• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52122
+
-

واقعیت صادرات نفت ایران زیر ذره‌بین


مقامات وزارت نفت ایران آماری از میزان تولید و صادرات نفت ایران را به‌دلیل آنچه احتمال سوءاستفاده دشمن بیان می‌شود، اعلام نمی‌کنند، اما رسانه‌ها و مراجع بین‌المللی رصد‌کننده تحولات بازار نفت می‌گویند: ایران صادرات نفت خود را افزایش داده است. چگونه؟ این معمایی است که این روزها همه در جست‌وجوی پاسخ آن هستند. از یک سو گفته می‌شود که خریداران سنتی نفت ایران در ماه‌های گذشته میلادی میزان خرید نفت از ایران را افزایش داده‌اند. شبکه خبری اسپوتنیک گزارش داد: به‌دلیل تقاضای بالا از سوی چین و کره‌جنوبی، صادرات نفت ایران تقریباً به سطح قبل از تحریم‌ها بازگشته و این افزایش صادرات در حالی انجام می‌شود که با تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، افت صادرات نفت لیبی به‌علت درگیری‌های اخیر و کاهش تولیدات اوپک که به پایین‌ترین سطح چهار ساله خود رسیده است، قیمت‌های نفت هر روز در حال رشد هستند.

مؤسسه پلاتس هم خبر از رشد 12درصدی صادرات نفت ایران در‌ماه مارس 2019میلادی داده و می‌گوید: این بالاترین میزان صادرات نفت ایران از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا در نوامبر ۲۰۱۷ تا‌کنون بوده؛ یعنی از روزانه 1.08میلیون بشکه به 1.7میلیون بشکه جهش داشته است. نهادهای مستقل بین‌المللی اما می‌گویند واردات نفت خام ایران توسط بزرگ‌ترین مشتری این کشور یعنی چین، از 571هزار بشکه در روز در‌ماه فوریه، به حدود 622بشکه در روز در‌ ماه مارس، افزایش یافته و همچنین هند واردات نفت ایران را ۷۰ هزار بشکه در روز، نسبت به‌ماه قبل افزایش داده تا واردات خود را به ۳۵۰ هزار بشکه در روز برساند.

از سوی دیگر تولید نفت ایران در‌ ماه مارس با ۲۸ هزار بشکه در روز کاهش، به ۲.۶۹۸ میلیون بشکه در روز رسیده است که فقط ۲۸۰ هزار بشکه در روز نسبت به آغاز تحریم‌های آمریکا در‌ماه نوامبر، کاهش داشته است. تحلیل‌های ماهواره‌های رصد‌کننده میزان ذخایر انبارهای نفتی جهان هم حکایت از آن دارد که از آغاز امسال، میزان ذخایر انبارهای نفت خام ایران با ۲۵ درصد کاهش روبه‌رو شده است که نشان می‌دهد، ایران برداشت سنگینی از انبارهای ذخایر خود داشته است.

جفری کریگ، تحلیلگر انرژی می‌گوید: این به‌معنای آن است که تهران شاید پیش‌بینی نمی‌کرده چنین صادرات بالایی داشته باشد و احتمالاً دوباره تولید نفت خام خود را افزایش خواهد داد.
اوپک هم در جدیدترین گزارش خود از کاهش ۲۸ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در مارس ۲۰۱۹ و افزایش ۲.۷۸ دلاری قیمت نفت سنگین ایران در این‌ماه خبر داد. براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در ‌ماه مارس با 2.78دلار معادل افزایش نسبت به‌ماه قبل از آن به 64دلار و 17سنت رسیده است.

ابهام در تصمیم آمریکا
اکثر تحلیلگران انتظار دارند حداقل 4 خریدار بزرگ نفت و میعانات ایران معافیت جدید از تحریم‌های آمریکا را دریافت کنند. بنا بر نظرسنجی پلاتس از ده‌ها تحلیلگر سیاست تحریم‌های نفتی علیه ایران، کشورهای چین، هند، ترکیه و کره‌جنوبی احتمالاً معافیت خواهند گرفت؛ درحالی‌که معافیت ایتالیا، یونان و تایوان تمدید نمی‌شود. ایتالیا، یونان و تایوان از اکتبر و با وجود اینکه معافیت داشته‌اند نفت ایران را وارد نکرده‌اند. دولت آمریکا تأکید دارد که مصمم است صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما اکثر تحلیلگران چنین اتفاقی را بعید می‌دانند. سارا وخشوری، رئیس شرکت «اس وی بی‌انرژی اینترنشنال» در این‌باره گفت: ما انتظار نداریم صادرات نفت ایران به صفر برسد. صفر شدن صادرات نفت ایران تهدید جدی برای جریان تجارت نفت به‌خصوص از خلیج‌فارس است. پالایشگاه‌های ژاپنی هم پس از برگزاری آخرین دور مذاکرات آمریکا و ژاپن درباره تحریم‌های ایران، درخصوص ادامه واردات‌شان تصمیمی نگرفته‌اند. مقامات شرکت‌های ژاپنی می‌گویند: پالایشگاه‌های ایدمیتسو، شل شوآ و کاسمو اویل هنوز درباره واردات نفت ایران تصمیمی نگرفته‌اند اما «فوجی اویل» درصورت تمدید شدن معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران برای توکیو، درنظر دارد نفت ایران را خریداری کند.

  نفت به مرز 72دلار رسید
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات دیروز بازار جهانی با عبور از 71دلار به مرز 72دلار در هر بشکه رسید. به‌گزارش بلومبرگ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات دیروز بازار جهانی انرژی با 76سنت افزایش قیمت نسبت به دیروز 71.59دلار به فروش رسید. قیمت نفت آمریکا نیز 73سنت افزایش یافت و 64.41دلار در هر بشکه تعیین شد.به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در معاملات روز گذشته بازار جهانی 70.41دلار به فروش رسیده است. به گزارش رویترز، نشانه‌های تثبیت رشد اقتصادی چین در کنار کاهش ارزش دلار در بازار جهانی به تداوم روند افزایشی قیمت نفت منجر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید