• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52235
+
-

بازگشت گمیشانی‌ها به خانه‌

سرپرست استانداری گلستان: آب تقریبا از محله‌های قسمت شرقی و شمال‌شرقی گمیشان خارج شده است

سیل
بازگشت گمیشانی‌ها به خانه‌

مردم گلستان به‌ویژه آق‌قلایی‌ها و گمیشانی‌ها همچنان روزهای پر استرسی از حادثه سیل اواخر سال 97 دارند. بارش‌ها کم و بیش ادامه دارد و همین مساله بر نگرانی‌های آنها افزوده است. از بین رفتن بسیاری از خانه‌ها، راه‌ها و مزارع و زمین‌های کشاورزی فقط بخشی از آثار این سیل ویرانگر در گلستان است. با این‌که برخی اخبار خبر از افزایش احتمالی سطح آب در شهرهای گمیشان و آق‌قلا می‌دادند، بعد از سپری شدن سه هفته و با اقدامات انجام شده از سوی نیروهای امدادی حاضر در منطقه، مقدار قابل توجهی آب در مناطق بحرانی استان فروکش |کرد.  به گزارش همشهری، معاون فرماندار گمیشان در این باره گفت: عملیات تخلیه آب از خانه‌‌های شهر گمیش تپه، مرکز گمیشان، شامگاه پنجشنبه و با تلاش شبانه‌روزی نیروهای مسلح، آتش‌نشانان شهرداری تهران، دستگاه‌های محلی و بومیان به پایان رسید.

«سید علیرضا حسینی» اظهار کرد: سیل اخیر و ورود حجم فراوان سیلاب به گمیشان، موجب آبگرفتگی هزار و 700 خانه شهری و روستایی این شهرستان شد که با تلاش نیروهای امدادی همه این خانه‌ها از آب تخلیه شد.


عملیات گندزدایی در خانه‌های سیل گرفته

معاون فرماندار بیان کرد: در حال حاضر 77 خانوار این شهر به صورت متمرکز از خدمات اسکان اضطراری مدیریت بحران و هلال احمر استفاده می‌کنند که پس از تخلیه آب و کسب اطمینان از استحکام و ایمنی خانه‌ها، به محل زندگی خود بر می‌گردند.وی افزود: هر چند تعدادی از شهروندان دچار بیماری‌هایی همچون گال و اسهال شده‌اند، اما وضعیت عمومی بهداشت شهر رضایت بخش است و تاکنون موردی از بیماری‌های واگیردار در شهر مشاهده نشده است.این مسئول ادامه داد: مرکز بهداشت و بسیج در حال گندزدایی از خانه‌های آب گرفته هستند و تلاش می‌کنند که اندک بوی مانداب پراکنده در بخش‌های شرقی شهر را از بین ببرند. 


روستاهای محاصره شده در سیل

حسینی گفت: روستای قرنجیک خواجه خان این شهرستان در شرق گمیش‌تپه همچنان در محاصره آب است و تردد در این روستا با قایق انجام می‌شود.وی گفت: سپاه قزوین با همکاری شهرداری این شهر در حال احداث راه دسترسی موقت برای این روستا هستند که به زودی به پایان خواهد رسید.


آخرین وضعیت آبگرفتگی

سرپرست استانداری گلستان هم آخرین وضعیت آبگرفتگی در آق‌قلا و گمیشان را تشریح کرد. «میرمحمد غراوی» اظهار کرد: آب تقریبا از محله‌های قسمت شرقی و شمال‌شرقی گمیشان خارج شده است.وی افزود: خانه‌ها پس از بررسی دقیق توسط کمیسیون کارشناسی امکان اسکان را خواهند داشت و اگر چنانچه این کمیسیون رأی به استحکام نداشتن بنا دهد، تخریب و بازسازی خواهد شد.سرپرست استانداری تصریح کرد: در آق‌قلا احداث کانال از ضلع شرقی و روستای یلمه‌خندان انجام شده و آب به سمت شمال غرب در حال هدایت است. تلاش داریم مسیرهای ورود آب به شهر را کاملا مسدود کنیم. غراوی اظهار کرد: در محله‌های آق‌قلا هم با کمک پمپ‌های ارتش، سپاه و نیروهای مسلح آب باقی مانده در محله‌ها را تخلیه کردیم و وارد مرحله امدادرسانی و اسکان شدیم.


بازگشایی تمامی مدارس از امروز

سرپرست استانداری گفت: تمامی مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی از امروز (24 فروردین) دایر هستند.
غراوی بیان کرد: 23 مدرسه در اختیار نیروهای مسلح و ادارات برای امداد‌رسانی بود که مقرر شد این مدارس برای تحصیل دانش‌آموزان تخلیه شود.


 حضور وزیر ورزش در مناطق سیل‌زده

وزیر ورزش و جوانان هم با حضور در آق قلا، کمک‌های جمع‌آوری شده جامعه ورزش برای سیل‌زدگان را به مردم آسیب‌دیده این شهر مرزی رساند.«مسعود سلطانی‌فر» با همراهی مسئولان و ورزشکاران ملی‌پوش گلستان با حضور در مناطق آسیب‌دیده علاوه بر گفت‌وگو با تعدادی از سیل‌زدگان، بسته‌های حمایتی و اقلام ضروری هدیه شده توسط جامعه ورزش را به آنان تحویل داد.وی از اماکن ورزشی خسارت‌دیده این شهر دیدن کرد و در جریان خسارت سیلاب به تاسیسات و امکانات به این اماکن قرار گرفت. در سفر وزیر ورزش و جوانان به مناطق سیل‌زده آق‌قلا، «فرهاد قائمی» مل‌پوش والیبال و «عادل مجللی» قایقران ملی‌پوش گلستانی حضور داشتند و سلطانی‌فر را در توزیع اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان همراهی کردند. این ملی‌پوشان گلستانی از وزیر ورزش درخواست کردند خسارت‌های ناشی از سیل به اماکن و سالن‌های ورزشی در زمانی کوتاه جبران شود.


 کمک یونیسف به سیل‌زدگان 

کمک‌های صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) به سیل‌‎زدگان گلستان تحویل دانشگاه علوم پزشکی استان شد. توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این‌باره گفت: محموله یونیسف در راستای ماهیت و وظیفه ذاتی این نهاد وابسته به سازمان ملل بیش از همه شامل خانواده و مشخصا کودکان سیل‌زده می‌شود. 

«محمد نعیمی معاون» اظهارکرد: اقلام ارسالی نهاد جهانی بهداشت و صندوق کودکان ملل متحد به سیل‌زدگان گلستان شامل یک دستگاه خودرو کمک ‌دار صحرایی، یک دستگاه دیزل ژنراتور 45 کیلوولت، بیش از 20 ست کامل اقلام تشخیص و مراقبت بیماری‌‎های عفونی واگیردار و مراقبت بیماری‌‎های غیرواگیر و نظایر آن است. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: با هماهنگی به عمل آمده 80 یخچال، 100 عدد کلدباکس (یخچال کوچک ویژه نگهداری واکسن)، انواع واکسن، ملزومات مراقبت بهداشتی و لوازم دیگر طی روزهای آینده از سوی یونیسف تحویل دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان خواهد شد. 


خسارت 2700 میلیارد ریالی سیل به راه‌های گلستان 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گلستان از خسارت 2700 میلیارد ریالی راه‌های فرعی و اصلی این استان به دلیل بارش‌های  اخیر و رانش زمین خبر داد.«مهدی میقانی» هنگام سرکشی از مناطق خسارت‌دیده و گرفتار رانش شده در بخش کوهساران مینودشت گفت: در سیلاب اخیر هزار کیلومتر از راه‌های گلستان که اغلب مسیرهای فرعی و روستایی بودند، دچار آسیب جزئی و کلی شدند.وی بیان کرد: در برخی راه‌ها با هدف عبور سیلاب چندین شکاف ایجاد شد که تردد در این مسیرها با نصب پل‌های سیار در جریان است. امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبار در زمانی کوتاه این آسیب‌دیدگی‌ها ترمیم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید