• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52575
+
-

نان آزادپز،گران و چندنرخی شد

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران: نان آزادپز نرخ مصوب ندارد و افزایش قیمت آرد و هزینه‌های تولید موجب گرانی نان در نانوایی‌های آزادپز شده است

نان آزادپز،گران و چندنرخی شد

افزایش قیمت هر کیسه 40کیلوگرمی آرد به 55هزار تومان و رسیدن قیمت آن به 70هزار تومان در بازار آزاد و افزایش هزینه‌های جانبی، موجب افزایش چراغ خاموش و 30تا 50درصدی قیمت برخی انواع نان آزادپز در تهران و برخی استان‌ها شد.
به گزارش همشهری، در شرایطی که درخواست نانوایان برای افزایش قیمت نرخ نان یارانه‌ای با استناد به رشد سایر هزینه تمام‌شده تولید (به جز آرد) و نرخ تورم در انتظار تصمیم‌گیری دولتمردان است، اقدام چند باره کارخانه‌های آرد در زمینه افزایش 4تا 5هزار تومانی نرخ هر کیسه 40کیلوگرمی آرد از ابتدای امسال، موجب افزایش نرخ نان آزادپز در نانوایی‌های تهران و برخی استان‌ها بدون اعلام متولیان تنظیم بازار نان شد. کارخانه‌های آرد که از نیمه دوم سال گذشته در چند مرحله افزایش قیمت آرد آزادپز را اعمال کرده بودند از هفته گذشته نیز یک‌بار دیگر با استناد به رشد هزینه دستمزد، افزایش نرخ تورم و گرانی برخی نهاده‌های تولید مانند گونی، قیمت آرد آزادپز را افزایش دادند. اگرچه نان آزادپز نرخ مصوب نشده و قیمت آن تابع شرایط بازار و نظام عرضه و تقاضاست اما این اقدام کارخانه‌های آرد و برخی هزینه‌های تولید موجب شده تا نانوایی‌های آزادپز به‌خصوص در مناطقی که نانوایی‌های با آرد یارانه‌ای پراکندگی کمتری دارند، افزایش قیمت نان برای جبران رشد هزینه تمام‌شده تولید را در دستور کار قرار دهند.

رشد 33تا 50درصدی قیمت نان آزادپز
مسئولان ستاد تنظیم بازار و تشکل‌های صنفی نیز به پشتوانه عرضه نان با قیمت مصوب در نانوایی‌های دارای آرد یارانه‌ای، انتظار دارند تا نانوایان آزادپز در فضای رقابتی قادر به افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها نباشند اما گزارش میدانی همشهری، از رشد 33تا بیش از 50درصدی قیمت انواع نان در اغلب نانوایی‌های آزادپز شهر تهران حاکی است، به‌نحوی که در 2هفته گذشته نرخ نان بربری ساده از 1200به 1500، بربری کنجدی از 1500به 2هزار و بربری پرکنجد از 2به 3هزار تومان افزایش یافته و نانوایان آزادپز تأکید می‌کنند چاره‌ای جز افزایش قیمت انواع نان آزادپز به‌دلیل افزایش نرخ آرد و سایر هزینه‌های تولید ندارند. 
علاوه بر آن، نرخ نان سنگک ساده در نانوایی‌های آزادپز از 1300به 1800، سنگک کنجدی از 1500به 2هزار و 200و سنگک دورو کنجد و بزرگ از 2به 3هزار و 500تومان افزایش یافته است. نانوایی‌های آزادپز لواش و تافتون سنتی نیز که قبلا قیمت‌ها را افزایش داده اما در دور جدید رقابت برای افزایش قیمت نان، قادر به افزایش بیش از حد قیمت محصولات خود با توجیه استفاده از برخی افزودنی‌ها مانند نان بربری و سنگک نیستند، ضمن کاهش وزن و حجم این نوع نان‌ها افزایش 30تا 40درصدی قیمت‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. علاوه بر آن نرخ هر عدد نایلون در این نانوایی‌ها از 200به 500تومان افزایش یافته است. این شرایط موجب تشدید روند عرضه چندنرخی نان آزادپز به‌خصوص در مناطق شمالی شهر تهران و محلاتی شده که نانوایی‌های دارای آرد یارانه‌ای از پراکندگی کمتری برخوردار هستند.

نانوایان یارانه‌ای در انتظار افزایش قیمت
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با اشاره به گلایه‌های نانوایان یارانه‌ای‌پز از تثبیت قیمت انواع نان در 4سال گذشته به همشهری گفت: نانوایان یارانه‌ای‌پز از سال 93تاکنون اجازه هیچ‌گونه تغییر قیمت را نداشته‌اند و در 4سال گذشته منتظر موافقت دولت با افزایش رسمی نرخ نان هستند. بیژن نوروزمقدم، افزود: به‌دلیل رشد هزینه‌ها و به صرفه نبودن تولید نان از چند سال پیش درخواست افزایش نرخ نان را به دستگاه‌های ذیربط ارائه کرده‌ایم و مسئولان نیز شفاهی می‌گویند حق با نانواست اما تصمیم‌گیری در مورد نرخ جدید نان در اختیار دولت است. به گفته او، هیچ صنفی جرأت نمی‌کند با حقوق سال 93فعالیت اقتصادی کند اما دولت در شرایطی که فقط یک قلم آرد را به نرخ مصوب به نانوایان می‌دهد، مجوز افزایش قیمت برای جبران هزینه‌های تولید را نمی‌دهد. امسال فقط دستمزد کارگران 36درصد و نرخ آب و برق و گاز از اسفند‌ماه پارسال تا‌کنون 15درصد افزایش داشته و آمارهای رسمی نیز از رشد شتابان نرخ تورم حکایت دارد اما نرخ نان ثابت باقی مانده است. نوروز مقدم، افزود: کار کارشناسی و بررسی‌های لازم برای واقعی شدن نرخ نان انجام شده اما باید دولت در این زمینه تصمیم نهایی را بگیرد و احتمالا در 2ماه آینده در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.

رشد هزینه تولید و گران شدن نان 
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران افزایش اخیر قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز را ناشی از گرانی آرد در کارخانه‌ها و رشد هزینه‌های جانبی تولید دانست و گفت: کارخانه‌های آرد با استناد به افزایش هزینه حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های تولید مانند نرخ گونی، برای چندمین بار در هفته گذشته قیمت هر کیسه 40کیلوگرمی آرد را بین 5تا 6هزار تومان افزایش دادند که موجب افزایش قیمت نان آزادپز شده است. نوروز مقدم، افزود: نان آزادپز نرخ مصوب نداشته و نانوایی‌ها مجاز هستند تا برای جبران هزینه تمام‌شده در رقابت با سایر نانوایان دولتی و آزاد‌پز، نان را گران‌تر بفروشند اما نانوایان تا زمانی که نان دولتی ارزان‌قیمت در کنار آنها وجود داشته باشد، قادر به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیستند. 
او افزود: با وجود این در برخی مناطق شهر تهران که نانوایی دولتی کمتری وجود داشته یا میزان تقاضا کشش افزایش قیمت را ایجاد می‌کند، میزان افزایش قیمت نان آزادپز بیشتر بوده و موجب تشدید چندنرخی شدن عرضه این نان شده است.



   افزایش قیمت آرد آزادپزها و گرانی نان

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در مورد افزایش قیمت آرد نانوایی‌های آزادپز در کارخانه‌های آرد، گفت: قیمت آرد یارانه‌ای کیسه‌ 40کیلوگرمی، 33هزار تومان و با هزینه حمل 35هزار تومان است اما قیمت کیسه 40کیلویی آرد آزادپز تا قبل از دی‌ماه سال گذشته حدود 48هزار و 500بود که به 50تومان و از هفته گذشته به 56هزار تومان بنابر نوع نان افزایش یافته‌است. نوروز مقدم تأکید کرد: این امر موجب قیمت‌های متفاوت نان در مناطق مختلف شهر تهران شده و به نوعی نرخ نان آزادپز در کل کشور به‌طور میانگین افزایش یافته است. او در مورد نرخ نان در نانوایی‌های دارای آرد دولتی، افزود: از سال 93نرخ نان با آرد یارانه‌ای برای سنگک ساده 800، بربری 650، تافتون 400و لواش 210تومان تعیین شده است اما رشد هزینه‌های جانبی تولید (به غیر از آرد) و افزایش نرخ تورم موجب شده تا عملا نرخ نان سنگک با آرد یارانه‌ای به هزار تومان و بربری به 800تا هزار تومان افزایش یابد و قیمت نان لواش و تافتون سنتی نیز در همین حدود افزایش یافته اما این میزان افزایش قیمت پاسخگوی افزایش هزینه تمام‌شده تولید انواع نان سنتی نیست و برخی از واحدهای صنفی را به تعطیلی کشانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :