• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52339
+
-

جای خالی تمبر روی پاکت‌های سفارشی


محمدتقی نیل‌فروش/ مجموعه‌دار تمبر
 سابقه کشور ما در پست و ایجاد سامانه‌های ارسال مرسوله‌های پستی بر کسی پوشیده نیست.

به تأیید مورخان، ایرانیان از زمان باستان با ساز و کار ارسال نامه و کالا آشنا بوده‌اند و به مقررات دقیق و مهارت‌های ویژه و کارآمد در این زمینه دست یافته بودند.

در دوران معاصر نیز ایران از کشورهای پیشتاز در این عرصه به شمار آمده است.

صرف‌نظر از سوابق تاریخی کشور ما در حوزه پست و ارسال مرسوله‌ها، ایرانیان در علاقه‌مندی به تمبر و جمع‌آوری آن و مجموعه‌داری تمبر در همه جهان شناخته شده‌اند.

هموطنان خوش‌ذوق  ما به خوبی ارزش این نمونه از اوراق بهادار را دانسته‌اند و به عنوان کالایی فرهنگی به آن عشق ورزیده‌اند. در اکثر نقاط ایران هستند کسانی که به جمع‌آوری تمبر و نگهداری از آن و مجموعه‌داری مشغولند.

یکی از دلایل چنین علاقه‌‌ای این است که تمبر از ابزار مناسب انتقال مفاهیم فرهنگی بوده و هست. در تمام کشورها تصویر مفاخر و جلوه‌های فرهنگی و داشته‌های علمی و تاریخی بر روی تمبر نقش بسته است و این تصاویر همراه با نامه‌ها به نقاط مختلف جهان سفر و مفاهیم فرهنگی را منتقل می‌کنند.

متأسفانه در سال‌های اخیر کم‌لطفی‌ها و بی‌توجهی‌هایی در این‌باره مشاهده می‌شود.

کسانی که با پرداخت پول تمبر خریده‌اند و دوست دارند تمبر دلخواه را با تصویری که دوست دارند بر پاکت‌های پست سفارشی بچسبانند با ممانعت مأموران پست مواجه می‌شوند. بهانه این عزیزان هم این است که تمبر برای پست‌ عادی لازم است نه پست سفارشی. این در حالی است که صندوق‌های پست کنار خیابان‌ها دیگر آن رواج و کاربرد سابق را ندارند. به هر حال لازم است در این باره نظارت و تجدیدنظر صورت گیرد و از هر کاری که به بی‌رونقی بازار تمبر منجر می‌شود خودداری شود. ذکر این نکته را لازم می‌دانم که با رونق‌ بازار تمبر وقتی کسی در خارج از کشور مجموعه‌ای از تمبرهای ایران را جمع‌آوری می‌کند، در واقع بدون دریافت سرویس و خدماتی، پول می‌پردازد. بنابراین هر کاری که موجب کاهش این علاقه‌ شود کاری در خلاف مسیر ارزآوری و رونق اقتصادی به حساب می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید