• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51833
+
-

کاهش‌گردشگران نوروزی کرمانشاه

نوروز امسال، با توجه به سیلابی شدن بارندگی‌ها در استان، میزان مسافرت‌ها به کرمانشاه کاهش پیدا کرد

گردشگری
کاهش‌گردشگران نوروزی کرمانشاه

فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:

 نوروز زمان مناسبی برای تفریح و سفر کردن است و بسیاری از مردم برای این اوقات برنامه‌‌ریزی می‌کنند. امسال بارندگی‌های سیلابی در نوروز برنامه بسیاری از سفر و تفریح‌ها را کنسل کرد. کرمانشاه هر سال در این ایام پذیرای مسافران بسیاری بود که با توجه به سیلابی شدن بارندگی‌ها در استان میزان مسافرت‌ها کاهش پیدا کرد. بیش از 16 هزار و 700 نفر روز مرکز اقامتی آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی شده بود. 

همچنین 710 سیاه‌چادر و غرفه نیز برای فروش محصولات و صنایع‌دستی در این ایام در استان برپا شد که بدون شک میزان فروش این سیاه‌چادرها نسبت به سال‌های گذشته پایین آمد. میراث فرهنگی چادرها و غرفه‌های بسیاری در این ایام در طاق‌بستان به فروش صنایع‌دستی چون گلیم، جاجیم، نمد، کارهای چرمی، گیوه و... اختصاص داده بود. همچنین غرفه‌هایی نیز با برپایی سیاه‌چادرها مواد غذایی چون آش و نان‌های محلی، روغن و لبنیات عرضه می‌کردند که نسبت به دیگر غرفه‌ها رونق بیشتری داشتند. 

حضور و فعالیت پررنگ بانوان هنرمند و توانمند هم‌استانی نکته قابل توجه در برپایی این غرفه‌ها بود. با تعدادی از غرفه‌داران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌آید. 


امسال فروش آن‌چنانی نداشتیم

یکی از غرفه‌داران فروش محصولات صنایع‌دستی در طاق‌بستان با بیان این‌که امسال فروش آن‌چنانی نداشتند، می‌گوید: نه‌تنها بارش‌ها بلکه شرایط اقتصادی مردم اجازه نداد که در ایام نوروز خیلی فروش کنیم. مردم خیلی برای خرید اجناس چانه می‌زنند در صورتی که همین غرفه ما در شهرها و استان‌های دیگر فروش خوبی دارد. 
وی که مسئول غرفه فروش سنگ‌های تزیینی بود، می‌افزاید: برای بارش باران خدا را شکر می‌کنیم. چند روزی هم به خاطر پیشگیری و آمادگی برای مقابله با سیل غرفه را جمع کردیم. 

یکی دیگر از غرفه‌داران که محصولات چرمی عرضه می‌کرد نیز با ابراز نارضایتی از میزان فروش خود در این دوره می‌گوید: طرفداران محصولات تولیدی خودمان کم است چون برای خریدار گران تمام می‌شود. محصولات بی‌کیفیت چینی در بازار پر است و مردم ترجیح می‌دهند با هزینه کمتر کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند. محمدی ادامه می‌دهد: توان خرید مردم امسال بسیار پایین آمد. بسیاری از مردم تنها برای بازدید آمدند و دست خالی رفتند. بر مردم نمی‌شود ایراد گرفت، چراکه اوضاع اقتصادی نامناسب دست و بال مردم را برای خرید بسته است.

یک بانوی غرفه‌دار که گلیم هرسین را عرضه می‌کرد، به همشهری می‌گوید: ایام نوروز امسال فروش خوبی نداشتیم و حتی نتوانستیم هزینه اجاره غرفه را دربیاوریم.  این بانوی هنرمند می‌افزاید: نه‌تنها بارندگی و تعطیلی چند روز بر میزان فروش‌ها تأثیرگذار بود بلکه مردم نیز خیلی استقبال نکردند. مسافران نوروزی نسبت به سال‌های پیش کمتر بودند.


استقبال هم‌استانی‌ها

عمران از غرفه‌داران سیاه‌چادر که محصولات لبنی و آش‌های محلی را به همراه خانواده در طاق‌بستان عرضه می‌کردند نیز می‌گوید: خوشبختانه فروش ما خوب بود و با وجود بارش‌ها هم استانی‌های خودمان خوب استقبال کردند هر چند تعداد مسافران نوروزی کم بود و فقط آن 5 روز اول حضورشان پررنگ. مردم همیشه از خوردن خوراکی‌ها و پخت نان‌های محلی و... لذت می‌برند و همیشه استقبال خوبی از غرفه‌ها دارند. 


کاهش فروش صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر کاهش فروش نوروزی صنایع دستی می‌گوید: بارندگی‌ها باعث شد مسافران کمتری به کرمانشاه بیایند. از طرفی چند روزی نیز برای پیشگیری و مقابله با سیل غرفه‌ها تعطیل شدند و تعدادی از غرفه‌داران بعد از این تعطیلی دیگر برنگشتند که همه اینها عامل کاهش فروش
صنایع‌دستی است.

«پروانه حیدری» با بیان این‌که هنوز آمار‌های میزان فروش گردآوری نشده است، ادامه می‌دهد: امسال وضعیت متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم که بدون شک بر روز میزان فروش و کاهش آن تأثیر گذاشت. فروش امسال شاید به کمتر از نصف سال‌های پیش رسیده باشد. اوایل نوروز استقبال مسافران نوروزی از استان بسیار خوب بود. امسال 710 غرفه و سیاه‌چادر در نقاط مختلف شهر و استان کرمانشاه مهیای بازدید مردم و مسافران نوروزی شد. 


حضور کم مسافران نوروزی 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به کاهش بازدیدها و حضور کم مسافران نوروزی در استان می‌گوید: امسال یک میلیون و 790 هزار مسافر نوروزی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه بازدید کردند. «امید قادری» می‌افزاید: طاق‌بستان، محوطه تاریخی بیستون، تکیه معاون‌الملک، معبد آناهیتا و تکیه بیگلربیگی به ترتیب بیشترین آمار بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با بیان این‌که تدارکات ویژه‌ای برای نوروز امسال در کرمانشاه اندیشیده شده بود، می‌افزاید: بیش از 16 هزار و 700 نفر روز مرکز اقامتی آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی در نوروز 98 بود. 


استقبال از اقامتگاه‌های بومگردی

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه می‌دهد: در ایام نوروز در مجموع ۶۸۹ هزار و ۷۲۵ گردشگر و میهمان نوروزی در مراکز اقامتی استان از جمله هتل آپارتمان‌ها، خانه‌‌مسافرها، اقامتگاه‌های بومگردی، مدارس، خانه‌های معلم، کمپ‌ها اسکان داده شدند. 
قادری به استقبال خوب مردم و مسافران نوروزی از اقامتگاه‌های بومگردی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: 5 هزار و 500 نفر در ایام نوروز در این اقامتگاه‌ها
اسکان یافتند. 

وی در مورد میزان خسارت‌های وارده سیلاب‌ها به آثار تاریخی استان نیز بیان می‌کند: سیلاب‌ها حدود 20 میلیارد تومان به آثار و بناهای تاریخی در استان کرمانشاه خسارت وارد کرد. پل کوچه، پل چهر، طاق گرا، عمارت خسرو، خانه تاریخی ساری اصلان، نهر کانال آب‌رسانی قصر شیرین، سقف مساجد تاریخی، مقبره ابودجانه دالاهو از جمله آثار تاریخی استان بودند که در اثر وقوع بارش‌ها و سیلاب‌ها دچار آسیب شدند. همچنین 12 میلیارد تومان به زیرساخت‌های گردشگری چون غار قوری قلعه، سراب روانسر و سراب قنبر و... آسیب رسیده است.


بناهای تاریخی شاخص استان خسارت ندیدند  

مدیرکل‌میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه می‌گوید: با اقدام‌های پیشگیرانه و تدابیر لازم بناهای تاریخی شاخص استان در بارندگی‌های شدید اخیر دچار خسارت نشدند. «امید قادری» می‌افزاید: از آنجا که از وقوع سیل مطلع بودیم تلاش کردیم که میزان خسارت به آثار تاریخی را کاهش دهیم. همه کارکنان میراث فرهنگی در سراسر استان به صورت آماده‌باش درآمده بودند. یگان حفاظت سازمان نیز تمام تلاش خود را به ‌کار گرفت تا میزان خسارت و تخریب را کاهش دهد.

وی به خسارت حدود 12 میلیارد تومانی به زیرساخت‌های گردشگری در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: بخش زیادی از خسارت‌ها مربوط به زیرساخت‌های گردشگری و مسیرهای دسترسی به سراب‌ها و تفرجگاه‌های طبیعی بوده است. 
قادری ادامه می‌دهد: به برخی از آثار تاریخی این استان نیز خسارت‌های جزئی وارد شده که بیشتر به دلیل نفوذ رطوبت و فروریختگی سقف بوده که با ایجاد آرامش جوی مرمت خواهند شد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تأکید بر این‌که پل تاریخی «کوچه» کنگاور با وجود آن‌که در مرکز سیل قرار داشت، اما آسیب جدی ندید، ادامه می‌دهد: تلاش کردیم آثار باستانی استان آسیب کمتری ببیند و پل تاریخی روستای «چهر» نیز با این‌که در مرکز سیل بیستون قرار داشت، آسیب جدی ندید اما با این ‌حال صدماتی را در این بناها شاهد بودیم که به ‌دلیل رطوبت ایجاد شده بود؛ به همین دلیل برای استحکام‌بخشی باید تعمیرات اساسی شوند.  وی با اشاره به این‌که باید پیش‌بینی‌های لازم برای بناهای تاریخی انجام شود، تصریح می‌کند: سازه‌های قدیمی به دلیل ماهیت و مصالحی که استفاده شده در معرض خطر هستند و باید تدابیر لازم برای استحکام آنها و کاهش خسارت‌های ناشی از آن انجام شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید