• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52394
+
-

آمریکا علیه سیل‌زدگان

ظریف: اقدامات آمریکا در جلوگیری از ارسال کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان جنایت علیه بشریت است

سیاست خارجی
آمریکا علیه سیل‌زدگان


 به فاصله 2هفته پس از اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر آمادگی برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی، وزیر امور خارجه فاش کرد که آمریکا با فشار به کشورهای مختلف مانع ارسال کمک‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان ایران می‌شود.

دیروز علی‌اصغر پیوندی، رئیس سازمان هلال‌احمر هم که به مجلس رفته بود تا گزارشی درباره وضعیت سیل در کشور به نمایندگان بدهد، در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر از طریق دستگاه دیپلماتیک از فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ درخواست کمک کرده است، گفت: 10کشور با ارسال اقلام غذایی، قایق نجات و تصفیه‌آب به ایران کمک کردند اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و بسته‌بودن حساب‌های ارزی، کمک‌های ایرانیان خارج از کشور، اتحادیه اروپا و صلیب‌سرخ جهانی به ایران ارسال نشد و تاکنون حتی یک دلار یا یورو به ایران کمک نشده است.

هلال‌احمر همچنین در اطلاعیه‌ای نوشت: جمعیت هلال‌احمر ایران به‌دنبال درخواست‌های فراوان ایرانیان خارج از کشور یک راه ارتباطی مالی برای دریافت کمک‌های نقدی باز کرد که متأسفانه آن نیز با توجه به تحریم‌های آمریکا فورا بسته شد.

محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه روز گذشته در ارتباط با موانع موجود برای ارسال کمک‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان کشورمان، گفت: در این زمینه در حوزه اطلاع‌رسانی اقدامات وسیعی انجام شده ‌و همین موضوع باعث شد که دولت آمریکا در موضع تدافعی قرار گیرد تا حدی که اعلام کرد ما مانعی برای ارسال کمک‌ها نیستیم، درحالی‌که این حرف خلاف است و ما اسنادی را جمع‌آوری کرده‌ایم و به‌زودی منتشر می‌کنیم که نشان می‌دهد بانک‌های اروپایی به‌دلیل نگرانی از اقدامات آمریکا از پذیرش کمک‌های مردم ایران در خارج از کشور و مردم سایر کشورها که مایل به کمک‌رسانی هستند، پرهیز می‌کنند.

وزیر خارجه همچنین کارشکنی آمریکا در ارسال کمک‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان را جنایت علیه بشریت توصیف کرد.

ظریف در عین حال با بیان اینکه کمک‌رسانی بین‌المللی به معنی نیاز نیست بلکه به معنی یک همدردی و همبستگی جهانی است که در بین مردم وجود دارد، اظهار داشت: این همبستگی جهانی به‌دلیل اقدامات تخریبی آمریکا و اقدامات غیرانسانی آن مورد مزاحمت قرار گرفته است و آمریکایی‌ها ناگزیر از این شدند که کاری که انجام می‌دهند را تکذیب کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پس از وقوع سیل در ایران مدعی شد آمریکا آمادگی دارد به مردم سیل‌زده ایران کمک کند اما ظریف اظهارات او را غیرحرفه‌ای، مداخله‌گرانه و عوامفریبانه خوانده بود. ظریف همچنین در توییتر خود نوشت: اعضای دولت آمریکا با «تروریسم اقتصادی»، مردم ایران را هدف قرار داده‌اند و حتی «مانع» واریز‌شدن کمک‌های مالی ایرانیان خارج از کشور به حساب‌های هلال‌احمر ایران برای کمک به سیل‌زدگان شده‌اند.

در آن زمان بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران گفته بود که با توجه به مسدود‌بودن حساب‌های بانکی هلال‌احمر، هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی‌تواند کمکی به مردم سیل‌زده ارسال کند هرچند اما صلیب‌سرخ جهانی مدعی شد که مانعی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ایران وجود ندارد و اگر ایران بخواهد، این سازمان مایل به همکاری است.

برخی طرف‌های خارجی ازجمله سازمان صلیب‌سرخ، اتحادیه اروپا، پاپ فرانسیس و آلمان اعلام کرده بودند کمک‌های نقدی برای سیل‌زدگان ایرانی درنظر گرفته‌اند.

با این حال، گفته می‌شود با توجه به موانع تحریم در راه انتقال پول به ایران، برخی کشورها کماکان در تلاش هستند از طریق ایجاد سازوکار مالی مشخص بتوانند کمک‌های نقدی خود را به ایران برسانند.

  نامه ظریف به وزیران خارجه
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا، گفت: نخستین کاری که ایران انجام داد، سنتکام یا فرماندهی مرکزی آمریکا که مسئولیت نیروهای آمریکایی را در منطقه دارد، در عمل متقابل به‌عنوان سازمان تروریستی اعلام و دولت آمریکا به‌عنوان رژیم حامی تروریسم شناسایی شد.وی بیان کرد: اقداماتی در مجلس در جریان است و ما هم با دوستان در مجلس در حال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند صورت بگیرد.به گزارش فارس، ظریف گفت: بنده نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت درباره غیرقانونی‌بودن اقدام آمریکا و سیاست‌های بسیار غلطی که آمریکا در منطقه ما داشته است، نوشتم و در صحنه رسانه‌ای فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.ظریف افزود: پیام‌هایی از سوی بنده برای وزرای خارجه همه کشورها، امروز که روز اجرایی‌شدن تصمیم ایالات متحده آمریکا‌ست، ارسال خواهد شد که نسبت به این اقدام و موضع‌گیری که از سوی کشورها ضروری است صورت بگیرد، درباره عواقب بسیار خطرناکی که اقدام بی‌سابقه‌ آمریکا در این زمینه داشته، تذکرات لازم به همه وزرای خارجه داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید