• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52574
+
-

سیر نزولی قیمت گوشت قرمز

بازار
سیر نزولی قیمت گوشت قرمز

کاهش نسبی تقاضا و رشد عرضه ناشی از واردات و نزدیک شدن به فصل عرضه دام تولید داخل به بازار موجب شد تا به‌رغم حذف ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز قیمت این فراورده در بازار سیر نزولی به‌خود گیرد.

به گزارش همشهری، بررسی قیمت خرده فروشی انواع گوشت قرمز گوسفندی، گاو و گوساله در بازار مصرف حاکی از کاهش نسبی قیمت این اقلام است به‌نحوی که روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی و ران گاو و گوساله از 100هزار تومان به‌ترتیب به 69تا 76هزار و 75تا 80هزار تومان کاهش یافته است. این کاهش قیمت در حالی است که براساس مصوبه هیأت وزیران ارز دولتی واردات گوشت قرمز حذف شده و از این پس واردکنندگان تنها قادر به واردات این محصول با ارز نیمایی شده‌اند. 
همچنین به گفته مسئولان تعیین قیمت گوشت قرمز در بازار تابع نظام عرضه و تقاضا خواهد بود. با وجود این دیروز رئیس شورای تامین دام کشور از کاهش 10هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم دام زنده خبر دادو گفت: از ابتدای سال تاکنون با وفور عرضه دام زنده داخلی و وارداتی، قیمت دام زنده به‌طور متوسط هرکیلو گرم به 33هزارتومان رسیده که 10هزارتومان در هر کیلوگرم کاهش نشان می‌دهد. 
منصور پوریان با بیان اینکه اکنون قیمت هرکیلوگرم لاشه گوسفندی به‌طور متوسط بین 69تا 76هزارتومان در سطح کشور عرضه می‌شود، افزود: اواخر سال97 قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی 45هزارتومان و لاشه گوسفندی نزدیک به 93هزارتومان بود که لاشه در سطح بازار با قیمت‌هایی بیش از 120هزارتومان به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسید. وی، علل روند کاهشی قیمت دام زنده و گوشت قرمز را وفور این محصول از محل تولیدات داخلی و وارداتی دانست و گفت: با مازاد تولید و عرضه روبه‌رو هستیم و انتظار می‌رود با توجه به وضعیت عرضه مناسب دام زنده تولید داخلی، دام زنده و گوشت قرمز وارداتی در روزهای آینده، قیمت هرکیلوگرم دام زنده بین 28تا 29هزارتومان و لاشه گوسفندی به 65هزارتومان برسد.

واردات و عرضه گوشت با ارز نیمایی
مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، نیز با اشاره به مصوبه تنظیم بازار برای واردات گوشت با ارز نیمایی گفت: شبکه توزیع خاصی برای عرضه گوشت به ارز نیمایی پیش‌بینی نشده است. محمد قبله افزود: با توجه به مشکلاتی که در حوزه کمبود و تامین این کالا وجود داشت تصمیم گرفته شد تا واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی انجام شود تا به این وسیله واردات به وفور و به اندازه تامین نیاز کشور وارد شود. 
او افزود: ممکن است انتقاداتی به این تصمیم وجود داشته باشد اما این کار غیرقانونی نیست زیرا تعداد کالاهای اساسی در هر سال را دولت مصوب می‌کند و ممکن است تعداد کالاهای اساسی که باید با ارز 4200تومانی وارد شود برحسب شرایط، افزایش یا کاهش یابد. قبله افزود: قطع واردات گوشت با ارز 4200تومانی و واردات آن با ارز نیمایی هم براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شده و فرض بر این است که همه متقاضیان واردات گوشت قرمز بتوانند ارز مورد نیاز خود برای واردات این کالا را تامین کنند و واردات را انجام دهند. او افزود: وقتی واردات گوشت با ارز نیمایی انجام شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای منعی برای عرضه ندارند و می‌توانند گوشت وارداتی با ارز نیمایی را عرضه کنند اما این اقدام آنها مبنی بر اطلاع‌رسانی برای عرضه گوشت تنظیم بازاری اقدامی خودسرانه است و احتمالا برای جلب نظر مشتری است. اکنون در حال صفر کردن تمام حواله‌های گوشت وارداتی با ارز 4200تومانی هستیم که تا پایان اسفند سال گذشته صادر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید