• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52370
+
-

البرز در کنار خوزستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر: تاکنون علاوه بر جمع‌آوری وجوه نقدی، چندین محموله امدادی توسط جمعیت هلال احمر استان به لرستان و خوزستان ارسال شده است

گزارش ویژه
البرز در کنار خوزستان

خدیجه ستارزاده|  البرز - خبرنگار:



پس از جاری شدن سیل و خسارات و آسیب‌هایی که به برخی شهرها و مردم خرم‌آباد و سپس خوزستان وارد شد جمعیت هلال احمر البرز نیز مانند بسیاری استان‌های دی گر بر حسب وظیفه سازمانی و نقش استراتژیک خود در این شرایط از روزهای اول برای امدادرسانی عازم شد و از همان ابتدا در خرم‌آباد و سپس در خوزستان برای کمک به مردم سیل‌زده حضور یافت که همراهی‌ها هنوز ادامه دارد.

بر اساس تصمیم وزارت کشور، البرز به عنوان استان معین امدادرسانی در خوزستان تعیین شد که این امر بار مسئولیت تک‌تک نهادهای دولتی استان به‌ویژه جمعیت هلال احمر را دوچندان کرد. 

هرچند تا پیش از اعلام این تصمیم با توجه به بارش‌های درون‌استانی و از طرفی سیل در برخی استان‌های کشور هم تک‌تک عوامل جمعیت هلال احمر استان از مدیرعامل گرفته تا همه نیروهای امدادی و... در آماده‌باش کامل بودند، اما پس از تعیین استان به عنوان معین خوزستان مدیرعامل جمعیت با مدیریت ویژه و تلاش روزافزون نیروهای این دستگاه برای اجرای این مسئولیت به بهترین شکل در تلاش و برای جمع‌آوری کمک و خدمات‌رسانی از دل و جان مایه می‌گذارند. 


همدلی‌های مردمی

یکی از شهروندان البرزی که در روستای دنگیزک نظرآباد ساکن است با 2 ساک پتو و کیسه‌ای از اقلام خوراکی که در دست دارد به یکی از پایگاه‌های هلال احمر مراجعه کرده و می‌گوید: از روزی که سیل به شهر و خانه‌های مردم جنوب وارد شده خواب راحت ندارم و هر شب با فکر این‌که آن‌ها خانه و زندگی خود را از دست داده‌اند به خواب می‌روم. 

 «فاطمه باگل» می‌افزاید: خیلی سخت است خانه و زندگی آدم که یک عمر برای آن خون دل خورده تا جمع کند با یک سیل از بین برود. حتی فکر این حادثه و سختی‌های بعد از آن در زندگی خیلی دردآور است. 
وی می‌گوید: من خودم خیلی در رفاه نیستم و مشکلات زیادی دارم اما در این شرایط که کودکان، زنان و مردان بدون خانه و سرپناه و بدون غذا هستند، باید در هر شرایطی و تا جایی که می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا این شرایط سخت بگذرد. 

این شهروند اضافه می‌کند: از زمانی که سیل آمده 2 بار هرچند اندک اما مقداری مواد خوراکی و پتو برای کمک به سیل‌زدگان به نیروهای هلال احمر تحویل داده‌ام. 
این بانوی نیکوکار می‌گوید: در زلزله کرمانشاه نیز تا حدی که در توانم بود کمک‌هایی را توسط نیروهای هلال احمر استان برایشان می‌فرستادم. 


البرز؛ معین «باوی» 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر در البرز در پاسخ به چگونگی تعیین شدن استان به عنوان معین خوزستان می‌گوید: این تصمیمات توسط وزارت کشور و بر اساس توانمندی‌های بیشتر هر استان و همچنین درگیری‌های کمتری که در این حادثه دارند در چنین مواقعی گرفته و استان‌های مختلف به عنوان معین استان حادثه‌دیده تعیین می‌شوند. 

 «ناصر چرخساز» اظهار می‌کند: 10 تیم امدادی با 50 نفر نیروی امدادگر و دوره‌دیده از البرز ابتدا به لرستان و بعد از سبک‌تر شدن وضعیت این استان به خوزستان اعزام شدند. 
چرخساز با بیان این‌که البرز به عنوان معین «شهرستان باوی» در خوزستان تعیین شده می‌گوید: اقدامات امدادی در مناطق سیل‌زده در چند بخش انجام می‌شود. گروهی برای رهاسازی و نجات و گروه امدادی نیز در بحث «تغذیه، اسکان و...» فعالیت می‌کنند. 

وی می‌افزاید: تاکنون 300 تن اجناس و کمک‌های غیرنقدی به استان‌های حادثه‌دیده ارسال شده که شامل چادر، اقلام زیستی، اقلام غذایی، و بهداشتی است. 
چرخساز در پاسخ به چگونگی ارسال اقلام با توجه به این‌که نهادهای مختلفی در استان در حال جمع‌آوری کمک هستند، می‌گوید: به دستور استاندار و طبق تصویب در شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان، جمعیت هلال احمر مسئول ارسال اقلام و کمک‌هاست و نهادها نمی‌توانند شخصاً برای ارسال اقدام کنند. سازمان‌ها اقلام جمع‌آوری‌شده را به جمعیت هلال احمر تحویل می‌دهند و ارسال از طریق جمعیت انجام می‌شود. 

وی در مورد نیروها و تیم‌هایی که در مناطق سیل‌زده هستند، می‌گوید: مقرر شد نیروهای تازه‌نفس جایگزین نیروهای امدادی شوند که تاکنون امدادرسانی می‌کردند. 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز می‌گوید: تا زمانی که نیاز باشد و شرایط خوزستان به حالت عادی برگردد تیم‌های امدادی البرز در این این مناطق مستقر خواهند شد و امدادرسانی خواهند کرد. 

وی در خصوص کمک‌های نقدی و غیرنقدی ارسالی به استان‌های سیل‌زده کشور می‌گوید: از آغاز فراخوان تاکنون علاوه بر جمع‌آوری مبلغ ۶۳۰ میلیون ریال وجه نقد، چندین محموله امدادی توسط جمعیت هلال احمر استان شامل ۲۲۲ دستگاه چادر مسافرتی و ۳۰۰ پتو به استان‌های لرستان و خوزستان ارسال شده است. 

چرخساز اضافه می‌کند: دوازده قلم مواد غذایی شامل ۴۲۴۸ بطری آب معدنی و ۱۴۶۴۰ قوطی کنسروجات و کمپوت و ۴۳۵۶ بسته «ماکارونی، رشته و غذاهای آماده» و همچنین 726 کارتن مایع دستشویی، ۴۷۹ لیتر مایع ظرفشویی، ۸۴ کارتن پودر رختشویی و ۳۲۰ بسته دستمال کاغذی، ۳۲۰ بسته پوشاک نوزاد، ۳۰۱ قوطی شیرخشک، ۱۲۰ پارو و بیل، ۴۷ عدد فرغون و ۶۶۰ لیتر سم شست‌وشوی دام به این مناطق ارسال شده است. 


راه‌های کمک‌رسانی‌ از طریق هلال‌احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز می‌گوید: همشهریان عزیز می‌توانند برای استمرار این کمک‌ها به مناطق سیل‌زده، کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۹۹۹۹۹ به نام هلال احمر در همه بانک‌ها و همچنین کد دستوری #۱۲۰ *۷۸۰* و شماره کارت‌های ۶۱۰۴۳۳۷۹۹۹۹۹۹۹۹۶ بانک ملت و ۵۸۹۴۶۳۱۸۵۰۲۵۹۷۳۰ بانک رفاه واریز کنند. 

«ناصر چرخساز» استفاده از اپلیکیشن‌ها را نیز از جمله روش‌های همیاری نام می‌برد و می‌افزاید: از طریق گزینه «نیکوکاری» اپلیکیشن آپ و گزینه «دریافت کمک‌های نقدی مردمی به سیل‌زدگان» در نرم‌افزار سکه کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان به حساب جمعیت هلال‌احمر واریز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید