• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52336
+
-

نمایشگاه کتاب و انتظار مخاطبان

نگاه
نمایشگاه کتاب و انتظار مخاطبان


محمود معتقدی/ شاعر
نمایشگاه کتاب امسال قرار است از 4 تا 14 اردیبهشت برگزار شود. نزدیکی به زمان افتتاح نمایشگاه موجب شده نکات فراوانی در این باره گفته و شنیده شود. امسال نمایشگاه کتاب سی‌ودومین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کند. چنین سابقه‌ای انتظاراتی را در مخاطبان ایجاد می‌کند که شامل نحوه دسترسی، کیفیت خدمات، اطلاع‌رسانی و برنامه‌های جانبی می‌شود.

در واقع بیش از 30 بار برگزاری چنین برنامه فرهنگی عظیمی فرصت کمی نیست، مردم و مخاطبان کتاب و مراجعان نمایشگاه با خود می‌اندیشند اگر در هر دوره بخشی از مشکلات رفع شده باشد، امروز باید هیچ مشکلی در نحوه برگزاری نمایشگاه وجود نداشته باشد و اهداف فرهنگی مورد نظر از برپایی آن کاملا محقق شود.  از همین رو دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان باید نهایت تلاش خود را بکنند تا حتی‌المقدور مشکلات تکراری سال‌های قبل، این بار مشاهده نشود.

یک برنامه‌ریزی منظم و یک ردیف‌بندی ساده می‌تواند مشکلات قبلی را در دستیابی به غرفه‌ها رفع کند و چنانچه انتظار می‌رود هیچ غرفه‌ای خارج از حروف الفبا جانمایی نشود.

نکته بسیار مهم دیگر وضعیت خاص امسال با توجه به گرانی کاغذ و تاثیر مستقیم آن بر گرانی کتاب است. وضعیت بن کتاب هنوز برای بسیاری نامشخص است. سال گذشته نویسندگان وشعرا به میزان 2 میلیون و 500 هزار ریال بن دریافت کردند.

امسال امیدواریم بن بدهند و اگر می‌دهند میزان آن با گرانی کتاب‌ها همخوانی داشته باشد. چون با 250 هزار تومان بن نمی‌توان کتاب قابل توجهی خرید.  نگرانی عمده دیگر در زمینه بی‌رونقی نمایشگاه به دلیل گرانی‌های اخیر کاغذ است؛ انتظار می‌رود ناشران با حضور صددرصدی، هم رونق نمایشگاه را موجب شوندو هم امکان گفت‌وگوی رودررو را در این باره فراهم کنند.  به هر روی آرزو می‌کنم با آسیب‌شناسی و تدبیر، نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی، رونق فزاینده‌ای داشته باشد و مشکلات آن به حداقل برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید