• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51850
+
-

بازگشایی فرودگاه پارس‌آباد

پروازهای این فرودگاه روزهای سه‌شنبه و شنبه انجام می‌شود

حمل و نقل
بازگشایی فرودگاه پارس‌آباد

سید مهدی حسینی |‌ پارس‌آباد- خبرنگار:


فرودگاه شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان با قدمت 46 ساله یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حمل و نقلی ایجادشده در شمال استان به شمار می‌رود که از بدو تاسیس دچار فراز و نشیب‌های زیادی بوده و تداوم پرواز در این فرودگاه یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه است.

این فرودگاه که در سال 52 در دشت مغان احداث شده است، از سال 90 تا 96 به دلیل بهسازی سطوح پروازی، تعریض باند، ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات تعطیل شد. بعد از نزدیک به 7 سال تعطیلی با حضور مسئولان کشوری در 21 دی 96 افتتاح شد. 

در آن مقطع مسئولان اعلام کردند که عملیات عمرانی این فرودگاه با اعتباری بالغ بر هزار و 700 میلیارد ریال انجام شده و با استقرار سیستم‌های نوین ناوبری و توسعه باند برای فرود هواپیماهای پهن‌پیکر به یکی از فرودگاه‌های مجهز استان تبدیل شده است. اما عمر بازگشایی آن تنها یک سال بود و پرواز‌های این فرودگاه از اسفند 97 تا 20 فروردین به حالت تعطیل درآمد. 


فرودگاه، ظرفیتی برای توسعه مغان

یکی از اهالی پارس‌آباد می‌گوید: اهالی شمال استان از یک‌سو نیازمند حمل‌و‌نقل هوایی هستند و از سوی دیگر به دلیل ظرفیت‌های دشت مغان وجود فرودگاه امتیازی برای جذب سرمایه‌گذار در این منطقه به شمار می‌رود اما با این وضعیت فرودگاه نمی‌توان روی این ظرفیت حساب کرد.

«علی رزمی» می‌افزاید: کارشناسان اقتصادی حتی معتقدند فرودگاه پارس‌آباد ظرفیت اصلی برای تصویب منطقه آزاد مستقل برای شمال استان است. اما با تعطیلی عجیب پروازها نه‌‌تنها این فرودگاه نتوانست رویای منطقه آزاد را به تحقق برساند، بلکه زمینه ناراحتی و گلایه اهالی را هم فراهم کرده است.


فرودگاه پارس‌آباد توجیه اقتصادی ندارد 

مدیرکل فرودگاه‌‌های استان اردبیل علت تعطیلی فرودگاه پارس‌آباد را نبود توجیه اقتصادی پرواز در این منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: این شرایط فقط مختص فرودگاه پارس‌آباد نیست و غیر از فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه مشهد بقیه فرودگاه‌های کشور توجیه اقتصادی ندارند.

«فخرالدین هاشمی» با بیان این‌که به دلیل نبود توجیه اقتصادی، شرکت فرودگاه‌های کشور برای این زیرساخت‌ها هزینه‌های لازم را انجام می‌دهد اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر برای توسعه و گسترش زیرساخت‌ها در فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد 2 هزار و 150 میلیارد ریال هزینه شده است.


نبود توجیه اقتصادی قابل قبول نیست
 
البته اظهارات مدیر کل فرودگاه‌‌های استان اردبیل مبنی بر نبود توجیه اقتصادی فعال بودن فرودگاه پارس‌آباد در حالی مطرح می‌شود که برخی از مسئولان استانی این دلیل را رد می‌کنند. فرماندار پارس‌آباد در این باره می‌گوید: نبود توجیه اقتصادی فرودگاه پارس‌آباد نمی‌تواند مورد قبول باشد، چراکه مسافر به اندازه کافی در این منطقه وجود دارد. در طول مدت یک سال بازگشایی مجدد فرودگاه هیچ تاخیری در پروازها وجود نداشت و ظرفیت خوبی برای پذیرش مسافران وجود داشت. 
«علی علایی» با اشاره به برقراری پرواز در این فرودگاه از دیروز (20 فروردین 98) عنوان می‌کند: پیگیری‌های لازم با مدیرعامل هواپیمایی کشور انجام شد و 2 پرواز در روزهای سه‌شنبه و یک پرواز در روزهای شنبه برقرار شده است. 
علایی فرودگاه را از شاخصه‌ها و محورهای مهم توسعه و رشد جهشی شهرستان‌های مغان عنوان می‌کند و می‌افزاید: به دلیل قابلیت و ظرفیت‌های منحصر به فرد منطقه، در سال 1352 برای اولین بار در سطح استان اردبیل، فرودگاه در این منطقه مرزی تاسیس و پروازهای مسیر تهران – پارس‌آباد و برعکس دایر شد.

این مسئول با بیان این‌که به واسطه فعالیت فرودگاه و همچنین استعدادهای خوب منطقه، پارس‌آباد به‌سرعت پله‌های رشد و ترقی را طی کرده، عنوان می‌کند: این شهرستان در حال حاضر به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ کشاورزی و دامپروری در سطح کشور شناخته می‌شود و برقراری پروازهای هوایی از ضرورت‌های این منطقه است.


تذکر کتبی به وزیر راه و شهرسازی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به تعطیلی چندروزه این فرودگاه از تذکر کتبی به وزیر راه و شهرسازی خبر می‌دهد و می‌گوید: تاثیر رونق فرودگاه پارس‌آباد در توسعه همه نقاط استان بر کسی پوشیده نیست. «صدیف بدری» با تاکید بر ضرورت تامین رفاه مردم شمال استان در حمل‌و‌نقل می‌افزاید: با توجه به موقعیت استراتژیک مغان از نظر اقتصادی و کشاورزی و مبادلات تجاری و گردشگری با کشورهای همسایه حوزه قفقاز ضروری است فرودگاه پارس‌آباد فعال باشد و تعطیلی آن قابل توجیه نیست. 


تاریخچه فرودگاه پارس‌آباد

فرودگاه پارس‌آباد مغان با قدمت 46 ساله جزو قدیمی‌ترین فرودگاه‌های اقماری کشور به شمار می‌رود. این فرودگاه در بدو تاسیس جزو شرکت کشت و صنعت دامپروری مغان بود اما در سال 81 بنا به نیازهای موجود در منطقه از این شرکت جدا و تحویل شرکت مادرتخصصی فرودگاه‌های کشور شد. 

این فرودگاه با ماموریت ارائه خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی برای پذیرش پروازها، به ‌منظور حمل‌و‌نقل هوانوردی منطقه طراحی و احداث شده است و از جمله فرودگاه‌هایی است که امکانات مورد نیاز یک فرودگاه مرز هوایی در آن مستقر است. پروازهای فرودگاه پارس‌آباد مغان 40 سال به طور مداوم در مسیر تهران – پارس‌آباد و بالعکس برقرار بود و از سال 91 دچار مشکلات شد. هر چند در زمانی کوتاه شاهد برقراری دوباره پرواز بودیم اما از اواخر سال گذشته تاکنون دوباره پروازهای این مرکز به حالت تعطیل درآمد و اکنون قرار است مجددا 3 پرواز هفتگی در این فرودگاه انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید