• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52374
+
-

روزهای همدلی

همشهری از امداد و کمک‌رسانی مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به استان‌های سیل‌زده خبر می‌دهد

پرونده
روزهای همدلی

جاری شدن سیل در 4 استان کشورمان در نخستین روزهای سال جاری برگ‌های تلخی به فصل آغازین سال 98 آویخت، اما زمینه‌ساز بروز موجی از مهربانی شد که با کمک‌های مردم ایران از اقصی نقاط کشور همراه شد. مردم استان‌های شمال غرب کشور هم سوار بر این موج، کمک‌های نقدی، غیرنقدی، انسانی و... خود را به استان‌های گلستان، ایلام، خوزستان و لرستان ارسال کردند تا نقشی هر چند کم‌رنگ برای زدودن غبار از چهره مردم خسته از سیلاب‌ داشته باشند. 

کمک‌رسانی مردم و مسئولان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به مناطق سیل‌زده با پشتوانه‌ای از جنس مهربانی ادامه دارد. تعیین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به عنوان استان‌های معین ایلام در ارسال موکب، موجب شد که شوری از کمک‌رسانی در این استان‌ها شکل بگیرد. تهیه و توزیع 19 هزار غذای گرم در وعده‌های ناهار و شام از جمله اقدامات این موکب‌ها در شهرهای ایلام بود که با برپایی موکب‌های 2 استان کشورمان در حال انجام است. 

استان اردبیل هم علاوه بر مشارکت در امدادرسانی و ارسال کمک‌های مردمی و سازمانی به مناطق سیل‌زده، در تدارک طرح‌های بازسازی مسکن حادثه‌دیدگان است و نیروهای انسانی این استان در آماده‌باش کامل برای اعزام به مناطق سیل‌زده هستند.  گزارش همشهری در مورد کمک‌هایی از جنس مهربانی و فعالیت‌های استانی در منطقه شمال غرب کشور را در ادامه بخوانید. 


اردبیل

سیل مهربانی 

رئیس جمعیت هلال احمر استان: 8 محموله امدادی این سازمان به مناطق سیل‌زده ارسال شده است 



پوپک قاسمی|‌ اردبیل- خبرنگار:


حادثه خبر نمی‌کند و ممکن است هر لحظه حوادث غیرمترقبه زندگی مردم یک منطقه را تهدید و مختل کند. وقوع سیل اخیر در برخی استان‌های شمال، غرب و جنوب غربی خسارت‌های مالی و جانی زیادی برجای گذاشت اما با سیل مهربانی کمک به هموطنان آسیب‌دیده همراه شد تا کشتی به گل نشسته هموطنانمان در مناطق سیل‌زده دوباره در ساحل زندگی آرام گیرد. اهالی نوع‌دوست استان اردبیل نیز به مانند سایر استان‌های کشور در حال تلاش و تکاپو برای ارسال کمک به مناطق سیل‌زده از اولین ساعات وقوع این بلایا بودند و این کمک با ساماندهی مدیریت بحران تا رفع نیاز حادثه‌دیدگان ادامه خواهد داشت.


کمک‌های یک میلیارد و 250 میلیون تومانی هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر استان اردبیل در گفت‌وگو با همشهری با تقدیر از مردم استان در کمک به هموطنان سیل‌زده اظهار می‌کند: تاکنون 8 محموله امدادی هلال احمر استان از قبیل بسته‌های غذایی 72 ساعته و دیگر اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان مانند موکت، پتو و... به مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان ارسال شده است. «رامین معبودی» عنوان می‌کند: تاکنون ۴۰۴ میلیون تومان کمک های مردمی( نقدی ۲۶۹ میلیون تومان و غیر نقدی ۱۳۵ میلیون تومان) و سه میلیارد و ۱۲۱ میلیون تومان از منابع داخلی ( انبار) بوده است که جمعا کمک های ارسالی هلال احمر استان به مناطق سیل زده سه میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان بوده است.معبودی با تقدیر از اعتماد مردم به هلال احمر تاکید می‌کند: این جمعیت امانتدار صادق و خوبی خواهد بود و تلاش می‌شود تمامی کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم به سیل‌زدگان رسانده شود.


شماره حساب هلال احمر 

رئیس جمعیت هلال احمر استان اردبیل در مورد نحوه کمک‌رسانی مردم می‌گوید: مردم می‌توانند از طریق شماره حساب 99999 در تمام شعب بانکی، کمک‌های نقدی خود را به حساب جمعیت هلال احمر برای کمک به سیل‌زدگان واریز کنند. همچنین سامانه #12*780* از طریق اینترنت و با گوشی‌های همراه برای واریز کمک به سیل‌زدگان راه‌اندازی شده است که استقبال از این سامانه نسبت به زلزله کرمانشاه چشمگیرتر بوده است. معبودی تاکید می‌کند: همچنین چادرهای هلال احمر در نقاط مختلف شهرهای استان برپا شده است و مردم می‌توانند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به چادرهای امداد تحویل دهند.


اولویت بازسازی مسکن حادثه‌دیدگان

کمیته امداد امام خمینی(ره) اردبیل هم از ارگان‌های فعال در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بوده است. مدیر کل کمیته امداد امام(ره) استان در این باره به همشهری می‌گوید: تاکنون کمک‌های کمیته امداد و مردمی از طریق این نهاد به ارزش 900 میلیون تومان به مناطق سیل‌زده ارسال شده است.«حسین دشتی» با بیان این‌که از این کمک‌ها میزان 141 میلیون تومان نقدی و بقیه غیرنقدی بوده است، می‌افزاید: این کمک‌ها به وسیله 6 کامیون (4 کامیون گلستان، یک کامیون لرستان و یک کامیون خوزستان) و یک نیسان حامل برنج به وزن 2 تن به گلستان ارسال شده و کمک غیرنقدی به مقدار 2 کامیون ده‌چرخ برای خوزستان آماده ارسال است.

وی در مورد تداوم کمک به مناطق سیل‌زده عنوان می‌کند: کار ما برای بازسازی مناطق سیل‌زده بعد از این آغاز می‌شود و بازسازی مسکن مددجویان کمیته امداد در استان‌های سیل‌زده در اولویت کاری ماست.
دشتی تاکید می‌کند: در حال حاضر از مرحله کمک با آب معدنی، موکت و پتو گذشته‌ایم و نیازمند مشارکت خیرین برای بازسازی مسکن سیل‌زدگان هستیم که امیدواریم مثل همیشه در این کار خیر نیز پیشقدم و پیشگام باشند. این مسئول درباره اعزام نیروی انسانی برای کمک به سیل‌زدگان اظهار می‌کند: نیروی انسانی لازم را برای اعزام به این مناطق در اختیار داریم اما تاکنون درخواست اعزام نیرو نشده است و در صورت نیاز حتما اعزام نیروی انسانی نیز خواهیم داشت.


کمک 200 میلیون تومانی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی 

اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اردبیل هم طبق گفته مدیریت بحران استان اردبیل از ارگان‌های فعال در ارسال کمک به مناطق سیل‌زده بوده است. مدیر کل این اداره به همشهری می‌گوید: دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا‌کنون بیش از 100 میلیون تومان کمک نقدی و 100 میلیون تومان کمک غیرنقدی از سوی واحدهای تولیدی، انجمن‌های خیریه و کارکنان این دستگاه جمع‌آوری و به مناطق سیل‌زده ارسال کرده است.
«قاسم رحیمی» با بیان این‌که این بلایا در هر منطقه‌ای امکان وقوع دارند و کمک به هموطنان در سراسر کشور جزو وظایف انسانی تک‌تک ماست، می‌افزاید: تا برطرف شدن شرایط بحرانی و مشکلات مناطق سیل‌زده این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.


برپایی موکب اربعین شهرداری در مناطق سیل‌زده

شهرداری اردبیل هم از ارسال کمک‌های کارکنان این سازمان به مناطق سیل‌زده و برپایی موکب اربعین استان اردبیل با هدف خدمت‌رسانی و پخت غذای گرم در مناطق سیل‌زده خبر داد.  «حمید لطف‌اللهیان» با اشاره به تهیه و توزیع روزانه غذای گرم برای ۱۰ هزار نفر از سوی این موکب اظهار می‌کند: تهیه و حمل ۲ چشمه حمام، ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی پیش‌ساخته و اعزام مسئول تاسیسات از دیگر فعالیت‌های موکب اربعین استان اردبیل در این مناطق خواهد بود.


یک کار خوب

مدیر‌کل دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز از تصویب طرحی برای اولین بار در کشور در جلسه مشترک هیات مدیره سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق این مصوبه برگزاری تمام برنامه‌ها و مراسم مناسبتی سال 98 مانند روز پزشک، دندانپزشک، داروساز و ماما که به صورت مشترک از سوی این 2 ارگان برگزار می‌شود لغو شد و تمام هزینه‌های این برنامه‌ها برای کمک به مناطق سیل‌زده اختصاص یافت. «قدرت اخوان اکبری» با تاکید بر آمادگی دانشگاه علوم پزشکی برای انجام کمک‌های بهداشتی و درمانی در مناطق سیل‌زده، عنوان می‌کند: طبق جلسه‌ای که با اعضای هیات رئیسه این دانشگاه داشتیم مقرر شد هزینه یک روز از حقوق رئیس، معاونان، اعضای هیات رئیسه و جمعی از کارکنان این دانشگاه به حادثه‌دیدگان سیل اخیر کشور اختصاص پیدا کند. 


برپایی موکب‌های اربعین اردبیل در مناطق سیل‌زده 

شهردار اردبیل با اشاره به همکاری برای برپایی موکب اربعین ستاد اربعین حسینی استان اردبیل در مناطق سیل‌زده خوزستان عنوان می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده موکب اربعین استان اردبیل با هدف خدمات‌رسانی و پخت غذای گرم به هموطنان سیل‌زده به مدت یک ماه در خوزستان برپا شد. 

«حمید لطف‌اللهیان» از تهیه و توزیع روزانه غذای گرم در این موکب برای ۱۰ هزار نفر خبر می‌دهد و می‌گوید: تهیه و حمل ۲ چشمه حمام، ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی پیش‌ساخته و اعزام مسئول تاسیسات از دیگر فعالیت‌های موکب اربعین استان اردبیل در این مناطق خواهد بود. لطف‌اللهیان با تاکید بر این‌که تمامی خدماتی که در ایام محرم به زائر‌ها ارائه می‌شود باید به هموطنان مناطق سیل‌زده نیز ارائه شود، بیان می‌کند: با اعلام شماره حساب کمک‌های مالی و غیرمالی شهروندان نیز جمع‌آوری شده و برای هموطنان سیل‌زده ارسال خواهد شد.


آذربایجان شرقی  

همدلی مردم آذربایجان‌شرقی با سیل‌زدگان

موکب آذربایجان شرقی روزانه 9 هزار وعده غذای گرم بین سیل‌زدگان ایلامی توزیع می‌کند 




سید مرتضی احمدپور |  تبریز – خبرنگار:

با وجود این‌که در روزهای آغازین سال جاری، وقوع سیل ابتدا در استان گلستان و سپس استان‌های مرکزی و جنوبی کشور از جمله لرستان، خوزستان و ایلام همه را شوکه کرد اما از همان روزهای تعطیلات، سیل کمک‌های دولتی و خیران و همچنین کمک‌های سازمان‌دهی‌نشده مردمی به این مناطق سرازیر شد. هر چند با توجه به تجربه ناخوشایند کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه این بار مسئولان کشوری پیشگام شده و از مردم و خیران خواستند تا کمک‌های خود را به صورت سازماندهی‌شده و از طریق جمعیت هلال احمر به سیل‌زدگان برسانند.

تدبیری که با استقبال مردم و چهره‌های مشهور هم همراه شد و در همان روزهای نخست اطلاعیه‌های مربوط به شماره حساب‌های بانکی فردی اعلامی از سوی خیران به صورت واحد به شماره حساب هلال احمر تغییر یافت. در آخرین روزهای هفته گذشته هم بر اساس اعلام ستاد مرکزی اربعین، آذربایجان شرقی به عنوان استان معین منطقه سیل‌زده ایلام معرفی شد تا امدادرسانی به این مناطق را در دستور کار خود قرار دهد. 


 اعزام موکب شهدای آذربایجان شرقی به ایلام 

پس از تعیین آذربایجان شرقی به عنوان استان معین ایلام، موکب شهدای این استان برای خدمت‌رسانی به هموطنان سیل‌زده با بدرقه مسئولان استانی عازم شهرستان سیروان از توابع استان ایلام شد. این موکب متشکل از ۲۵ نفر با یک دستگاه اتوبوس عازم ایلام شد و از روز پنجشنبه هفته گذشته به مدت یک ماه روزانه 9 هزار وعده غذایی در بین سیل‌زدگان این منطقه توزیع می‌کند. بنا بر اعلام مسئولان هماهنگی‌های لازم برای اعزام دیگر موکب‌های آذربایجان شرقی به استان ایلام برای خدمات‌رسانی در این منطقه انجام شده است و در صورت اعلام نیاز این موکب‌ها به مناطق سیل‌زده اعزام خواهند شد. 


آمادگی برای استقرار تیم‌های امدادی 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که از آغازین روزهای سیل در کشور جمعیت هلال احمر در کنار سیل‌زدگان بوده است، می‌گوید: تا اواخر هفته گذشته کمک‌های غیر‌نقدی استان در قالب 11 تریلی‌، 12 خودرو 10 تنی و یک وانت‌نیسان به مناطق سیل‌زده کشور اعزام شده است. همچنین کمک‌های غیر‌نقدی مردم شامل 7 خودرو 10 تنی و 5 وانت‌نیسان به این مناطق ارسال شده‌اند.  «سعید کنعانی» ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که موکب‌های اربعین استان به عنوان معین استان ایلام در کمک به سیل‌زدگان تعیین شده و دستور‌العملی مبنی بر حضور هلال احمر استان در این مناطق صادر نشده تیم‌های امدادی استان به این مناطق اعزام نشده اما به صورت کامل آماده اعزام نیرو و حضور در این مناطق هستیم.

وی تاکید می‌کند: یک تیم کامل شامل 15 خودرو و یک خودرو فرماندهی و 60 نفر امدادگر حرفه‌ای با تمام تجهیزات آماده اعزام هستند و در صورت اعلام نیاز ظرف مدت یک ساعت ساماندهی و برای حضور در این مناطق اعزام خواهند شد.  این مسئول بیان می‌کند: کمک‌های مردمی و خیران به سیل‌زدگان استان‌های گلستان‌، لرستان و خوزستان قابل توجه بوده و تاکنون 105 میلیون تومان به صورت کمک مستقیم از طریق واریز به هلال احمر استان جمع‌آوری شده است، ولی مجموع کمک‌هایی که از طریق واریز به شماره حساب هلال احمر کشوری صورت گرفته یا از طریق اپلیکیشن بوده هنوز به دست ما نرسیده است.


استقبال اصناف و ورزشکاران برای کمک‌رسانی 

کنعانی از استقبال جامعه ورزشی و خیران، همچنین اصناف از نقش هلال احمر در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان خبر می‌دهد و می‌گوید: در روزهای اخیر کمک‌های زیادی از شهرهای مختلف استان و از سوی خیران داشته‌ایم. همچنین چند روز قبل جامعه ورزشی در سالن اقدمی کمک‌های خود را جمع‌آوری کردند. جلسه‌ای هم با اصناف داشته‌ایم که برای جمع‌آوری کمک‌های مالی و غیرمالی مثمر‌ثمر بود. نشستی هم با هواداران تراکتورسازی داشتیم تا آنها نیز کمک‌های خود را از طریق هلال احمر ارسال کنند.

این مسئول با اشاره به امکانات جدید کمک‌رسانی برای خیران بیان می‌کند: خیرانی که مایلند کمک‌های نقدی آنان تحت نظارت خودشان به کالا مبدل شده و به مناطق ارسال شوند، می‌توانند پس از واریز نقدی به هلال احمر استان از این مرکز بخواهند تا کالای مورد نظر را خریداری و به این مناطق ارسال کنند.
وی همچنین از کمک‌های سایر دستگاه‌ها و شهرداری تبریز در کمک به سیل‌زدگان تقدیر می‌کند و می‌گوید: این کمک‌ها به صورت گسترده بوده و هر جا که از مسئولان استانی برای اعزام خودرو یا تجهیزات درخواست کرده‌ایم مدیریت ارشد استانی همکاری کرده است.


اعزام ماشین‌آلات سنگین و راهداری 

در روزهای اخیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی هم 6 دستگاه ماشین‌آلات سنگین شامل کمپرسی، لودر و کمرشکن برای آوار‌برداری به مناطق سیل‌زده استان لرستان اعزام کرده است که این دستگاه‌ها اصلاح معابر و کوچه‌ها، همچنین اصلاح سطح خیابان‌های اصلی شهرها را بر عهده دارند. بنا بر اعلام مسئولان بنیاد مسکن استان تا زمانی که مردم لرستان و دیگر شهرستان‌ها به وضعیت عادی سکونت خود بازنگشته‌اند، این ماشین‌آلات در خدمت مردم شریف استان‌های سیل‌زده خواهد بود. 

همچنین بر اساس اعلام مسئولان استانی عملیات بازگشایی و ترمیم راه‌های اصلی شهرستان بروجرد به طول 128 کیلومتر و 540 کیلومتر راه‌های روستایی این شهرستان به تیم‌های اعزامی استان واگذار شده است و به همین دلیل تعداد 14 دستگاه ماشین‌آلات راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هم به منظور بازگشایی و ترمیم راه‌های آسیب‌دیده از سیل شهرستان بروجرد لرستان برای امکان ایجاد مجدد ترددهای ایمن به این استان اعزام شدند. در حال حاضر ماشین‌آلات راهداری از جمله بیل مکانیکی، لودر، کمپرسی ده‌چرخ، گریدر، بولدوزر، بیل بکهو، جرثقیل، سواری کمک‌دار و 2 دستگاه تانکر سوخت 5 هزار لیتری و تانکر آب 10 هزار لیتری به همراه اکیپ‌های کارشناسی و تعمیرات ماشین‌آلات و 40 تخته پتو و بالش به این استان اعزام شده‌اند.


اعزام تیم امدادی شهرداری تبریز به لرستان 

پس از آن‌که اولین گروه امداد‌رسانی شهرداری تبریز هم در روزهای نخست سال جاری به استان گلستان اعزام شدند،‌ هفته گذشته دومین تیم امدادی شهرداری تبریز به مناطق سیل‌زده لرستان رسید. این کاروان امداد‌رسانی متشکل از پرسنل سازمان مدیریت پسماند و آتش‌نشانی است که اکنون نزدیک به 10 روز است در لرستان حضور دارند. از مجموع کاروان ۱۵ نفره امداد‌رسانی شهرداری تبریز به هموطنان سیل‌زده، ۱۲ نفر از پرسنل سازمان مدیریت پسماند و 3 نفر از آتش‌نشانان شهرداری تبریز هستند که به صورت داوطلبانه به این ماموریت اعزام شده‌اند.


آماده‌باش نیروهای امدادی استان 

مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان این‌که از آغازین روزهای سیل در مناطق مختلف کشور، مدیریت بحران استان علاوه بر نظارت و رصد وضعیت سیل در استان، کمک‌هایی هم به استان‌های دیگر داشته است،‌ عنوان می‌کند: با توجه به ضرورت مدیریت واحد در این حوزه مقرر شده کمک‌ها با هماهنگی استانداری آذربایجان شرقی و به صورت سازماندهی‌شده به این مناطق اعزام شود و نیازهایی که از سوی هلال احمر و دستگاه‌های امداد‌رسان اعلام می‌شود به دستگاه‌ها منتقل شده و این کمک‌ها ارسال شود.

«محمدباقر هنربر» با اشاره به وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور و تعیین آذربایجان شرقی به عنوان استان معین ایلام در ارسال موکب اظهار می‌کند: معمولا در این‌گونه حوادث نزدیک‌ترین استان به عنوان استان معین انتخاب می‌شود. این وظایف از وزارت کشور ابلاغ می‌شود و با توجه به حوادث اخیر که موجب جان باختن تعدادی از هموطنان شد، همه نهادهای مرتبط استان در آماده‌باش کامل بوده تا در صورت نیاز به مناطق مورد نظر اعزام شوند. تاکنون از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله راهداری، بنیاد مسکن و دستگاه‌های دیگر کمک‌های متعددی جمع‌آوری شده است اما تمرکز هدایت کمک‌های نقدی و غیر نقدی به هلال احمر استان است و از دستگاه‌های دولتی و غیر‌‌دولتی خواسته شده برای انجام بهتر خدمات با هلال احمر همکاری کنند.


ارسال غذای گرم برای سیل‌زدگان 

بر اساس اعلام مسئول موکب شهدای خواهران استان، آماده‌سازی غذای گرم هم از سوی این موکب به استان ایلام انجام شد. «نسرین پیرسمساری» می‌گوید: محموله ارسالی شامل یک تن برنج، یک تن آرد، ۱۵۰ کیلو عدس، ۱۵۰ کیلو لوبیا، ۱۵۰ کیلو لپه، ۲۰۰ کیلو سبزی خشک، ۲ تن هویج سرخ‌شده و یک تریلی آب معدنی به ارزش ۳۸ میلیارد ریال است. وی با بیان این‌که در این موکب بیش از ۶۰ نفر به صورت خودجوش برای یاری رساندن به همنوعان خود از ساعات اولیه صبح تا آخر شب فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: از کوچک و بزرگ همه دست به دست هم دادند تا هموطنان سیل‌زده احساس کم و کاستی نکنند.



آذربایجان غربی  

مردم آذربایجان‌غربی در کنار سیل‌زدگان

مدیرعامل سازمان هلال احمر آذربایجان غربی: در حال حاضر اقلام مورد نیاز مردم در مناطق سیل‌زده غذاهای کنسروی، پتو و اقلام بهداشتی است



هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار:

بارش‌های نوروزی، خسارت‌های سیلاب و مشکلات مردم در استان‌های گلستان، لرستان، فارس، ایلام و خوزستان با رسیدن به روزهای پایانی فروردین، همچنان ادامه دارد. مشکلاتی که از نگاه مردم خوب آذربایجان غربی دور نماند و به عنوان یکی از اولین استان‌های کشورمان به دعوت مسئولان پای کار آمدند و از هیچ کمکی برای رفع مشکلات مردم مناطق سیل‌زده دریغ نکردند.

 در این میان سازمان‌هایی مانند مدیریت بحران و هلال احمر در کنار سایر ارگان‌ها با ارسال اقلام زیستی، مواد غذایی، دستگاه‌های سنگین راهداری، کمک‌های نقدی و نیروهای داوطلب به یاری مردم رنج‌دیده سیل‌زده شتافته‌اند. طی روزهای اخیر هم آذربایجان غربی به عنوان استان معین برای کمک به سیل‌زدگان ایلام و استقرار یک ماه در این استان برای خدمات‌رسانی معرفی شده است. 


ارسال 4 محموله از کمک‌های مردمی 

مدیرعامل سازمان هلال احمر آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری درباره روند خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان اظهار می‌کند: از همان روزهای نخست شاهد حضور پرشور هم‌استانی‌ها برای اهدای کمک‌های مختلف به مردم مناطق سیل‌زده بودیم. بر این اساس هلال احمر و کمیته امداد امام(ره) هم آمادگی خود را برای دریافت و توزیع کمک‌های مردمی در کشور اعلام کرد. این جمعیت برای ساماندهی و تمرکز دریافت کمک‌های نقدی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از احساسات عمومی، فراخوان جدید جلب مشارکت‌های مردمی خود را پس از زلزله کرمانشاه به سیل‌زدگان کشور اختصاص داده است. 

«سعید رهبر سوره» ادامه می‌دهد: بدین ترتیب هموطنان کشورمان می‌توانند جهت اهدای کمک‌های نقدی خود برای جبران خسارات سیل‌زدگان کشور از مسیرهای قانونی، کمک‌های نقدی خود را به این سازمان اهدا کنند. بر این اساس شماره حساب 99999 نزد تمامی بانک‌های کشور، شماره کارت رفاه 5894631850259730 و شماره کارت ملت 6104337999999996 به نام جمعیت هلال احمر و همچنین از طریق سامانه #112*780* برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در نظر گرفته شده است.

گفتنی است جمعیت هلال احمر نیز آماده پاسخگویی و شفاف‌سازی برای نحوه توزیع و ارسال کمک‌های مردمی است. به گفته این مسئول، تاکنون 4 محموله از کمک‌های مردمی آذربایجان غربی به همراه اقلام انبارشده هلال احمر به استان‌های سیل‌زده ارسال شده است. همچنین آخرین محموله کمک‌های مردمی هم هفته گذشته به وسیله 3 دستگاه کامیون شامل نان، روغن خوراکی و انواع مواد شوینده و بهداشتی به استان لرستان و گلستان ارسال شد. 


تعیین اقلام مورد نیاز 

رهبر سوره با بیان این‌که در حال حاضر اقلام مورد نیاز مردم در مناطق سیل‌زده غذاهای کنسروی، پتو و اقلام بهداشتی است، ادامه می‌دهد: از آنجا که عوارض بعد از سیل از عوارض اولیه سیل خیلی بیشتر است و رفته‌رفته احساس نیاز به معیشت و زندگی بیشتر از پیش خود را نشان می‌دهد، لازم است که کمک‌های نقدی برای بازسازی خانه‌ها و تامین مایحتاج زندگی افراد از جمله یخچال، فرش و اقلام دیگر صورت بگیرد.

این مسئول با بیان این‌که کمک‌های مردمی استان به همت داوطلبان جمعیت هلال احمر جمع‌بندی و ارسال شده است، می‌گوید: ۶ تن اقلام کمک‌های مردمی جمع‌آوری‌شده از سراسر استان و از محل انبار امدادی به گلستان ارسال شده است. این اقلام شامل مواد غذایی از جمله روغن، کنسرو، تنقلات، مواد بهداشتی از جمله پوشک بچه، دستمال کاغذی و نوار بهداشتی بوده و لباس و کفش و پتو نیز در بین اقلام اهدایی وجود دارد.

وی درباره ارسال اقلام امدادی به مناطق سیل‌زده لرستان هم عنوان می‌کند: به همت جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی ۳۰۰ بسته غذایی یک ماهه نیز به استان لرستان فرستاده شده است. این اقلام شامل ۳ هزارکیلو برنج، ۹۰۰ بطری روغن مایع، ۳ هزار و ۶۰۰ قوطی تن ماهی، ۲ هزار و ۴۰۰ قوطی کنسرو لوبیا، ۳۰۰ بسته چای ۵۰۰ گرمی، ۹۰۰ بسته عدس، لوبیا چیتی، بسته شکر و قند بوده و ۳۰۰ بسته نمک ارسال شد. ارزش ریالی اقلام ارسالی به لرستان ۸۵۱ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال بوده است.


حمایت از سیل‌زدگان 4 استان 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی هم درباره اقدامات انجام‌شده برای کمک به سیل‌زدگان بیان می‌کند: مردم و مسئولان استان ما از اولین‌هایی بودند که پویش کمک به سیل‌زدگان را ایجاد کردند و در طول یک ماه گذشته به طرق گوناگون به سیل‌‌زدگان کمک‌رسانی شده است. «امیرعباس جعفری» ادامه می‌دهد: بعد از وقوع سیل در گلستان با دستور استاندار آذربایجان غربی 3 دستگاه کامیون اقلام زیستی و 1500 بسته غذایی 4 نفره طی 72 ساعت با چندین دستگاه تریلی و کامیون عازم شمال کشور شد. همچنین 10 کامیون کمک‌های مردمی به شهرداری ارومیه شامل لوازم بهداشتی، پوشاک و... نیز به گلستان اعزام شد. به گفته این مسئول، استانداری آذربایجان غربی و اتاق بازرگانی ارومیه در مجموع 200 میلیون تومان به سیل‌زدگان استان گلستان کمک کردند. 

این مسئول با اشاره به سیل استان خوزستان هم عنوان می‌کند: برای مردم رنج‌دیده خوزستان نیز 2 تریلی و 3 کامیون شامل چادر، پتو، لوازم آشپزخانه، والور و... ارسال شده است. همچنین سازمان بهزیستی استان محموله‌هایی شامل آب معدنی، پوشاک و لوازم بهداشتی به استان خوزستان ارسال کرده‌اند. 

جعفری با اشاره به سیل در استان ایلام بیان می‌کند: آذربایجان غربی اولین استانی بود که بسیاری از امکانات خود را در قالب 3 کامیون بسته‌های غذایی یک ماهه، پتو و 4 تانکر آب ارسال کرد. به گفته وی، آذربایجان غربی به عنوان استان معین ایلام انتخاب شده است و بر این اساس، موکب آذربایجان غربی در آنجا مستقر خواهد شد و روزانه 10 هزار وعده غذایی برای شام و ناهار طبخ و توزیع خواهد شد. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی درباره کمک مردم و مسئولان استان به سیل‌زدگان لرستان نیز بیان می‌کند: تا‌کنون 6 دستگاه کمپرسی ده‌چرخ، یک کمپرسی شش‌چرخ، لودر و تریلی کشنده از سوی بنیاد مسکن، 2 دستگاه لودر، 2 دستگاه گریدر، 2 دستگاه بولدوزر، یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه تانکر آب 10 هزار لیتری، یک دستگاه تانکر سوخت 5 هزار لیتری و یک دستگاه ایسوزو حاوی دستگاه‌های جوشکاری و تعمیر ماشین‌آلات سنگین از سوی اداره کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان به لرستان اعزام شده است. 
وی ادامه می‌دهد: در کنار این دستگاه‌ها، جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نیز با همکاری پویش مردمی 3 دستگاه کامیون انواع غذای یک ماهه، نان و اقلام بهداشتی به منطقه روانه کرده است. کمیته امداد نیز 2 کامیون پتو، کفش و البسه به مردم سیل‌زده تقدیم کرده‌اند. 


اعزام نیروهای شهرداری به مناطق سیل‌زده 

تاکنون 46 کامیون از کمک‌های مردم آذربایجان غربی به سیل‌زدگان ارسال شده و به تاکید استاندار این کمک‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. «محمدمهدی شهریاری» با اشاره به این‌که فعالیت پویش‌های مردمی برای جمع‌آوری کمک‌ها به سیل‌زدگان در استان ادامه دارد، اظهار می‌کند: هم‌اکنون بار 6 دستگاه کامیون شامل انواع کالاهای مختلف به همراه مقداری پول نقد در استان جمع‌آوری شده که به‌زودی به این مناطق و بر اساس نیازها ارسال خواهد شد.  وی تاکید می‌کند: شهرداری ارومیه از دیروز 100 نفر از پرسنل به همراه چند دستگاه سنگین و نیمه‌سنگین و خودروهای آتش‌نشانی را برای شست‌وشوی معابر به مناطق سیل‌زده اعزام کرده است و با توجه به رایزنی‌هایی که انجام می‌شود، درباره ارسال دیگر نیروهای امدادی و خدماتی تصمیم‌گیری خواهد شد. 


ارسال کمک‌های مردمی پویش انسانیت به لرستان
 
کاروان کمک‌های مردمی پویش انسانیت که پس از وقوع سیل در گلستان با ابتکار عمل اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی و اجتماعی آذربایجان غربی در ارومیه شکل گرفت، برای سیل‌زدگان لرستان ارسال شد. این کاروان شامل 15 کامیون از کالاهای ضروری و کمک‌های نقدی به ارزش تقریبی 10 میلیارد ریال است که با حضور نمایندگان این پویش به نقاط سیل‌زده لرستان ارسال شد تا با نظارت آنان به دست افراد خسارت‌دیده برسد. این پویش با برگزاری جشن گلریزان ویژه بانوان مبلغ 200 میلیون ریال وجه نقد برای کمک به افراد حادثه‌دیده لرستان جمع‌آوری کرد و کمک‌های 450 میلیون ریالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در قالب این پویش به دست سیل‌زدگان می‌رسد. گفتنی است بیش از 50 نفر از اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان غربی به صورت شبانه‌روزی در این پویش فعالیت مداوم دارند.


2 هزار نیروی امدادی آماده اعزام به لرستان 

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با اشاره به این‌که تیم جهادی این استان در قالب 90 نفر بسیجی و سپاهی با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان استان لرستان به این مناطق اعزام شد، اظهار کرد: پس از استقرار قرارگاه حمزه سید الشهدا(ع) از این استان در مناطق سیل‌زده لرستان، نانوایی سیار و آشپزخانه نیز در یکی از روستاهای سیل‌زده راه‌اندازی شد. سردار سرتیپ دوم پاسدار «حبیب شهسواری» با اشاره به این‌که این قرارگاه در هر وعده 5 هزار پرس غذا پخت می‌کند تا در روستاهای همجوار پلدختر و معمولان توزیع ‌شود، بیان می‌کند: بیش از 2 هزار مراجعه تلفنی و حضوری برای اعزام به لرستان برای کمک به سیل‌زدگان وجود داشت که از این تعداد 90 نفر انتخاب شدند و داوطلبان دیگر نیز در صف انتظار هستند.


امسال اقدامات قابل توجه در کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده در حالی انجام شده  است که بسیاری از کمک‌های مردمی کشورمان به صورت منسجم از طریق سازمان هلال احمر ارسال می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کمک‌های مردمی به هموطنان سیل‌زده از طریق شماره حساب 99999 در همه بانک‌ها به نام جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری می‌شود. همچنین کد دستوری # 112*780* بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها برای ارسال کمک‌های نقدی اعلام شده تا هموطنان عزیز بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها بتوانند برای ارسال کمک‌هایشان به این سازمان اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید