• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52362
+
-

تاکید رئیس جمهوری بر حفظ حقوق طبیعت به هنگام انتقال آب خزر

دکتر سیف‌الرضا شهابی| فعال اجتماعی:


رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح فاز نخست خط ۶ مترو تهران گفت که «باید سال ۹۸ را سال آزادسازی طبیعت در کل ایران بدانیم» و در ادامه تاکید کرد که «باید حقوق طبیعت را حفظ کنیم.» 

با حفظ احترام به شخصیت حقیقی و حقوقی رئیس‌جمهوری، اظهارات فوق با پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان مغایرت و منافات دارد و تضادی آشکار دیده می‌شود. پروژه انتقال آب و عبور آن از دل کوه‌ها و صخره‌ها دقیقا نادیده گرفتن حقوق طبیعت و دست بردن به طبیعت و تغییر اکوسیستم است که قطعا تبعاتی در بر خواهد داشت و در آینده عوارض آن مشخص خواهد شد. عوارضی که به علت بعد مسافت و دست‌اندازی به طبیعت در فاصله‌ای زیاد از ساحل دریا تا کویر سمنان غیر قابل جبران خواهد بود.

روزهایی که به قول رئیس‌جمهوری، مجوز غیر قانونی ساخت واحدهای مسکونی در بستر رودخانه‌ها صادر می‌شد احتمالا پیش‌بینی نمی‌شد که چنین سیل‌های خطرناکی راه بیفتد و در بستر رودخانه‌ها جاری شود و این همه تلفات جانی و مالی و تخریب بر جای بگذارد. تا جایی که دکتر روحانی اعلام کند «صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها معامله جان مردم با پول کثیف است.» 

اگر پروژه‌هایی نظیر انتقال آب اجرا شود نیز مطمئنا در آینده خلف آقای روحانی چنین اظهارنظر یا اظهاراتی مشابه و تندتر خواهد کرد. بر این اساس باید سیاست ناصواب تجربه و خطا را کنار گذاشت و از تجربیات گذشته استفاده کرد تا بتوان از تکرار خطا و بروز خطر جلوگیری کنیم. امید که ریاست محترم جمهوری به این مهم توجه خاص داشته باشد و از پیگیری خودداری کند و آن دسته از نمایندگان محترم که پیگیر بودند هم با توجه به حوادث رخ داده از پیگیری‌ها منصرف شوند تا فاجعه‌ای دیگر و در ابعادی وسیع‌تر را شاهد نباشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید