• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51837
+
-

میزبانی قمی‌ها از 750 هزار مسافر

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم: تیمچه و بازار قم در رتبه نخست بازدیدهای نوروزی قرار گرفت

گردشگری
میزبانی قمی‌ها از 750 هزار مسافر

علی نوری| قم - خبرنگار:

 قم از 4 ماه پیش در تدارک میزبانی شایسته از مسافران نوروزی بود. در نوروز امسال 11 کمیته ستاد تسهیلات سفر و خدمات زائران، یک کمیته نظارتی و بیش از 20 هزار نیروی اجرایی برای برنامه‌‌ریزی و اجرای طرح‌ها فعالیت داشتند. 10 هزار پرسش‌نامه و نظرسنجی توسط 40 نفر در میان مسافران توزیع شد تا خدمات و کیفیت سفر ارزیابی شود.
به گفته معاون امور زائران استاندار قم، بر اساس نتیجه این نظرسنجی، 91 درصد از سفرهای نوروزی به قم خانوادگی بود.

«یونس عالی‌پور» با بیان این‌که مدت زمان ماندگاری مسافران در استان اندک است، اظهارکرد: 66 درصد از مسافران قبلا به قم سفرکرده بودند و 33 درصد بار اول بود که سفر به قم را تجربه می‌کردند. 56 درصد از مسافران نوروزیبرنامه‌ریزی داشتند که یک شبانه روز در قم اقامت کنند. 37 درصد مسافران نوروزی در استان در خانه اقوام و دوستان خود اسکان یافتند.
وی تأکید کرد: 22 درصد از مسافران از تهران و 7/1 درصد از خوزستان بیشترین و کمترین تعداد مسافران به قم را تشکیل داده است.

عالی‌پور افزود: 6/38 درصد از مسافران نوروزی از طریق تابلوهای موجود راهنمایی شدند و 9/4 درصد از طریق بروشور، راهنمایی لازم را دریافت کردند.به گفته معاون استاندار، بیش از 48 درصد از مسافران نوروزی کمتر از 110 هزار تومان در استان قم خرید داشته‌اند و درصد قابل توجهی بیش از این رقم به خرید اقدام کرده بودند.


 کاهش بازدید از مکان‌های باستانی و گردشگری

روند بازدیدگردشگران داخلی و خارجی از مکان‌های باستانی و تاریخی قم که در سال‌های گذشته با برگزاری تورهای رایگان قم‌گردی رو به افزایش بود، امسال با کاهش محسوسی مواجه بود.
در تعطیلات نوروزی سال گذشته، از 25 اسفند 96 تا 13 فروردین 97 بیش از 95 هزار گردشگر داخلی و خارجی از 10 مکان باستانی و موزه‌ای قم بازدید کرده بودند.


کاهش گردشگران به‌دلیل بارندگی

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، تیمچه بزرگ و بازار قم در رتبه نخست بازدیدها قرار دارد. خانه تاریخی امام خمینی(ره) و خانه تاریخی زند که موزه مردم‌شناسی است در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
«حمید یزدانی» افزود: پربازدیدترین روزهای میراث فرهنگی استان مربوط به روزهای دوم و سوم فروردین ماه به ترتیب با 6 هزار و 111 و 6 هزار و 36 نفر بوده است.
امسال به دلیل بارش شدید باران در استان قم و خطر وقوع سیل، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و 12 منطقه گردشگری استان کاهش محسوسی داشت.


افزایش اسکان مسافران

اسکان مسافران در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در تعطیلات سال گذشته 626 هزار و 98 مسافر در مکان‌های اقامتی اسکان یافتند که از این تعداد 138 هزار و 688 مسافر در واحدهای اقامتی رسمی همچون هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر و خانه مسافر اسکان یافتند.

امسال تا پایان 14 فروردین 750 هزار و 939 مسافر در مراکز اقامتی شهر اسکان یافتند که سهم مراکز اقامتی رسمی از این تعداد بیش از 164 هزار مسافر بود.
افزایش اسکان مسافران به دلیل ناپایداری وضعیت جوی استان بود، به‌ گونه‌ای که در روزهای نخست تعطیلات نوروزی ظرفیت همه مراکز اقامتی رسمی تکمیل شده بود.

 به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان، امسال ۲۷۳ هزار نفر در بقعه امامزادگان، سالن‌های ورزشی و کمپینگ‌های شهر و ۳۱۲ هزار نفر در مدارس استان اسکان یافتند.


کاهش تصادفات فوتی و جرحی

جانشین فرماندهی انتظامی استان هم خبر خوبی اعلام کرد. سرهنگ «صیاد درویشی» از کاهش 21 درصدی تصادفات فوتی و کاهش 20 درصدی تصادفات جرحی در تعطیلات نوروزی امسال خبر داد.
وی گفت: بیش از 2 میلیون و 900 هزار خودرو شامل 12 میلیون مسافر وارد استان قم شدند و حدود بیش از 7 میلیون خودرو در محورهای مواصلاتی استان تردد داشته است.
درویشی کاهش آمار تصادفات را نشان دهنده همکاری خوب مردم و حضور پررنگ پلیس و سایر نهادها برشمرد.

جانشین فرماندهی انتظامی استان افزود: در تعطیلات نوروزی امسال شاهد کاهش 4 درصدی سرقت‌های مهم،کاهش 45 درصدی تحرکات اراذل و اوباش، افزایش 32 درصدی دستگیری سارقان و افزایش 150 درصدی قدردانی مردم از عمکلرد پلیس بودیم.


روزانه، 228 مأموریت اورژانس

اورژانس قم هم روزهای پرکاری را در تعطیلات نوروزی سپری کرد. در طرح نوروزی امسال اورژانس یک فروند بالگرد، 52 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه موتورلانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه 350 نیروی عملیاتی، ستادی و مدیریتی فعال بودند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم اعلام کرد که این مرکز با روزانه 228 مأموریت به هزار و ۳۷۱ مصدوم خدمات ارائه کرده است.
«محمد شهیدی» افزود: از آغاز طرح نوروزی تا پایان ۱۳ فروردین ۲۶ هزار و۷۰۰ مورد تماس با اورژانس قم گرفته شده که ۴ هزار و ۹۶ مورد آن به اعزام و مأموریت در صحنه حادثه منجر شده است. در این مدت تکنسین‌های اورژانس ۴ هزار و ۲۰۱ نفر را ویزیت کردند.

بالگرد اورژانس ۱۱۵ استان نیز در طرح نوروزی امسال از 25 اسفند 97 تا 17 فروردین 98 تعداد ۱۲ سورتی پرواز مربوط به فوریت‌های پزشکی در جاده‌های استان انجام داد.
سخنگوی اورژانس قم گفت: ۹ پرواز از ۱۲ پرواز انجام شده مربوط به حوادث ترافیکی بود که در این پروازها ۳۶ مجروح مربوط به تصادفات جاده‌ای به بیمارستان منتقل شدند.

«مهدی فراهانی» افزود: یک پرواز هم برای عملیات رهاسازی و یک مورد کمک به نجات از غرق‌شدگی بود که در این عملیات تیم هوایی و زمینی اورژانس ۱۱۵ قم حاضر بودند. ۲ مورد دیگر استقرار بالگرد اورژانس در بخش‌های کهک و سلفچگان در روز طبیعت بود.
وی گفت: بیشترین پرواز بالگرد اورژانس قم که در نوع خود کم نظیر است ۳ پرواز متوالی در نصف روز و در روز هشتم فروردین در بخش سلفچگان و خلجستان بود که در این پروازها ۱۳ مجروح با اورژانس هوایی منتقل شدند.
در تعطیلات نوروزی امسال بالگرد اورژانس به مدت ۱۴ ساعت و ۲۰ دقیقه(۸۶۰ دقیقه) زمان پروازی داشته است.

جمعیت هلال احمر استان قم نیز از ۲۵ اسفندماه ۹۷ تا ۱۳ فروردین ۹۸ در ۵۷ مأموریت به ۲ هزار و ۶۰۲ آسیب‌دیده امدادرسانی کرده است. این عملیات‌ها شامل یک مورد برف و کولاک، ۱۹ مورد حادثه جاده‌ای، ۱۹ مأموریت در خدمات مناسبتی، ۱۵ مورد سیل و آب‌گرفتگی و۳ مورد کوهستان بوده است. خدمات جمعیت هلال احمر قم در قالب ۱۶ پایگاه ثابت و سیار و با ۲۵ دستگاه خودروی عملیاتی به همراه ۸۵ نفر روز بوده است.
اگرچه نهادهای استان از ماه‌ها قبل برای میزبانی از زائران و مسافران نوروزی برنامه‌ریزی و تلاش کردند اما هنوز مدت زمان ماندگاری مسافران در شهر و گردش مالی حضور زائر، بهبود نیافته است.


تأمین اقلام مورد نیاز مسافران

برای تأمین نان مورد نیاز مسافران نوروزی 30 نانوایی در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران شناسایی شد و این واحدها بدون تعطیلی و با افزایش زمان پخت تا ساعت 23 فعالیت می‌کردند. سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت قم از تخصیص هزار کیسه آرد مازاد بر سهمیه به این نانوایی‌ها خبر داد و گفت: روزانه بیش از 2 هزار قرص نان بسته‌بندی شده در مناطق پرتردد زائران و بوستان‌ها توزیع شد و از نظر تامین نان بسته‌بندی شده هیچ گونه مشکلی وجود نداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید