• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52244
+
-

خسارت باران و سیل به گردشگری فارس

آمار اقامت مسافران در مراکز اقامتی استان در نوروز 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد کاهش داشته است

گردشگری
خسارت باران و سیل به گردشگری فارس

امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:


باوجود برنامه‌ریزی‌های گسترده جامعه گردشگری فارس برای جذب مسافران و افزایش سفرهای نوروزی به استان، بارش شدید باران و وقوع سیل در شیراز کاهش 5 درصدی مسافر نسبت به زمان مشابه سال گذشته را رقم زد و فارس نیز مانند سایر مناطق گردشگری کشور از عواید این صنعت در نوروز 98 بی‌بهره ماند. علاوه بر اقدامات مردمی برای اسکان و تامین انواع نیازهای سیل‌زدگان، تصمیماتی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس و همچنین جامعه هتلداری اتخاذ شد تا مسافران در راه مانده نیز متحمل زیان نشوند.


بازگرداندن وجوه لغو سفر

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از کاهش 5 درصدی مسافر نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد و می‌گوید: آمار اقامت مسافران در مراکز اقامتی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 30‌درصد کاهش داشته است.

«سید موید محسن‌نژاد» در خصوص اقدامات انجام شده برای لغو رزروها و استرداد پول مسافرانی که به دلیل باراش شدید باران و وقوع سیل از سفر به فارس منصرف شدند، می‌گوید: در راستای حمایت از مسافرانی که به دلیل بارندگی و سیل از رزرو اماکن اقامتی استفاده نکردند، دستوری صادر و ابلاغ شده است. براساس این دستور، پول پرداختی مسافرانی که بین روزهای پنجم تا هشتم فروردین هتل رزرو کرده بودند با همکاری داوطلبانه هتلداران به این افراد بازگردانده شده یا خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: اگر مسافری در روزهای نهم فروردین و بعد از آن‌که سیل فراگیر نبود و مشکل سفر نیز وجود نداشت، نتوانسته سفر کند نیز با او براساس قانون کنسلی هتل رفتار خواهد شد.
محسن‌نژاد که معتقد است بارش‌های اخیر نویددهنده اردیبهشتی دلپذیر و تابستانی مطبوع در نقاط مختلف فارس است، ادامه می‌دهد: امیدواریم که در اردیبهشت ماه و تابستان امسال شاهد افزایش سفر و افزایش مدت اقامت گردشگران در استان به‌خصوص شیراز باشیم.

وی با اشاره به این‌که برای جذب گردشگر در ماه مبارک رمضان برنامه‌‌ریزی شده است، می‌افزاید: برای مسافرانی که ماه مبارک رمضان را برای مسافرت انتخاب می‌کنند تخفیفات ویژه‌ای درنظر گرفته شده است.
وی اضافه می‌کند: گردشگرانی که با نیت سفر 10روزه در ماه مبارک رمضان به فارس سفر کنند از هتل‌ها و مراکز اقامتی حداقل 40 درصد تخفیف می‌گیرند.

محسن‌نژاد با یادآوری این‌که بعضی از مدیران هتل‌‌های یک تا 5 ستاره شیراز برای اسکان سیل‌زدگان پیشقدم و داوطلب شدند، می‌گوید: هزینه تورهای جاذبه طبیعی خارج از استان نیز که به دلیل شرایط نامناسب جوی لغو شده به افراد بازگردانده خواهد شد.


برنامه‌‌ریزی برای اردیبهشت و ماه رمضان

این مسئول از وقوع سیل در شیراز و جان باختن عده‌ای از هموطنان ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: به واسطه رفتار بسیار پسندیده شهروندان شیرازی با حادثه‌دیدگان سیل پنجم فروردین، میهمان‌نوازی مردم این شهر جهانی شده
 است.محسن‌نژاد با بیان این‌که وقوع سیل در شیراز همه را مکدر و متاثر کرد، ادامه می‌دهد: اما بخش خوشایند این حادثه، رفتار مردم با حادثه‌دیدگان بود؛ موضوعی که بار دیگر آوازه شیراز را به واسطه می
همان‌نوازی اهالی آن به گوش جهانیان رساند.

وی از اقدام جامعه هتلداران و مراکز اقامتی به نیکی یاد می‌کند و می‌افزاید: امروز جامعه گردشگری فارس افتخار می‌کند که در رفتار نوع‌دوستانه و میهمان‌نوازانه شهروندان شیرازی سهم داشته و از هتل‌ها و مراکز گردشگری و اقامتی این شهر به نیکی یاد می‌شود.وی که اعتقاد دارد مواجهه شهروندان شیرازی با حادثه‌دیدگان سیل در افزایش تمایل برای سفر به این شهر موثر خواهد بود، می‌گوید: مردم‌دوستی، میهمان‌نوازی و فرهنگ‌وری از خصوصیت‌‌های بارز مردم دیار سعدی و حافظ بوده و سال‌هاست که شیرازی‌ها به این صفات شهرت دارند.

محسن نژاد به روزهای سیل و حمایت همه اقشار مردم اشاره و اضافه می‌کند: در روزهایی که شیراز دچار مشکل بود، همه شیراز و امکانات این شهر به همت مردم و بدون آن‌که سازماندهی قبلی وجود داشته باشد برای کاهش مشکلات بسیج شد و حرم‌‌های مطهر، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، نمایشگاه بین‌المللی و ظرفیت‌‌های اقامتی و پذیرایی به صورت رایگان در اختیار مسافران و حادثه‌دیدگان قرار گرفت.
وی ادامه می‌دهد: در بخش گردشگری نیز سفره‌خانه‌داران، هتلداران، مجتمع‌های گردشگری و رستوران‌ها پای کار آمدند و بیش از 25 هزار پرس غذای گرم تامین و توزیع شد.


لغو ۷۰ تا ۷۵ درصدی رزرو هتل‌‌های فارس

رئیس جامعه هتلداران فارس با اعلام این‌که بارش‌های شدید و وقوع سیل منجر به لغو ۷۰ تا ۷۵ درصدی رزرو هتل‌‌های فارس شده است، می‌گوید: سیل یک حادثه بود و تمام شد اما لغو رزرو هتل‌‌ها تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.
«حسن سیادتان» با اشاره به این‌که پیش از نوروز ضریب رزرو هتل‌های فارس تا 16 فروردین 90 درصد بود، اضافه می‌کند: پس از بروز سیل و حوادث تلخی که رخ داد لغو هتل‌‌ها آغاز شد.
وی نسبت به جذب مسافر و گردشگر در اردیبهشت ماه ابراز امیدواری می‌کند و می‌افزاید: گردشگران می‌توانند سفر به شیراز را در اردیبهشت تجربه کنند و از تخفیفات هتل‌ها در ایام ماه مبارک رمضان بهره‌مند شوند.

سیادتان با اشاره به اطلاعیه جامعه هتلداران مبنی بر بازگرداندن پول مسافرانی که در روزهای سیل اقدام به لغو سفر و اقامت خود کرده‌اند، می‌گوید: با وجود خدماتی که هتل‌‌های فارس به‌ویژه در ساعات اولیه سیل به مسافران دادند، اما برخی با بی‌انصافی هتل‌ها را متهم به بازنگرداندن این وجه می‌کنند. 

وی با تاکید بر این‌که پول مسافرانی که در روزهای سیل سفر خود را لغو کرده‌اند پرداخت شده است، می‌افزاید: جامعه هتلداران فارس رضایت مردم و مسافران را مدنظر دارد و مطابق قانون این وجوه را بازگردانده و اگر مبالغی باقی مانده باشد، باز می‌گرداند.

این خبر را به اشتراک بگذارید