• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51843
+
-

فاضلاب در خیابان‌های اهواز

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز: ۵۰ نقطه شهر دچار پس‌زدگی فاضلاب هستند و این وضع در برخی مناطق بحرانی است

زیر ذره‌بین
فاضلاب در خیابان‌های اهواز

سیدعلیرضا شریفی|   اهواز- خبرنگار:


طغیان رودخانه‌های خوزستان از روز 4 فروردین و وقوع سیل در روز 12 فروردین امسال سبب شد همه تمرکز مسئولان معطوف به وقوع سیل و حوادث پس از آن باشد. هرچند در روزهای نخستین وقوع سیل، مسئولان اطمینان خاطر دادند محدوده شهری اهواز متأثر از سیلاب نخواهد شد و فقط بخش‌هایی از غرب و شرق اتوبان‌های ساحلی به دلیل بالا آمدن آب بسته می‌شود، دو روز پیش سیل‌بند شمال اهواز شکست و آب تا ورودی شهر رسید؛ البته این سیل‌بند خیلی زود ترمیم شد و مسئولان مربوط نگذاشتند آب تا داخل شهر پیشروی کند. 

وقوع سیل تبعات و هزینه‌های سنگینی برای شهر، شهروندان، نهادها، سازمان‌های خدماتی و... دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها در کلان‌شهر اهواز، پس‌زدگی فاضلاب و جاری شدن آن در خیابان‌هاست. 
با گذشت بیش از 2 هفته از بالا آمدن آب رودخانه‌ها و افزایش دبی رودخانه کارون مردم خوزستان با پدیده پس‌زدگی فاضلاب مواجه‌اند و همین مسأله سبب شده نارضایتی شهروندان از شرکت آب و فاضلاب اهواز بیشتر از قبل شود. 


جاری شدن فاضلاب و بوی تعفن

یکی از شهروندان اهوازی در این باره به همشهری می‌گوید: گرفتگی فاضلاب در منطقه پردیس اهواز به حدی است که علاوه بر بسته شدن خیابان‌ها، بوی بدی همه محله را فرا گرفته است.  «سامان بهادری‌نژاد» می‌افزاید: خیابان گلبهار هم در حدود یک کیلومتر دچار پس‌زدگی فاضلاب شده و در این محدوده مسجد، مدرسه و درمانگاه وجود دارد و همین موضوع سلامت شهروندان را به‌صورت مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد. او اضافه می‌کند: گرچه ستاد مدیریت بحران، مدارس را تعطیل کرده اما باید دید تا زمان بازگشایی مدارس مشکل پس‌زدگی فاضلاب در این خیابان حل می‌شود یا خیر. خود من برای حفظ سلامت فرزندم اجازه نمی‌دهم در این شرایط به مدرسهبرود. 


مشکلی که هرگز حل نشد

شهروند دیگری به همشهری می‌گوید: متاسفانه ما فقط مشکل سیل و تحمل آن را نداریم. وقتی سیل رخ می‌دهد، فاضلاب کل خیابان‌ها را می‌گیرد و تردد برای شهروندان و خودروها سخت می‌شود. 
 «رشید عبیدی» ادامه می‌دهد: ما موقع باران‌های بهاری مشکل روان شدن فاضلاب را داریم، پس از بارش باران‌های پاییزی این مسأله را داریم، با وقوع سیل این مشکل صدچندان می‌شود و کلا این معضل بزرگ وجود دارد و هیچ‌وقت هم حل نشده است. او می‌گوید: طرح بزرگ ایجاد شبکه فاضلاب از سال گذشته در اهواز شروع شده اما معلوم نیست چه زمانی قرار است به سرانجام برسد تا شهروندان پس از بارش باران حداقل دیگر مشکل جاری شدن فاضلاب در سطح شهر را نداشته باشند. 


وضعیت فاضلاب بحرانی شده است

پس‌زدگی فاضلاب در اهواز سبب شد مدیرعامل شرکت آبفای اهواز در روزهای اخیر تغییر کند و خبرگزاری‌ها در این باره خبر دادند که «فردوس کریمی» به دلیل ناتوانی در مدیریت شبکه فاضلاب اهواز برکنار شده است. 
یک عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان این‌که تغییر مدیران باید منجر به بهبود شرایط شود، به همشهری می‌گوید: اوضاع فاضلاب در کلان‌شهر اهواز این روزها بحرانی شده و این مسأله به سلامت شهروندان ضربه می‌زند. 

 «رحیم کعب‌عمیر» با بیان این‌که در 4 نقطه از شهر بیشتر شاهد معضل جاری شدن فاضلاب هستیم، می‌افزاید: دادستان و شبکه بهداشت باید به این مسأله ورود کنند و خواستار بهبود شرایط شوند. 
وی اظهار می‌کند: اوضاع فاضلاب در مناطق پردیس، باغ شیخ و کوی انقلاب به شدت بحرانی شده و مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب اهواز باید به سرعت به این موضوع ورود کند. 

کعب‌عمیر با بیان این‌که احتمال ادامه‌دار بودن سیل تا اردیبهشت امسال وجود دارد، عنوان می‌کند: شرکت آب و فاضلاب باید پیش از وقوع سیل این اوضاع را پیش‌بینی و در جلسات ستاد مدیریت بحران مطرح می‌کرد اما متأسفانه در این زمینه بی‌توجهی شد. 


آبفا از وظایف خود شانه خالی می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز با بیان این‌که در ۵۰ نقطه شهر پس‌زدگی فاضلاب وجود دارد، می‌گوید: وضعیت شهر اهواز از نظر سیلاب مناسب است و همه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند، اما شرکت آبفا از وظایف ذاتی خود شانه خالی می‌کند.  «عبدالزهرا سنواتی» اظهار می‌کند: شرکت فاضلاب ادعا می‌کند این فاضلاب‌ها ناشی از طغیان رودخانه است. در حالی که می‌شد با لایروبی به موقع شبکه فاضلاب، جلوی این اتفاق را گرفت. 

وی با اشاره به این که الآن در بهترین مناطق شهر اهواز از جمله کیانپارس هم مشکل پس‌زدگی فاضلاب وجود دارد، می‌گوید: سطح آب رودخانه کارون حداقل تا یک ماه آینده بالاست. با ادامه این شرایط، وضعیت فاضلاب تا یک ماه آینده می‌خواهد همین‌طور باشد؟ 

سنواتی تاکید می‌کند: سلامت شهروندان نباید هرگز در اولویت چندم باشد. رئیس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه می‌دهد: پس‌زدگی فاضلاب از نظر بهداشتی می‌تواند برای شهروندان به خصوص کودکان و سالمندان مشکل ایجاد کند. اگر در یکی دو روز آینده برای پس‌زدگی فاضلاب اقدام نشود، این فاضلاب به خانه‌های مردم می‌رسد. 


راهکار چیست؟ 

یک کارشناس آب و فاضلاب نیز در این زمینه به همشهری می‌گوید: متاسفانه چند روزی است که وضعیت فاضلاب در اهواز به حالتی بسیار اسفبار در آمده است. در برخی مناطق مانند لشکرآباد، کیانپارس، کمپلو، بهارستان و باغ شیخ فاضلاب بسیاری از خیابان‌ها بالا زده است. منطقه پردیس که کاملاً غرق در فاضلاب است. 

 «معین مشعلی» می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب اهواز باید پیش از آغاز سیل پیش‌بینی شرایط فعلی را می‌کرد و با ایجاد انحرافات کوچک در شبکه فاضلاب، خروجی‌های فاضلاب را به‌صورت شبکه‌های روباز به رودخانه منتقل می‌کرد. 
وی بیان می‌کند: با توجه به تجهیزات شرکت ملی حفاری که هم‌اکنون در حال خدمات‌رسانی در سطح شهر هستند، می‌توان این کار را به‌صورت موقت و فوری انجام داد. 
مشعلی می‌گوید: با توجه به احتمال طولانی شدن مدت‌زمان پرآبی رودخانه کارون و تکرار این اتفاقات تا خردادماه، لازم است نقطه‌ای برای تخلیه شبکه فاضلاب در مواقع بحرانی در نظر گرفته شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید