• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52237
+
-

سیل به سمت خراسان می‌آید

هشدارهای هواشناسی در مورد احتمال وقوع سیل در استان‌های خراسان صادر شد

در استان
سیل به سمت خراسان می‌آید

فاطمه رجب زاده |  خراسان رضوی-خبرنگار:


هواشناسی ورود سامانه بارشی قوی‌تر را به استان‌های خراسان پیش‌بینی کرده است. این پیش‌بینی برای استان‌های همجوار چون یزد، سیستان و بلوچستان و... هم اعلام شده با هدف جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع در اطلاعیه‌هایی به مسئولان استان‌های در معرض خطر احتمالی هشدار‌ داده شده است. 

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی از ورود سامانه بارشی قوی‌تر از سامانه هفته گذشته به این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این سامانه مقدار بارندگی بیشتری را نسبت به سامانه قبلی برای استان به همراه خواهد داشت. بیشترین مقدار بارندگی‌های سامانه پیشین در نقاط مختلف از جمله سرخس، فریمان، مشهد و نقاطی چون خلج بود. 

یحیی قائنی‌پور بیان می‌کند: سامانه بارشی جدید وارد استان شده است و براساس پیش‌بینی‌ها از فردا تا اواسط هفته شدت می‌گیرد از این رو مقدار بارندگی زیادی را در کل نقاط استان خواهیم داشت. احتمال جاری شدن سیلاب به‌ ویژه در حوالی رودخانه کشف‌رود بسیار زیاد است به همین دلیل اطلاعیه‌های 5 و 6 اواخر هفته گذشته صادر و فوری به ستاد مدیریت بحران استان اعلام شد تا اقدامات لازم را انجام دهند. 

او توصیه می‌کند که شهروندان هم هشدار‌ها و اطلاعیه‌های هواشناسی را جدی بگیرند و از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و کوهنوردی و حرکت به سمت ارتفاعات دست‌کم از فردا تا سه‌شنبه جدا اجتناب کنند چون در این روزها احتمال بارش رگبار و رعد و برق وجود دارد و احتمال خطر بالاست. 


بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی 

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از صدور اخطاریه جوی برای این هفته در استان خبر می‌دهد. براساس آن بارش‌های رگباری، وقوع رواناب و در نتیجه آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل‌ها در روزهای پیش رو پیش‌بینی شده و هشدارهای لازم داده شده است. 

رضا برهانی می‌گوید: پیرو این اطلاعیه براساس آخرین الگوی نقشه‌ها و خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی و خروجی مدل‌ها، وقوع رواناب برای بخش‌هایی از سربیشه، نهبندان، درمیان و خوسف و احتمالا زیرکوه و قائن وزش تندباد، افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و احتمال تگرگ در مناطق مستعد است. 


برای امروز و فردا هم رگبار و رعد و برق و احتمال بارش تگرگ به تدریج وقوع رواناب در سربیشه، نهبندان، درمیان و خوسف، وزش تندباد و گاهی گرد و خاک، آسمانی نیمه‌ابری تا ابری، آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل‌ها به‌ویژه در شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، بشرویه، سرایان، بیرجند، قائنات، خوسف و بخش‌هایی از طبس و فردوس پیش‌بینی شده است. 

دوشنبه وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق شدید و بارش تگرگ، تشکیل مه، همراه با رواناب و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل‌ها به‌ ویژه در شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، بیرجند، نهبندان بخش‌هایی از قائنات، سرایان و خوسف را خواهیم داشت. به گفته او براساس این اطلاعیه و با توجه به حجم بارش‌های رگباری سنگین سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بروز خسارت در این هفته در نقاط مختلف وجود دارد. توصیه می‌شود تمهیدات لازم اندیشیده شود تا از بحرانی شدن شرایط جلوگیری به عمل آید. سید ابوالحسن میرجلیلی مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم با اشاره به این اطلاعیه و پیش‌بینی بارندگی‌های رگباری از آماده‌باش 302 تیم امدادی و عملیاتی در این استان خبر می‌دهد و بیان می‌کند: این تیم‌ها متشکل از گروه‌های عملیاتی و امدادی شامل واحدهای پلیس راه، تکنسین‌های اورژانس، امدادگران هلال‌احمر، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی، دهیاری‌ها و راهداران است که تا چهارشنبه این هفته به‌ ویژه طی امروز و فردا در حالت آماده‌باش کامل قرار خواهند داشت. 


هشدارها برای خراسان شمالی 

بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی و همچنین تصاویر دریافتی از ماهواره براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی، بیانگر عبور امواج کوتاه ناپایدار در غرب، مرکز و جنوب این استان در هفته پیش رو است. این سامانه سبب وزش بادهای نسبتا شدید، افزایش ابر و رگبار پراکنده باران با رعد و برق خواهد شد و وقوع رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها قابل پیش‌بینی است. لازم است اقدامات ضروری برای مقابله با افزایش خسارت‌ها انجام شود. 

براساس تازه‌ترین اطلاعیه این اداره کل، این سامانه بارشی از امروز ظهر تا اواسط هفته استان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و با رگبار باران و وقوع رعد و برق، در نقاط مستعد بارش تگرگ و ایجاد مه در ارتفاعات همراه است. با توجه به این‌که آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها اجتناب‌ناپذیر است توصیه می‌شود از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مکان‌هایی که احتمال جاری شدن سیلاب در آن وجود دارد دوری شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید