• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52238
+
-

آماده‌باش برای مقابله با سیل

موج جدید بارندگی‌ها در 3 استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تا اواسط هفته ادامه دارد

گزارش
آماده‌باش برای مقابله با سیل

به دنبال اخطاریه هواشناسی مبنی بر ورود یک موج بارشی به استان‌های جنوب شرق کشور از جمله کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و احتمال وقوع سیل و آب گرفتگی، دستگاه‌های اجرایی و امدادی این استان‌ها از آماده‌باش کامل کلیه ماشین‌آلات، تجهیزات، نیروهای انسانی کارگری و مدیریتی برای سپری کردن هر چه بهتر بارندگی پیش‌رو خبر دادند.
به گزارش همشهری، موج بارشی از اواخر هفته گذشته تا اواسط هفته جاری سبب ناپایداری جوی در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خواهد شد.


بسیج فرمانداران برای مقابله با سیلاب در جنوب کرمان

بر اساس هشدار که اداره کل هواشناسی استان کرمان بارش های پیش رو، بیشتر مناطق جنوبی و جنوب غربی استان مانند دامنه‌های جبالبارز، کهنوج، رابر، بردسیر، جیرفت، فاریاب، قلعه گنج و رودبار جنوب را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در نشست که اعضای ستاد حوادث شهرستان های جنوبی استان حضور داشتند «سیدمصطفی آیت‌اللهی ‌موسوی » معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی در زمینه بارش باران و خطر طغیان رودخانه‌ها گفت: فرمانداران شهرستان های جنوبی استان کرمان همه امکانات و تجهیزات شهرستان خود را رصد کنند و در مواقع بحرانی در صورت نیاز آمادگی داشته باشند. 
وی افزود: نیروهای راهداری، هلال احمر، اورژانس، شهرداری ها و همه دستگاه های عضو ستاد حوادث نسبت به مسئولیت های خود توجیه هستند. 

«احمد حمزه » نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی هم خواستار ایجاد پایگاه امداد هوایی برای جنوب کرمان شد. وی با اشاره به فاصله زیاد شهرستان های جنوبی تا مرکز و کمبود امکانات، استقرار پایگاه امداد هوایی را یکی از نیازهای ضروری هفت شهرستان جنوبی استان کرمان عنوان کرد.


آغاز لایروبی خورهای بندرعباس 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان از آغاز عملیات لایروبی خورهای بندرعباس، رودخانه‌ها و مسیل ها در استان از سوی دستگاه های ذیربط با همکاری بخش خصوصی به منظور جلوگیری از جاری شدن سیلاب در استان خبر داد.
«رضا مدرس» گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به استان از روز جمعه 23 فروردین ماه، از مردم استان خواستاریم توجه ویژه ای نسبت به اخطاریه های هواشناسی داشته باشند و هشدارها را کاملا جدی بگیرند.
وی با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه های ایمنی در زمان بارندگی، افزود: طی مدت بارندگی افراد باید از قرارگیری در محل مسیل ها، آبنماها اجتناب کرده و هنگام عبور از آبنماها تدابیر لازم را اتخاذ کنند و با توجه به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های استان از عبور از روی رودخانه پرهیز کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان تاکید کرد: با توجه به متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج مردم باید نکات ایمنی را لحاظ و از سفرهای غیرضروری با توجه به وضعیت ناپایدار جوی خودداری کنند.
وی گفت: از مردمی که در حاشیه رودخانه ها و مناطق فرسوده سکونت دارند، درخواست می شود نسبت به اخطاریه داده شده از طریق رسانه های جمعی توجه داشته باشند.
مدرس با بیان اینکه نیروهای امداد و دستگاه های اجرایی هرمزگان در آماده باش کامل به سر می برند، اضافه کرد: روستاییان، کشاورزان و دامداران از چرای دام‌ها در مناطق مرتفع و اطراق در حاشیه رودخانه ها جلوگیری کنند.


فرمانداران هرمزگان در حالت آماده باش 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: با توجه به احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر استان، هماهنگی و اقدامات لازم با دستگاه‌های امدادی و خدماتی انجام شده است.
«علیرضا صفا» افزود: جلسه شورای هماهنگی توسط فرمانداران در بیشتر شهرستان‌ها برگزار شده است و فرمانداران در حالت آماده‌باش خواهند بود.


مردم به شایعه تخلیه محلات در فضای مجازی توجه نکنند

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به پیش بینی بارش های پیش رو در استان گفت: مردم به شایعه تخلیه محلات در فضای مجازی توجه نکنند و خبرهای رسمی را از هواشناسی، صداوسیما و رسانه های معتبر جویا باشند.
« فریدون همتی» افزود: توصیه و تاکید هواشناسی و ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان در خصوص پیش‌بینی بارندگی‌های پیش رو تنها برای ایجاد آمادگی بین مردم است و نباید با ایجاد شایعه ها جو را ملتهب کرد.

وی ادامه داد: سامانه‌ بارشی جدیدی که وارد استان می ‌شود، بیشتر مرکز و بویژه شرق استان را در بر می‌گیرد که لازم است نسبت به آن آمادگی لازم را داشته باشیم.
همتی اضافه کرد: در شهرستان های میناب و سیریک این بارش قابل توجه است و چون این سامانه حوزه‌ی استان کرمان و سیستان بلوچستان را نیز در بر می گیرد، بر حجم آب در این مناطق اضافه خواهد شد.


شهرداری بندرعباس آماده مقابله با سیل

شهردار بندرعباس نیز از آماده‌باش کامل تجهیزات و نیروهای انسانی برای مقابله با بارندگی پیش‌رو خبر داد. «عباس امینی‌زاده» در حاشیه جلسه کمیته مدیریت بحران شهرداری بندرعباس کرد:  با این وجود اقدامات لازم به منظور پیشگیری از بروز خسارات احتمالی ناشی از سیل  از سه شنبه گذشته آغاز شده است.وی از آماده‌باش کامل نیروهای کارگری و مدیریتی و همچنین کلیه ماشین آلات شهرداری و پیمانکاران حال حاضر پروژه های عمران شهری خبر داد.

شهردار بندرعباس تصریح کرد: از شهروندان انتظار داریم بدون هراس و بدون هرگونه توجه به اخبار غیررسمی و غیرکارشناسی، اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و جوانب احتیاط را رعایت کنند.
امینی زاده ادامه داد: با توجه به بارندگی هفته‌های گذشته، از ساکنین محلاتی که دچار خسارات جزئی شدند درخواست می شود با جدی گرفتن موارد ایمنی بیشتر و توجه به تذکرات و اعلام مجموعه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری، بارندگی را پشت سر بگذارند. به گفته او آب‌گرفتگی برخی معابر حین بارندگی دور از انتظار نیست، اما انتظار می‌رود شهروندان با صبر و شکیبایی، منتظر حل مشکلات از سوی عوامل شهرداری باشند.
شهردار بندرعباس گفت: در هر کدام از نواحی ده‌گانه شهرداری، ۲۳ نفر در حالت آماده‌باش و عملیات اجرایی قرار داشته و علاوه بر آن کلیه نیروهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی سطح مناطق سه‌گانه نیز به‌صورت مستقیم در خط مقدم مدیریت بحران شهر حضور دارند.

وی تأکید کرد: علاوه بر این نیروها، کلیه نیروهای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری و همچنین نیروهای مدیریت تخلفات شهری شهرداری نیز به صورت آماده‌باش قرار دارند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز از آغاز عملیات لایروبی خورهای بندرعباس، رودخانه و مسیل‌های استان توسط دستگاه‌های ذیربط با همکاری بخش خصوصی برای جلوگیری از جاری شدن سیلاب در استان خبر داد. «رضا مدرس» در نشستی در همین رابطه بیان کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به استان، از مردم استان خواستاریم توجه ویژه‌ای نسبت به اخطاریه-های هواشناسی داشته باشند و هشدارها را کاملا جدی بگیرند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه‌های ایمنی در زمان بارندگی، افزود: طی مدت بارندگی افراد باید از قرارگیری در محل مسیل ها، آبنماها اجتناب کرده و هنگام عبور از آبنماها تدابیر لازم را اتخاذ کنند و با توجه به احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های استان از عبور از روی رودخانه پرهیز کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان تاکید کرد: با توجه به متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج مردم باید نکات ایمنی را لحاظ نمایند و از سفرهای غیرضروری با توجه به وضعیت ناپایدار جوی خودداری کنند.

وی بیان کرد: از مردمی که در حاشیه رودخانه‌ها و مناطق فرسوده سکونت دارند درخواست می شود نسبت به اخطاریه داده شده از طریق رسانه‌های جمعی توجه داشته باشند.
مدرس با بیان اینکه نیروهای امداد و دستگاه های اجرایی هرمزگان در آماده‌باش کامل به سر می برند،اضافه کرد: روستاییان، کشاورزان و دامداران از چرای دام‌ها در مناطق مرتفع و اطراق در حاشیه رودخانه ها جلوگیری کنند.


احتمال سیلابی‌شدن مسیل‌ها در سیستان و بلوچستان

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان هم از موج جدید بارندگی و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی خبر داد. رئیس گروه پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از جمعه تا دوشنبه با فعالیت سامانه جدید بارشی در غالب نقاط استان شرایط برای رگبار متوسط تا سنگین فراهم است.

«علی ملاشاهی» اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری هواشناسی، این هفته با فعالیت سامانه جدید بارشی در نواحی مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان بارش‌ها سنگین برآورد می‌شود. وی افزود: در غرب سواحل و ارتفاعات جنوب غرب استان رگبار متوسط و رعد و برق آغاز شده است. رئیس گروه پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از امروز صبح در نواحی مرکزی و جنوبی استان رگبار متوسط تا سنگین همراه با رعد و برق، باد شدید لحظه‌ای و تگرگ موجب آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی می‌شود.

وی گفت: در روز یکشنبه نیز رگبار متوسط تا سنگین همراه با رعد و برق و باد شدید لحظه‌ای در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان موجب آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی می‌شود.
رئیس گروه پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان توضیح داد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های فوق سنگین در حوزه آبریز رودخانه‌های منتهی به شمال استان احتمال افزایش شدت سیلاب و میزان آب ورودی به سمت سیستان در نیمه دوم هفته جاری وجود دارد.


آماده باش مسئولان چابهار برای مقابله با سیل 

سرپرست معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری شهرستان ویژه چابهار نیز در خصوص هشدارهای اداره هواشناسی گفت: مدیران ادارات و مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان چابهار در آماده باش قراردارند و تمهیدات لازم در مناطق شهری و روستایی اندیشیده شده است. «رحمدل بامری» گفت: هشدارهای هواشناسی به همه دستگاه‌های اجرایی و بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم اطلاع‌رسانی شده است.

وی بیان کرد: نهادهای خدمات رسان، نیروهای امدادونجات و ماشین آلات به حالت آماده‌باش هستند و خدمات‌رسانی لازم را انجام خواهند داد. رئیس اداره هواشناسی چابهار نیز افزود: براساس آخرین تغییرات خروجی مدل‌های هواشناسی(با توجه به فصل بهار تغییرات سامانه ها زیاد است) جمعه شاهد رگبار پراکنده در غرب سواحل هستیم و رگبار پراکنده کل سواحل و ارتفاعات مرکزی استان را فرا می گیرد. «محمدرضا فنودی سلاری» افزود: عصر و شب شنبه رگبار شدید که به مرور زمان شدیدتر خواهد شد و صبح و عصر یکشنبه شاهد حداکثر شدت بارش‌ها و دوشنبه رگبار پراکنده گاهی شدید خواهد بود. پاکسازی روستای تاریخی تیس با حضور مدیران و کارکنان سازمان منطقه آزاد چابهار، شورای اسلامی و دهیاری تیس و پاکبانان خدمات شهری نیز انجام و مسیرهای سیل نیز بازگشایی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید