• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52253
+
-

ناگهان روی ابرها

ناگهان روی ابرها

پیمان مقدم


حرکت انفجاری آیاندا پاتوسی سکوهای آبی نقش جهان و احتمالا میلیون‌ها استقلالی را در سراسر ایران به آسمان فرستاد. پس از شکست تلخ و پرحاشیه داربی و توقف مقابل سایپا شاید اکثر آبی‌ها با چشمی نگران به تقویم فوتبالی روزهای بعد نگاه می‌کردند. زمانی که استقلال باید به قطر می‌رفت و با الهلال تا بن دندان مسلح 6امتیازی در لیگ قهرمانان بازی کند. بعد بلافاصله برگردد و به اصفهان برود و مسابقه سخت با سپاهان چغر و بدبدن را تجربه کند. سپاهانی که اگر چه چند هفته‌ای می‌شود که از فرم خوبش فاصله گرفته و توان برد ندارد اما همیشه مقابل غول‌های پایتخت باانگیزه و خطرناک است. خوش‌بین‌ترین هوادار استقلال هم فکر نمی‌کرد حاصل این 4روز دشوار 6امتیاز شیرین و زنده کردن همه امیدها باشد اما ماموریت غیرممکن با بهترین نتیجه انجام شد. حالا استقلالی‌ها هنوز رؤیای قهرمانی لیگ را گوشه ذهن‌شان نگه داشته‌اند و پروژه گروه مرگ آسیا را تمام‌شده نمی‌دانند.

   زنده نگه داشتن شانس یا کمک به رقیب؟
پیروزی دقیقه97 آبی‌ها هرچقدر هم برایشان خوشحال‌کننده و گوارا باشد، رقیب سرخ را هم شاد کرده است. در روزی که فروزان با اشتباهات مرگبارش تراکتور را در رشت زمین‌گیر کرد بهترین خبر شکست همزمان سپاهان بود تا هر دو تیم از کورس رقابت با پرسپولیس جابمانند. 
حالا قرمزها از حاشیه امنیت خوبی در صدر جدول برخوردارند و 2تساوی در بازی‌های رودرروی‌شان با سپاهان و تراکتور هم کافی به‌نظر می‌رسد. درست است که در فوتبال چیزی قابل پیش‌بینی نیست اما پیروزی استقلال در واقع در هموار کردن مسیر قهرمانی رقیب بسیار مهم و حیاتی بود. آبی‌ها با این برد در 5بازی آینده که آسان‌تر از مسابقه‌های رقیب است به‌دنبال لغزش پرسپولیس هستند تا شاید معجزه فوتبالی را بغل کنند. اتفاقی که نشدنی نیست اما بسیار سخت به‌نظر می‌رسد.

   بازگشت به مسیر پیروزی بدون رحمتی!
ترکش‌های پنالتی چیپ اسماعیلی بیشتر از اینکه دامن خود او را بگیرد به کاپیتان آبی‌ها برخورد کرد. او به‌خاطر شایعه دخالت در تعیین زننده ضربه پنالتی مورد غضب هواداران آبی است و حالا به بهانه مصدومیت از ترکیب اصلی خارج شده است. سیدحسین حسینی هم البته قدر این فرصت را خوب دانسته و در سه بازی فقط یک گل از الهلال خورده که در آن هم کاملا بی‌تقصیر بوده است. به‌نظر می‌رسد همه‌‌چیز دست در دست هم گذاشته‌اند تا رحمتی دوباره به روزگار سخت فصل پیش برگردد. استقلال دو برد مهم در روزهای غیبت او به‌دست آورده و شاید پیروزی‌های مهم تری هم در راه باشد. این روزها همه از هم می‌پرسند چه شد که خروج رحمتی از ترکیب ورق استقلال را برگرداند. چه شد که انگیزه و انرژی پیروزی در تیم مستاصل 10فروردین دگرگون شد تا در عرض 4روز 2بازی پر فشار را تحمل کند و نشکند. هیچ‌کس حواسش به بازی‌ها ضعیف و کم اثر فرشید اسماعیلی نیست و همه کاپیتان را زیر ذره‌بین برده‌اند.

   کجا بود این استقلال؟
اگر چه بازگشت دانشگر و نورافکن به ترکیب اصلی و بهتر شدن  اوضاع دفاع و خط میانی آبی‌ها در این دو برد مشهود است اما تغییر مشخص استقلال دوندگی بی‌امان آنها تا آخرین لحظه بازی است. در استقلالی که از دقیقه60 داربی و بازی با سایپا رمق فشار آوردن و پرس کردن را نداشت اما حالا و در دقیقه92 بازی با سپاهان در ضد‌حمله حریف ناگهان 6بازیکن آبی با سرعت بر می‌گردند و راه زردها را سد می‌کنند. بدون شک این تغییر ماهیت و رویکرد تیم در نتیجه شوک بزرگ داربی است. در استقلال معجزه‌ای رخ نداده است. آبی‌ها فقط به‌خودشان آمده‌اند و از هراس افزوده شدن فشار هواداران و شاید انگیزه‌های شخصی متحول شده بازی می‌کنند. واقعا کجا بود استقلالی که می‌تواند 90دقیقه به الهلال موقعیت ندهد و بعد از مردود شدن گلش باز هم روحیه بردن سپاهان بالای جدولی را داشته باشد؟ استقلال از ضربه داربی ناک اوت نشد، بیدار شد.

   خودتان را کنترل کنید
بردن سپاهان در دقیقه97 بعد از مردود شدن گل کریمی و با توجه به اتفاقات بازی رفت بسیار دلچسب و شیرین بود آنقدر که آبی‌ها بعد از یک هفته تلخ و سخت جشنی افراطی و عجیب و غریب در اصفهان بگیرند و شفر را روی دست به هوا پرت کنند. 
بی‌توجه به اینکه پیروزی مقابل سپاهان نخستین برد مقابل تیم‌های بالای جدولی لیگ بوده یا اینکه استقلال شانس قهرمانی بسیار کمرنگی دارد و یا این مسئله که دستاوردهایش در مقایسه با فصل قبل تقریبا هیچ است. اگر استقلال قهرمان لیگ نشود و از گروهش در آسیا صعود نکند نسبت به فصل گذشته که جام حذفی و داربی برگشت را برد و از گروهش و بعد مرحله یک‌هشتم نهایی در آسیا عبور کرد دستاوردی جز ناکامی نداشته است. استقلال برای اینکه ناکام مطلق فصل نباشد هنوز شانس‌های حداقلی در لیگ و آسیا دارد و باید تمرکزش را روی بازی‌های آینده بگذارد. شادی پیروزی مقابل سپاهان تنها برای همان چند لحظه بعد از گل پاتوسی کافی است و نه بیشتر. مطلبی که محمود فکری پیشکسوت منتقد بلافاصله بعد از برد در یک برنامه تلویزیونی بر آن انگشت گذاشت و علی خطیر معاون باشگاه که مسئله اختلافش با شفر را همه می‌دانند هم روز گذشته به آن اشاره کرد. حتی اگر این کنایه‌ها را به‌حساب مواضع شخصی افراد بگذاریم اما آبی‌ها هنوز بخش مهمی از ماراتن فوتبالی این فصل را برای فرار از ناکامی پیش رو دارند. مسابقه‌هایی که می‌تواند حتی سرنوشت خیلی‌ها را در ادامه راه تحت‌تأثیر قرار دهد. بازی‌های سخت دور برگشت در آسیا و ملاقات یک حریف چغر دیگر در مشهد؛ پدیده‌ای که سخت به استقلال می‌بازد. هرچند هنوز یک روز از برد اصفهان نگذشته که فرهاد مجیدی باز دست به اسلحه شد و با اینستاگرامش به سمت ژنرال و سرباز ناشناسش در باشگاه طعنه‌ای شلیک کرد. حواشی‌ای که شاید با واکنش‌های طرفین دنباله‌دار‌تر شود و تمرکز را از اردوی تیم بگیرد. آیا 2هفته بعد هم آبی‌ها هنوز روی ابرها هستند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید