• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51832
+
-

بازسازی خطوط آب‌رسانی گلستان

مدیرعامل آبفار استان: برای تهیه لوله‌های پلی‌اتیلن بالغ بر 6 میلیارد ریال هزینه شده است

آبفار
بازسازی خطوط آب‌رسانی گلستان

 بنیامین شریعتی اشرفی| گرگان - خبرنگار:


سیلاب اخیر در گلستان نه فقط شهرهای آق‌قلا و گمیشان را مورد تخریب قرار داد، بلکه بسیاری از روستاهای شرقی استان را نیز با آسیب به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند دسترسی به آب شرب مواجه کرده است. 
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان می‌گوید: یک هفته است روند بازسازی خطوط آب‌رسانی به ترتیب اولویت از روستاها شروع شده است. 

«بهزاد هرمزی» از تهیه بیش از 20 کیلومتر لوله پلی‌اتیلن برای آب‌رسانی به روستاهای حادثه‌دیده خبر می‌دهد و می‌افزاید: هزینه تهیه این لوله‌ها بالغ بر 6 میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان این‌که 395 روستا درگیر سیل شدند، بیان می‌کند: جمعیت این روستاهای حادثه‌دیده بیش از 392 هزار نفر است. در ابتدای وقوع سیل، آب آشامیدنی 145 روستا قطع شد و با تلاش شبانه‌روزی اکیپ‌های فنی و اجرایی شرکت به صورت موقت وصل شد. جمعیت روستاهای بهره‌‌مند از آب شرب سالم و بهداشتی 157 هزار و 867 نفر است.هرمزی ادامه می‌دهد: تاکنون جمعا 387 روستا به طور موقت و دائم آب شرب دارند و بقیه روستاها (8 روستا) به علت آبگرفتگی تاسیسات و تخریب صددرصدی با تانکر سیار و ثابت عملیات آب‌رسانی انجام می‌شود.


میزان عملیات اجرایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان میزان عملیات اجرایی تاکنون در زمینه خطوط انتقال و شبکه را نزدیک به 10 کیلومتر ارزیابی می‌کند و می‌گوید: این عملیات به صورت موقت و برای رفع مشکل قطعی آب روستاهای حادثه‌دیده، انجام شده است. آب شرب در روستاها پس از نظارت دقیق و نمونه‌برداری و کلرسنجی توسط ناوگان‌های تانکر سیار توزیع می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: تاکنون 426 مورد آزمون روی آب شرب توزیعی انجام شده است. خوشبختانه هیچ‌گونه آلودگی در آب مشاهده نشده است. ایستگاه‌های آبگیری تانکر سیار کاملا تحت کنترل هستند. 12تیم امدادی و کنترلی و 6 تیم نیز با هماهنگی مرکز بهداشت، کیفیت آب آشامیدنی این روستاها را رصد می‌کنند.


رانش زمین در برخی مناطق

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان در مورد رانش زمین در روستاهای مینودشت، گالیکش و کلاله می‌گوید: رانش زمین به تاسیسات آب‌رسانی خسارت وارد می‌کند، اما همچنان خدمات آب‌رسانی به روستاها در حال انجام است.

هرمزی از رفع شکستگی خط انتقال مجتمع آب‌رسانی ترکمن که آب‌رسانی به حدود 2 هزار نفر را با اخلال مواجه کرده بود، خبر می‌دهد و می‌افزاید: علت شکستگی، حفاری‌های دستگاه‌های امدادرسان برای هدایت آب‌های سطحی شهرستان ترکمن بود. هرچند که این شرکت پیش از این اطلاعیه‌ای مبنی بر هماهنگی با این دستگاه قبل از هرگونه حفاری صادر کرده بود، اما متاسفانه باز هم حفاری‌های انجام شده موجب شکستگی خط انتقال آب‌رسانی شد.

با شکستگی خط انتقال مجتمع آب‌رسانی ترکمن آب آشامیدنی روستاهای قره‌تپه، صفرحاجی و پیخی‌حاجی قطعی شده بود که با تلاش اکیپ مدیریت آبفار شهرستان در کمتر از 24 ساعت وصل شد. با رفع شکستگی خط انتقال، 1890 نفر از آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره‌‌مند شدند.


رفع قطعی آب 7 روستای مراوه‌تپه 

رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از رفع قطعی آب 7 روستا در شهرستان مراوه‌تپه پیش از پایان تعطیلات نوروز خبر می‌دهد و می‌گوید: با این اقدام 5600 نفر از آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره‌‌مند شدند. بخشی از خط انتقال مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی شهرستان مراوه‌تپه در بارش‌های موج نخست تخریب شده بود که با تلاش اکیپ مدیریت آبفار این شهرستان بازسازی شد. قطعی آب این روستاها بر اثر سیل و رانش زمین رخ داده بود که در کمتر از 24 ساعت رفع شد.  هرمزی بیان می‌کند: هنوز 23 تانکر سیار در روستاهای سیل‌زده فاقد آب وجود دارد. شرکت آبفار استان در راستای کنترل کیفیت آب شرب مناطق آسیب‌دیده از سیل با اعزام یک دستگاه آزمایشگاه سیار نسبت به پایش کیفی تاسیسات آب‌رسانی اقدام کرده است.

علاوه بر این، اکیپ‌های کنترل کیفیت با برپایی چادرهای مشترک با شبکه بهداشت در شهرستان‌های آسیب‌دیده برای رصد کیفیت آب توزیعی توسط تانکرهای سیار، برابر الزامات کیفی و بارنامه‌های بهداشتی در شهرستان‌ها مستقر هستند. وی با تاکید به ارائه آب شرب سالم و بهداشتی به روستاییان ادامه می‌دهد: سلامت و کیفیت آب آشامیدنی در روستاهای حادثه‌دیده، خط قرمز شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان است.


میزان خسارت‌ها 

بیش از 128 کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال، 103 دستگاه تابلوی برق، 12 حلقه چاه، 21 دهنه چشمه و 14 هزار و 170 فقره انشعاب و کنتور بر اثر سیل تخریب شد که روند بازسازی آنها همزمان با توزیع آب بهداشتی در روستاها شروع شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید