• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51846
+
-

دانش‌آموزان لرستانی سیل را مشق می‌کنند‌

کتاب‌های درسی و نوشت‌افزارهای دانش‌آموزان لرستانی در سیل از بین رفته و مسئولان وعده داده‌اند که این لوازم تا پایان هفته جاری تامین می‌شود

گزارش
دانش‌آموزان لرستانی سیل را مشق می‌کنند‌

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


وقوع سیل در استان زندگی ساکنان مناطق سیل‌زده را در همه جوانب تحت تاثیر قرار داده است. یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های سیل تخریب حدود 200 مدرسه و واحد آموزشی استان و ایجاد اختلال در تحصیل دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی است.

مدارس شهرهای پلدختر، معمولان و روستاهایشان و روستای رودبار در کونانی کوهدشت تا شنبه آینده (24 فروردین) تعطیل هستند و معلوم نیست این تعطیلی تمدید شود یا نه و در هر صورت تفاوتی هم نمی‌کند، چراکه بسیاری از مدارس تخریب شده‌اند و مدارسی هم که از آسیب سیل در امان مانده‌اند، پر از گل و لای هستند و تمیز کردن آنها زمان‌بر خواهد بود. ارتفاع گِل باقی‌مانده از سیل در حیاط برخی ساختمان‌ها تا 2 متر هم مشاهده شده و طبیعی است که پاک‌سازی این گل‌ها نیازمند زمان زیادی است.

اما علاوه بر تخریب مدارس استان (به‌ویژه در شهرستان پلدختر)، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان نیز که داخل خانه‌ها بودند، در سیلاب از بین رفته‌اند و شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان به‌خصوص آنها که امتحان نهایی دارند و نیز برای کنکوری‌ها بسیار دشوار شده است.از سوی دیگر، برخی ادارات که با وقوع سیل تعطیل اعلام شدند، هنوز تعطیل هستند و جوابگوی نیازهای مردم نیستند.


عقب ماندن دانش‌آموزان از تحصیل

یکی از شهروندان پلدختری به همشهری می‌گوید: سیلابی که 12 فروردین جاری شد، تمام زندگی و وسایلمان را خراب کرد و از بین برد. در این بین، از همه بدتر تعطیلی مدارس است که موجب عقب افتادن بچه‌ها از درس می‌شود.
«موسی مهرابی» اضافه می‌کند: البته دیگر هیچ کتاب درسی و دفترچه و قلم و خودکاری هم برای تحصیل وجود ندارد، اما‌ ای کاش مسئولان در این مورد چاره‌اندیشی کنند و برنامه‌‌ریزی داشته باشند تا بچه‌ها خیلی از درس و مدرسه دور نمانند.


افت تحصیلی و ضربه روحی دانش‌آموزان

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: با استمرار تعطیلی مدارس، تمایل و انگیزه دانش‌آموزان مخصوصا کلاس‌اولی‌ها کمرنگ می‌شود و قطعا برای رفتن دوباره آنها به مدرسه با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد، چون به تعطیل بودن مدرسه‌ها عادت کرده‌اند.«معصومه حمیدی» اظهار می‌کند: اگر تعطیلی مدارس طول بکشد، بعدا این وقفه‌ها و افت تحصیلی دانش‌آموزان قابل‌ جبران نخواهد بود، به‌خصوص الان که در یک‌سوم پایانی سال به سر می‌بریم و لازم است که کتاب‌ها تمام و درس‌ها دوره شوند.

او می‌گوید: وقتی مدارس باز شود، معلمان مجبورند مطالب را با شتاب و بدون توضیح کامل تدریس کنند و طبیعی است که سطح یادگیری خیلی از دانش‌آموزان کاهش پیدا می‌کند.این شهروند ادامه می‌دهد: سیل باعث شده که دانش‌آموزان از لحاظ روحی مقداری آشفته بشوند. اگر مدارس زودتر به رونق خود برگردند، حداقل بچه‌ها ساعاتی را در مدارس می‌گذرانند و روحیه‌شان بهتر می‌شود.


زحماتمان بر باد رفت

یک دانش‌آموز هم اظهار می‌کند: من محصل دوره پیش‌دانشگاهی هستم و قرار است تیر ماه در کنکور شرکت کنم. قرار بود طبق برنامه‌ریزی‌های مشاور از فروردین به بعد ساعات بیشتری را به کنکور و تست زدن اختصاص دهم، اما با وقوع این سیل و از بین رفتن کتاب‌های درسی ما علاوه بر این‌که از درس عقب مانده‌ام، از کلاس‌های کنکور هم جا مانده‌ام.«مهتاب فرازمند» اضافه می‌کند: از همه مهم‌تر این‌که این سیل باعث شد از لحاظ روحی کاملا در فشار قرار بگیریم و هرچه درس خوانده بودیم از ذهنمان خارج شود. با این اوصاف، حاصل تلاش بیش از 7 ماه زحمت شبانه‌روزی‌ام برای کنکور در چند ساعت از بین رفت.او می‌گوید: کاش مسئولان برای کنکوری‌ها و پایه‌هایی که امتحانات نهایی دارند به جز اختصاص سهمیه که قول آن را داده‌اند، برنامه‌ای داشته باشند و برایمان کلاس‌های تقویتی برگزار کنند تا شاید بتوانیم خودمان را به امتحانات برسانیم.


تلاش برای دایر کردن مدارس

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان نیز می‌گوید: 85 مدرسه در شهرهای سیل‌زده استان آسیب جدی دیده‌اند که نیاز به بازسازی کامل دارند و بیش از 100 مدرسه نیز نیازمند تعمیرات هستند. البته ناگفته نماند که تعداد کمی از این مدارس در روستاها هستند.«رضا زینی‌وند» می‌افزاید: مدارس این شهرها رسوب‌های زیادی دارند و از نظر استحکام نیز مطمئن نیستند. برای چاره‌اندیشی و فراهم کردن مکان‌های جایگزین مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان به زمان نیاز داریم. 

وی می‌گوید: قرار شده در این دو شهر از ظرفیت دانشگاه پیام نور، حداقل 200 کانکس و دیگر وسایل و امکانات قابل استفاده برای تحصیل و حتی شیفت مخالف مدارس قابل استفاده در این شهرها استفاده کنیم. 

زینی‌وند عنوان می‌کند: البته مناطق پلدختر و معمولان جزو مناطق گرمسیری هستند و به دلیل گرمای هوا و بنا بر مصوبه شورای عالی آموزش ‌و پرورش، هر سال پایان سال تحصیلی آنها زودتر از مناطق دیگر در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل، در صددیم کلاس‌های درس را هرچه زودتر برپا و کتاب‌ها و نوشت‌افزارها را تامین کنیم.


کتاب و نوشت‌افزار را تامین می‌کنیم

این مسئول به ارسال کتاب‌های درسی و نوشت‌افزارهای مورد نیاز برای دانش‌آموزان شهرهای آسیب‌دیده لرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: در 2 شهر پلدختر و معمولان و روستای کونانی کوهدشت 3500 دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی، راهنمایی دوره اول و دوم، و متوسطه دوره اول و دوم در مدارس دولتی و غیردولتی تحصیل می‌کنند که کتاب‌ها و دیگر وسایل تحصیل خود را در سیل از دست داده‌اند و مدارسشان هم فعلا تعطیل است.مدیر کل آموزش و پرورش لرستان تاکید می‌کند: تامین کتاب‌های درسی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و در این مورد مشکلی نداریم. کتاب‌های درسی و نوشت‌افزارهای لازم برای مناطق تا پایان همین هفته تامین می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد.

وی به موضوع تاریخ امتحانات نهایی و کنکور نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: سعی بر این است که به دلیل تاخیر در شروع کلاس‌ها، امتحانات هم با تاخیر برگزار شود. به همین دلیل، تیمی از تهران با ریاست مدیر کل آموزش ‌و پرورش تهران به لرستان می‌آید، چراکه تهران معین استان لرستان برای برنامه‌ریزی در حوزه امتحانات شده است.زینی‌وند اظهار می‌کند: پیشنهاد ما این است که امتحانات پایان ترم با تاخیر برگزار شوند و برای امتحانات نهایی هم ملاحظاتی صورت بگیرد. برگزاری کلاس‌های تقویتی و کنکور برای پایه‌های تحصیلی 12 هم از دیگر پیشنهادهاست.


در نظر گرفتن سهمیه خاص برای کنکوری‌ها

معاون امور عمرانی استاندار و نماینده استاندار در پلدختر نیز درباره وضعیت کنکوری‌ها از جمله داوطلبان کنکور کارشناسی‌ ارشد می‌گوید: قرار شده که برای کنکوری‌های مقطع کارشناسی ارشد مثل زلزله‌زدگان کرمانشاه سهمیه خاصی در نظر گرفته شود.«احمد مرادپور» می‌افزاید: مدارسی که گل و لای دارند تا پایان این هفته توسط نیروهای جهادی پاک‌سازی و به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شوند تا دیگر تاخیری در برگزاری کلاس‌های درس نداشته باشیم.
وی به تعطیلی برخی ادارات شهر پلدختر اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بین ادارات، تنها آموزش و پرورش و یکی - دو ارگان دیگر فعال هستند و بقیه مشغول پاک‌سازی و لایروبی ساختمان‌ها هستند و باید طی یکی - دو روز آینده به روال اداری خود برگردند. معاون امور عمرانی استاندار می‌گوید: تعطیلی ادارات باعث می‌شود تا از لحاظ روحی مشکلاتی برای مردم به وجود بیاید و حتی کار مردم عقب بماند. به همین دلیل، سعی بر این است که نهایتا طی یکی - دو روز آینده همه ارگان‌ها فعالیت خود را از سر بگیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید