• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5218
+
-

بخشش لازم است، کتابش کنید!

بخشش لازم است، کتابش کنید!

مصطفی قوانلوقاجار

 

بسیاری از علاقه‌مندان به کتابخوانی می‌گویند ما دوست داریم کتاب بخوانیم اما نمی‌دانیم چه کتابی بخوانیم. وقتی از آنها می‌پرسید چه سبک کتابی دوست دارند اغلب به‌دلیل آنکه شناخت درستی نسبت به سبک‌های ادبی ندارند، به کتابی اشاره می‌کنند و می‌گویند این سبک. در حقیقت در بسیاری از موارد سبک ادبی با نویسنده و یا نام کتاب اشتباه گرفته می‌شود. برای این منظور بهتر است که ما به جای سبک روی دسته بندی موضوعات تکیه کنیم. ما اینجا به شما کمک می‌کنیم تا کتاب مورد علاقه خود را بیابید. ابتدا به ما بگویید که علاقه‌مند به خواندن در کدامیک از زمینه‌های مثلا فلسفه، هنر، داستان کوتاه، رمان خارجی، رمان ایرانی و یا تاریخ هستید. سپس چند کتاب در موضوعی که پیش از این از آنها خوش‌تان آمده نام ببرید و همراه با سن، جنس و تحصیلات خود به ایمیل 6o7book@hamshahri.org برای ما بفرستید.

 

 

متأسفانه به‌دلیل یک رابطه اشتباه ضربه بدی از نظر عاطفی خوردم. با اینکه مدت‌ها از این رابطه گذشته؛ اما این مسئله در ذهنم باقی مانده است. حالا دنبال کتابی هستم که درباره بخشیدن باشد‌؛ چون حس می‌کنم که با بخشیدن دیگران می‌توانم به آرامش برسم.

 

اگر مدت‌هاست در چنین وضعیتی هستید، شاید بهتر باشد که پیش یک روان‌درمانگر بروید و از او کمک و مشورت بخواهید. همه ما ناراحتی‌هایی را تجربه کرده‌‌ایم؛ زمانی در کودکی و چه بسا همین چند هفته پیش! و چه بسا مورد تمسخر قرار گرفته ‌ و حتی آزار دیده و تحقیر شده ‌باشیم. با این حال اما باید بدانیم که هیچ ‌چیز به اندازه دوری از انتقام و کینه و بخشیدن طرف مقابل نمی‌تواند برای ما خوشبختی بیاورد‌ اما بخشش و بخشیدن راه و روشی دارد. باید بدانیم که در کجا ببخشیم و چطور و چگونه این عمل را انجام دهیم. در این زمینه به شما کتاب «بخشش» نوشته دکتر سیدنی سیمون را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب با ترجمه مهدی قراچه‌داغی توسط نشر درسا منتشر شده است. در این کتاب می‌آموزیم که بخشیدن نشانه برخورداری از عزت نفس و رفتاری سالم و اخلاقی است. وقتی می‌بخشیم از شدت تاثرات گذشته در حال و آینده‌مان می‌کاهیم. کتاب همچنین به ما می‌آموزد که بخشش سبب رهایی از درد و تالم و ادامه حرکت است و راهی برای نجات از گذشته ناخوشایندی است که پیش از این داشته‌ایم. در‌واقع بخشش به معنی دست کشیدن از نیاز به تغییر دیگران است و پذیرفتن آنها به همان شکلی که هستند.

 

 

دانشجوی روابط بین‌الملل هستم. لطفا یک کتاب خوب به من در مورد افغانستان، تاریخچه و سابقه این کشور معرفی کنید.

 

کتاب بسیار خوبی که در این زمینه می‌توانم به شما پیشنهاد کنم، کتاب «افغانستان، مردم و سیاست» نام دارد. مارتین یواِنز با نگاهی به گذشته‌های دور، دگرگونی‌های تاریخی یکی از خطرناک‌ترین سرزمین‌های محل پیدایش تروریسم جهانی را بررسی می‌کند. به‌دنبال تشکیل چند سلسله پادشاهی پی‌درپی و ظهور امپراتوری افغان در قرن هجدهم میلادی، از قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم، مبارزات سختی بین بریتانیا و روسیه بر سر تسلط و کسب قدرت در افغانستان درگرفت که تا اعلام استقلال آن کشور در سال 1919 ادامه داشت. یک کودتای کمونیستی در پایان دهه 1970، نظام مستقر در آن کشور را سرنگون کرد و سبب حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان در سال 1979 شد. تقریبا یک دهه بعد، شوروی عقب‌نشینی کرد که باعث بروز جنگ داخلی و پاره شدن آخرین رشته‌های مذهبی، قومی و سیاسی‌ای شد که ملت افغان را به یکدیگر پیوند می‌داد. در چنین اوضاع و احوالی بود که طالبان ظهور کرد. مارتین یواِنز در این کتاب با دقت تجربه‌های تاریخی افغانستان را بررسی می‌کند تا تصویری روشن از دورنمای آینده کشور ارائه دهد.

 

 

وقتی «نیچه گریست»، «مامان و معنی زندگی» و «دروغگویی روی مبل» را از اروین یالوم خوانده‌ام. آیا کتاب جدید دیگری هم از این نویسنده به فارسی ترجمه شده؟

 

به تازگی کتابی با عنوان «یالوم خوانان» از این چهره برجسته روان درمانی منتشر شده است. این کتاب گلچینی از مشهورترین آثار اروین یالوم است که آنها را با مقالاتی جدید در مورد نوشتن و هنر روان‌درمانی، تکمیل کرده است. خوانندگان در این اثر با تنوع در نوشته‌های یالوم روبه‌رو می‌شوند که از قطعات توضیحی در مورد بیماران گرفته تا الگوهای نظری و البته ادبیات، گسترش یافته است. این گزیده‌ها که به دقت ویرایش شده‌اند، شامل بخش‌هایی از نوشته‌های استادانه یالوم در حوزه گروه‌ درمانی و درمان اگزیستانسیال(وجودی) و همچنین گلچینی از «دژخیم عشق»، «وقتی نیچه گریست» و «دروغگویی روی مبل» است. یالوم، هم در آثار داستانی و هم در آثار غیرداستانی خود از پشت عینک روان‌درمانی به بررسی ماهیت انسانی می‌پردازد و به ما نشان می‌دهد که خط میان حقیقت و تخیل، همیشه به راحتی قابل تشخیص نیست. کتاب «یالوم خوانان» با ترجمه حسین کاظمی یزدی در 608 صفحه از سوی انتشارات پندار تابان، منتشر و راهی کتابفروشی‌ها شده است.

 

 

معلم مهد کودک هستم. لطفا یک کتاب در زمینه بازی با کودکان معرفی کنید.

 

«101 بازی برای آرام‌سازی کودکان» کتاب مفیدی در این زمینه است. این کتاب نوشته الیسون بارتل و با ترجمه و تألیف سیدعلی دربانی و مریم رنجبر است و انتشارات مدرسه آن را به چاپ رسانده‌. این کتاب با ترسیم بازی‌های متعددی که در کتاب فهرست شده‌اند، اهداف درمانی را برای آرام ساختن کودکان و ایجاد حس اعتماد در آنها دنبال می‌کند. این کتاب با تمرین‌های ساده و عامیانه می‌تواند کمک شایانی به والدین و معلمان در ایجاد حس آرامش و آرام‌سازی کودکان و نوجوانان داشته باشد. در بخشی از این کتاب آمده:«روانشناسان معتقدند دست یافتن به مراحل بالاتر رشد تنها در جدی گرفتن مراحل پایه امکان‌پذیر است. از این‌رو آموزش در مراحل اولیه حیات و انتخاب ابزار آن، از سوی متولیان و اولیا حائز اهمیت است، زیرا شخصیت بعدی کودک حاصل انتخاب‌ها و شیوه‌های آموزشی این متولیان است. بازی، یکی از ابزارهای مهم در تربیت شخصیت کودکان و مفهوم‌سازی در آنهاست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید