• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52526
+
-

اصفهان در کنار خوزستان

شهردار اصفهان در گفت‌و‌گو با همشهری، عملکرد این سازمان در استان‌های سیل‌زده را تشریح کرد

با مسئول
اصفهان در کنار خوزستان

عاطفه علیان |‌ اصفهان- خبرنگار:

 یکی از ارگان‌های مهم در مدیریت، پیشگیری و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده، شهرداری شهر اصفهان است که از همان روزهای نخست، با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان، امکانات فنی، ادوات و ماشین‌آلات عمرانی سنگین و نیروهای متخصص را برای یاری به استان‌های درگیر با سیل گسیل کرد. اصفهان توانست با مدیریت شهردار شهر به همراه سایر دستگاه‌های مسئول تهدید سیل اصفهان را به فرصت تبدیل کند و با هماهنگی‌های معاون اول رئیس جمهوری و شعار «آمده‌ایم برای همدلی و امدادرسانی» عازم استان‌های سیل‌زده شود.

گفته‌های شهردار در فضای مجازی هم بوی همدلی و انسان‌دوستی می‌داد و با نیروهای متخصص و مجهز به یاری مردم سیل‌زده شتافت. بلافاصله با رسیدن تجهیزات، امدادرسانی در چند شیفت آغاز شد و قول استقرار نیروهای امدادی باهدف امدادرسانی تا بازگشت به حالت عادی به مردم و مسئولان لرستان داده شد. در کنار امدادرسانی به لرستان، اصفهان معین استان خوزستان هم شد و شهردار اصفهان به عنوان نماینده استان در مناطق سیل‌زده به این استان‌ها رفت تا با یادآوری روزهایی که در جبهه حضور داشت پیام همدلی اصفهانی‌ها را فراتر از سطح شعار به مردم سیل‌زده برساند. نیروها و تجهیزات شهرداری اصفهان به همراه کمک نقدی 300 میلیون تومانی که در صحن علنی شورای شهر تصویب شد، به همراه محموله‌های مواد غذایی و بهداشتی به شهر اهواز رسید و با تقسیم کار، استحکام‌بخشی و ایجاد سیل‌بند در مناطق پرخطر توسط نیروهای شهرداری اصفهان فراهم شد. 

«قدرت‌الله نوروزی» همچنین برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان برای یاری رساندن به هموطنان سیل‌زده را لغو کرد و با همکاری و پشتیبانی از سمن‌ها و خیریه‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای همدلی و کمک به سیل‌زدگان در اولویت قرار گرفت. به زعم شهردار اصفهان، بهترین پاس‌داشت اصفهان همین همدلی اصفهانی‌هاست که مردمانش همیشه در صف اول ایثارگری و نوع‌دوستی‌اند تا با تقویت بیشتر این مهم مناسبات اجتماعی توسعه یابد. درباره عملکرد شهرداری اصفهان در مناطق سیل‌زده گفت‌وگویی با نوروزی، شهردار اصفهان، انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

شما در همان ساعت‌های اولیه وقوع سیل در خرم‌آباد، با شعار «آمده‌ایم برای همدلی و امدادرسانی» عازم لرستان شدید. دراین باره توضیح دهید.

ساعت 10صبح روز دوازدهم فروردین ماه، طی تماسی از وزارت کشور و به دنبال پیام معاون اول رئیس جمهوری که حضور شهردار شهر اصفهان را در لرستان مفید دانست و از آنجا که احساس کردم خطر مردم سیل‌زده را تهدید می‌کند، به آتش‌نشانی و معاونت خدمات شهری اعلام کردم که امکانات مورد نیاز برای کمک به منطقه گسیل شود. بنابراین تا ساعت 14 با تعدادی لودر، تریلر کمپرسی، کف‌کش و لجن‌کش به همراه نیروهای خدمات شهری و تیمی پنجاه‌نفره از آتش‌نشانان متخصص غواصی برای عملیات امدادی و پشتیبانی آماده اعزام به این استان شدیم. در طول راه در دورود و الیگودرز با موانعی مواجه شدیم و به‌زحمت به لرستان رسیدیم. در بدو ورود به خرم‌آباد درجلسه‌ای مشترک با استاندار، شهردار و معاونان ستاد بحران لرستان به بررسی وضعیت موجود و چگونگی اتصال تیم اعزامی شهرداری اصفهان و ستاد مدیریت بحران استان لرستان پرداختیم. 

دراین جلسه به چه نتیجه‌ای رسیدید؟

دراین جلسه مقرر شد تیم اعزامی شهرداری اصفهان در مناطقی از شهر خرم‌آباد مستقر شود و با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان لرستان و شهرداری خرم‌آباد به مردم سیل‌زده یاری‌رسانی شود. از آنجا که تجهیزات شامل 5 دستگاه کامیون، 2 دستگاه لودر، 2 دستگاه تانکر آب، 2 دستگاه کمرشکن و یک پمپ مکنده آب بود، قرار شد به محض آن‌که به خرم‌آباد رسیدند فعالیت امدادرسانی صورت گیرد. قول استقرار نیروهای امدادی به منظور امدادرسانی تا بازگشت شرایط به حالت عادی به مردم و مسئولان استان لرستان را دادیم. بر اساس برنامه‌‌ریزی، نیروهای مردمی نیز به کمک نیروهای مستقر شهرداری اصفهان آمدند و بخشی از امکانات به پلدختر فرستاده شد.


تیم شهرداری اصفهان چه اقداماتی در خرم‌آباد انجام داد؟

با باور و پیام همدلی که از تجربه روحیه ایثارگری جوانان اصفهانی در دفاع مقدس به جا مانده و تاثیر مثبت همین روحیه با تقسیم کار، توانستیم در نقاط مشخصی از شهر مستقر شویم و از صبح سیزدهم فروردین ماه با انگیزه قوی و با روحیه جهادی امدادرسانی نیروهای آتش‌نشانی و خدمات شهری شهرداری اصفهان در استان لرستان با نظارت ویژه و هماهنگی کامل با مسئولان استان به سرانجام رسید. تا شب 500 منزل و واحد تجاری از آب تخلیه شد. زیرگذرها تا شب پاک‌سازی شد. تیم امدادی و پشتیبانی شهرداری اصفهان در مناطق مرکزی شهر خرم‌آباد چندین زیرگذر شهری را از آب‌گرفتگی پاک کردند. نیروهای آتش‌نشانی، خدمات شهری و خدمات موتوری شهرداری اصفهان برای استحکام‌بخشی و بازسازی راه‌های مواصلاتی در لرستان ماندند و علی‌رغم این‌که چند روز بعد اصفهان به عنوان معین استان خوزستان مشخص شد، با درخواست شهردار خرم‌آباد تجهیزات و نیروی امدادرسان در لرستان باقی ماندند و با تجهیزات جدید عازم خوزستان شدیم. 

همان‌طور که اشاره کردید، اصفهان معین خوزستان شد و برای مدیریت و امدادرسانی عازم اهواز شدید. چه اقداماتی برای این استان صورت گرفت؟ 

در ابتدا تعدادی از نیروها و تجهیزات شهرداری اصفهان شامل چند دستگاه کامیون، کمپرسی، بیل مکانیکی و لودر و گروه امدادی و کمک‌های غذایی به خوزستان اعزام شد. من به همراه معاونت عمرانی استانداری اصفهان عازم اهواز شدم. ستاد معین استان اصفهان در فرمانداری اهواز مستقر شد و به امدادرسانی پرداخت. به محض ورود به اهواز، جلسه بحران درباره اقدامات لازم برای امدادرسانی با حضور فرماندار و شهردار اهواز را برگزار کردیم. دراین جلسه تقسیم کار بین نیروها صورت گرفت و قرار شد نیروهای امدادرسان از اصفهان در مناطق 3 و 5 شهر اهواز خدمت‌رسانی کنند و عملیات استحکام‌بخشی مناطق پرخطر اهواز را آغاز کردند. نیروهای آتش‌نشانی ملزم به استحکام‌بخشی و ایجاد سیل‌بند در مناطق پرخطر و تحت خطر آب‌گرفتگی شدند. طی بازدیدی از مناطق روستایی و 2 نقطه از کارون، مسئولیت امدادرسانی برای جلوگیری و مهار سیلاب در شهر اهواز را به عهده گرفتیم. پس از آن مجددا 13 دستگاه ماشین‌آلات امدادرسانی از اصفهان به مناطق سیل‌زده اهواز ارسال شد. البته مجددا به همراه معاون مالی- اقتصادی شهرداری اصفهان سفری به اهواز خواهیم داشت تا طی بازدید مجدد از مناطق سیل‌زده، تصمیم‌گیری در مورد اقدامات امدادی داشته باشیم. شهرداری اصفهان با کمک‌های فنی، نقدی و غیرنقدی و تصویب لایحه 300 میلیون تومانی در شورای اسلامی شهر و دعوت از بخش‌های خصوصی، خیّرین، توانمندان و مردم به یاری سیل‌زدگان شتافت. 

در خبرها آمده بود که شما برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را در حمایت از سیل‌زدگان لغو کردید. دلیل این تصمیم چه بود؟ 

نوع‌دوستی و حمایت از کسانی که در شرایط سخت نیاز به کمک دارند اصلی مسلم است. با باور به این اصل بشری، انسانی و شرعی در 40 سال گذشته، اصفهان در همه بحران‌ها ایثارگرانه در صحنه حضور پیدا کرده است و تا آن صحنه را تعیین تکلیف نکند به حضور خویش ادامه می‌دهد و از آنجا که هیچ کار فرهنگی بالاتر از یاری رساندن به این عزیزان نیست، با وجود برنامه‌‌ریزی و آماده بودن مقدمات 175 برنامه و بیش از 2 هزار اجرا برای هفته فرهنگی اصفهان که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، این برنامه‌ها را لغو کردیم. برنامه‌های جایگزین این هفته که در راستای تقویت و توسعه فرهنگ‌سازی همدلی صورت می‌گیرد، متعاقبا اعلام خواهد شد. در هفته فرهنگی اصفهان مقرر شد با همکاری و پشتیبانی از سمن‌ها و خیریه‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای برای همدلی و کمک به سیل‌زدگان اجرا شود. توسعه اقدامات فرهنگی از جنس ایثارگرایانه و امدادرسانی به همنوع می‌تواند در جامعه فرهنگ‌سازی شود. از سوی دیگر، اولویت‌بندی در برنامه‌ها و انتخاب جایگزین مناسب‌تر می‌تواند به تقویت مناسبات اجتماعی بینجامد. بی‌شک این اقدام که تحسین همه را به خود معطوف کرد، بهترین پاس‌داشت برای اصفهان است که مردمانش همیشه در صف اول ایثارگری و نوع‌دوستی‌اند. ما باید با دیپلماسی نزدیکی دل‌ها به هم و با پرهیز از بی‌تفاوتی و تقویت باب گفت‌و‌گو و نقاط مشترک مسائل بین‌استانی را با همفکری و همدلی چاره جوییم تا با تاب‌آوری راه توسعه همه حوزه‌ها باز شود. 


 اعزام سومین کاروان ماشین‌آلات اصفهان به منطقه سیل‌زده خوزستان

 معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: سومین کاروان خودروهای عملیاتی و عمرانی شامل 25کامیون، 6 لودر و 2بولدوزر به اهواز اعزام شدند. «حجت‌الله غلامی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: نیروهای امدادی و خدماتی اصفهان در اهواز مستقر شده‌اند و خدمات‌رسانی در مناطق 3 و 5 این شهر درحال انجام است. 

وی اظهارکرد: با رسیدن این کاروان عملیاتی بیش از 120 دستگاه ماشین‌آلات سنگین شامل کامیون، بلدوزر و لودر به اهواز اعزام شد و خدمات‌رسانی به آن مناطق با بیش از 120 نیروی عملیاتی و 15 نفر نیرو در ستاد مرکزی در حال انجام است. معاون عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد: تحکیم استحکام سد کارون به دلیل افزایش 700 متر مکعبی ورودی ازسوی نیروهای استان برای جلوگیری از شکسته شدن و تخریب منطقه انجام شده است و این عملیات ادامه دارد. 

وی با بیان اینکه باید خاک‌ریزهای اطراف سد سامان یابند، عنوان کرد: با این اقدامات از وارد شدن خسارت به این مناطق جلوگیری می‌شود. غلامی به خدمات‌رسانی این استان در لرستان اشاره کرد و گفت: حجم تخریب معابر در این استان زیاد بود که نیروهای راهداری استان اصفهان در معمولان مستقر شدند و مسیر این منطقه به پل دختر را بازگشایی کردند. خدمات‌رسانی این حوزه ادامه دارد. 

وی درباره فعالیت‌های بنیاد مسکن استان اصفهان نیز گفت: این نهاد برای ارزیابی و برآورد خسارت منازل مسکونی تشکیل شده است. غلامی اضافه کرد: کمک‌های مردمی برای تامین مایحتاج زندگی در استان جمع‌آوری و توسط هلال احمر در منطقه توزیع می‌شود.
 
 
تعمیرکاران اصفهانی‌ به لرستان می‌روند

مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات استان اصفهان با اشاره به در پیش بودن دهه مهدویت و نام‌گذاری یک روز به نام «مشارکت» گفت: در راستای کمک به سیل‌‌زدگان استان لرستان و تعمیر لوازم منزلی که سیل به آنها خسارت وارد کرده است یک تیم تعمیرکار به لرستان می‌روند.

حجت‌الاسلام «حسن بابایی» در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به کمک به هموطنان سیل‌زده اظهار کرد: مردم آن مناطق در کنار نیاز به مواد غذایی، پوشاک، پتو و زیرانداز به کمک‌های دیگری هم نیاز دارند.
وی افزود: سیل اخیر خساراتی به منازل وارد کرد و آب وارد خانه‌ها شد و در نتیجه، بسیاری از لوازم منزل از جمله تلویزیون، ماشین‌لباس‌شویی، یخچال و اجاق گاز هموطنان در سیل خراب شده است و مردم نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.

مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات استان اصفهان با بیان این‌که لوازم مذکور نیاز به تعمیر دارند گفت: در این راستا اقدام به فراخوانی برای جذب تعمیرکاران لوازم خانگی برای مردم لرستان شده است. 

وی تصریح کرد: از تمامی تعمیرکاران لوازم خانگی که امکان حضور در لرستان را به مدت 10 روز برای تعمیر وسایل سیل‌‌زدگان دارند، درخواست می‌شود در این اقدام خداپسندانه شرکت کنند. حجت‌الاسلام بابایی ادامه داد: با آغاز دهه مهدویت و نام‌گذاری یک روز به نام «مشارکت»، روز سه‌شنبه تعمیرکاران به لرستان اعزام خواهند شد و با توجه به حرفه‌ خود به مردم سیل‌زده کمک می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید