• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52491
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/llxj
+
-

مغازه‌داران یمنی علیه راست‌گرایان آمریکا

اتحادیه صنفی کسبه یمنی نیویورک، در اعتراض به گزارش اسلام‌ستیزانه نیویورک پست، ‌فروش این روزنامه را تحریم کرده‌ است

رویداد
مغازه‌داران یمنی علیه راست‌گرایان آمریکا


حمله یکجانبه راست‌گرایان آمریکایی با همراهی عجیب رئیس‌جمهور این کشور به ایلهان عمر، موجی از حمایت از این نماینده مسلمان مجلس به‌راه ‌انداخته است و در متمایزترین آنها، صنف مغازه‌داران یمنی به حمایت از او برخاسته است.
به گزارش گاردین، اقدام این صنف که نقش تعیین‌کننده‌ای در توزیع رسانه‌های چاپی در نیویورک دارد، پاسخی به صفحه جلد جنجالی روز پنجشنبه این روزنامه است. نیویورک‌پست که در کنار شبکه فاکس نیوز، یکی از رسانه‌های دست راستی افراطی روپرت مرداک در آمریکا به شمار می‌رود، پنجشنبه‌ در پی انتشار بخشی از صحبت‌های ایلهان عمر درباره حملات 11 سپتامبر، او را به کوچک شمردن این حملات متهم کرد.
اتحادیه کسبه آمریکایی یمنی، ‌در نامه‌ای سرگشاده نوشته است که روی جلد این روزنامه، مصداق نفرت‌پراکنی است و «عمر و خانواده او و دیگر افراد مسلمان» را هدف گرفته است. این انجمن از مالکان یمنی - آمریکایی مغازه‌های اغذیه‌فروشی و همینطور جامعه مسلمانان و دیگران خواسته است که خرید و فروش روزنامه نیویورک‌پست را تحریم کنند. این اتحادیه، از نزدیک به 4 تا 5هزار مالک مغازه‌های خاص نیویورک تشکیل شده است که نقش مهمی در فروش نشریات کاغذی دارند. مغازه‌های مورد اشاره که به آنها به‌صورت کلی «بودگا» گفته می‌شود، نقشی تعیین‌کننده در زندگی روزمره در نیویورک دارند؛ این مغازه‌ها شب‌ها محل فروش اسنک و ساندویچ هستند و فروش عمده روزهای آنها، قهوه و روزنامه و مجله است. در کنار روی جلد جنجالی روزنامه نیویورک‌پست، یک برنامه جنجالی در فاکس‌نیوز علیه «آمریکایی‌بودن» عمر هم به‌خاطر اظهاراتش، موجی از حمله راست‌گرایان علیه او به راه انداخت و حتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور هم با انتشار ویدئویی، به این موج پیوست.
این رفتار غیرمنتظره و عجیب ترامپ و حملات دیگر به عمر، خیلی زود با واکنش سیاستمداران سرشناس حزب دمکرات همراه شد و در ادامه، موجی مردمی در حمایت از نخستین زن مسلمانی که به کنگره راه یافته ایجاد شد. در فضای مجازی، موجی از پیام‌های حمایتی از عمر با هشتگ  IstandwithIlhan# (من ازایلهان حمایت می‌کنم)‌ به راه افتاد و این هشتگ، ‌برای دو روز در صدر هشتگ‌های پراستفاده در این کشور بود. در پی این حمایت‌های گسترده، عمر در توییتر از مردم تشکر کرد و تأکید کرد که با وجود فشارها و حملات، خاموش نخواهد ماند؛ «من در انتخابات کنگره شرکت نکردم که خاموش باشم. من در انتخابات کنگره شرکت نکردم که در گوشه بنشینم. من شرکت کردم چون معتقد بودم وقت اعاده شفافیت اخلاقی و شجاعت در کنگره است. وقت مبارزه و دفاع از دمکراسی‌مان است.» در میان همه گروه‌های حامی عمر، اقدام انجمن کسبه آمریکایی یمنی نیویورک بازتاب گسترده‌ای در جامعه آمریکایی و حتی دنیا داشته است. این انجمن در بیانیه‌اش به این مسئله اشاره کرده است که نیویورک‌پست «اتحاد ملی را نادیده می‌گیرد و به ترویج نفرت و خشونت دامن می‌زند».
ایاد القبایلی مدیر این انجمن به گاردین گفته است: «این نخستین باری نیست که نیویورک‌پست در روزنامه‌اش به ترویج نفرت و ترس دامن می‌زند.»
او گفته است که با تحریم این روزنامه، کسبه شاید سود اندکی را از دست بدهند اما تداوم فروش این روزنامه به این معناست که «شما به فروش خشونت و نفرت در جامعه کمک می‌کنید و این اصلا خوب نیست». برخی رانندگان اوبر و دیگر تاکسیرانی‌های اینترنتی نیویورک هم به این انجمن پیوسته‌اند و به انتشار خبر تحریم روزنامه نیویورک‌پست توسط فروشندگان یمنی کمک می‌کنند. این نخستین بار نیست که این اتحادیه تصمیمی سیاسی می‌گیرد؛ این اتحادیه دو سال پیش و بعد از آنکه مغازه‌داران یمنی در نیویورک در اعتراض به دستور ترامپ درباره ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا دست به اعتصاب زدند تشکیل شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید