• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52130
+
-

عملیات ممکن در اهواز

پیگیری
عملیات ممکن در اهواز


تلاش‌های شبانه‌روزی برای جلوگیری از ورود سیل به اهواز در حالی ادامه دارد که نیروهای امدادی از تمامی نهادها و مردم شهر، دست در دست هم موفق شده‌اند با ایجاد سیل‌بند و خاکریز از پیشروی آن جلوگیری کنند.

به گزارش همشهری، هر چند در روزهای گذشته دستور تخلیه 5منطقه اهواز صادر شده و سیلاب به این مناطق نفوذ کرده بود اما حالا و با ایجاد سیل‌بندهای مناسب پیشروی سیل متوقف شده و دستوری برای تخلیه سایر مناطق صادر نشده است تا جایی که وزیر کشور نیز با اشاره به ایجاد شرایط خاص و استثنایی در استان خوزستان گفت: در وضعیتی خاص و بی‌نظیر آب دو رودخانه دز و کرخه در منطقه بامدژ به هم پیوستند و به سمت اهواز جاری شدند که با اقدام به موقع جهادی از سوی همه دستگاه‌های امدادرسان و زمانبندی معین، با یک طراحی ویژه مهندسی مناسب، جلوی پیشرفت آب به شهر اهواز گرفته شد. به گفته وی، حضور مردمی علاوه بر قوت‌بخشیدن به امدادرسانی، موجب افزایش روحیه امدادگران شده و به لطف خداوند شرایط رو به بهبود است. قائم‌مقام رئیس شورای‌عالی مدیریت بحران با تأکید بر اینکه موج نگرانی در این خصوص هم‌اکنون مرتفع شده است، تصریح کرد: به‌دلیل عدم‌امکان پیش‌بینی دقیق پیشروی آب که از هر روزنه‌ای امکان نفوذ و به‌تدریج گسترش و تغییر مسیر سیلاب دارد، ضروری است همه امدادگران پرتلاش و مردم عزیز در آماده‌باش کامل باشند و به محض مشاهده نفوذ سیلاب از سیل‌بندها نسبت به جلوگیری از آن اقدام سریع داشته باشند.

با این حال آنچه این روزها حتی بیشتر از خطر ورود سیلاب به شهر مردم اهواز را تهدید می‌کند، پس زدن فاضلاب در نقاط مختلف شهر، حتی نقاط مرکزی است. رودخانه کارون گرچه سرریز نکرده و خطری برای شهر به‌وجود نیاورده است، اما شدت جریان آن باعث شده که فاضلابی که وارد آن می‌شد، حالا از کوچه‌ پس‌کوچه‌های اهواز بیرون بزند. یکی از ساکنان شهر در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: متأسفانه سیستم دفع فاضلاب اهواز هنوز هم چاهی است و اگر در روزهای گذشته فاضلاب را با استفاده از لجن‌کش خالی کرده بودند، حالا شاهد این حادثه نبودیم. در اهواز حتی با بارندگی‌های شدید هم فاضلاب پس نمی‌زد اما حالا هر روز به مناطقی که فاضلاب آنها پس زده می‌شود، اضافه شده و همین نگرانی مردم را بیشتر کرده است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا گزارش کرد: در برخی نقاط شهر اهواز چشمه‌هایی جوشان از فاضلاب قابل مشاهده است که هرکدام چندین خیابان را احاطه کرده‌اند. خیابان‌ها و نقاط مختلفی از شهر اهواز همچون پردیس، کوی مجاهد، گلستان، لشکرآباد، مرکز شهر، کیان‌آباد و کیانپارس درگیر فاضلاب هستند و بالا آمدن فاضلاب به عمق 30تا 40سانتی‌متر در خیابان‌ها و بوی نامطبوع آن، تعطیلی تمام مغازه‌های خیابان‌های گلفام، بسته شدن درمانگاه ولایت و سرگردانی بیماران این منطقه، رفت‌وآمد برخی مردم با چکمه در سطح خیابان‌ها و حبس شدن زنان و کودکان در خانه‌ها را به‌دنبال داشته است. حتی برخی از ساکنان برای جلوگیری از مریض شدن فرزندان‌شان به منزل اقوام و یا شهرستان‌های دیگر رفته‌اند.

خطر پس زدن فاضلاب در اهواز به حدی است که رئیس‌کل دادگستری خوزستان نیز رفع مشکل سرریز فاضلاب کلانشهر اهواز را خواستار شد و گفت: شرکت آب و فاضلاب هرچه سریع‌تر مشکلات ناشی از فاضلاب این شهر را رفع کند. فرهاد افشارنیا گفت: مشکلات فاضلاب بیماری و مختل کردن زندگی مردم را به‌دنبال دارد و نباید این موضوع سلامتی مردم را تهدید کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید