• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51686
+
-

نوروز شلوغ اصفهان

نوروز امسال بیش از 17 میلیون تردد خودرو در 13 هزار کیلومتر راه مواصلاتی استان اصفهان ثبت شده است

گردشگری
نوروز شلوغ اصفهان

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:

بهار 98 برای اصفهان یک شروع تازه بود. بیش از یک میلیون و ۶۷۶ هزار مسافر نوروزی بهار را در شهر آب و آیینه به تماشا نشستند و نصف جهان را به روزهای اوج بازگرداندند.  کاهش 45 درصدی تصادفات و تلفات مسافران نوروزی در جاده‌ها نیز پازل این میزبانی کم‌نقص را تکمیل کرد. سال جدید با جریان زندگی‌بخش زاینده‌رود شروع شد و ابر و باد و باران غبار سال‌ها بحران آب و آلودگی هوا را از شهر گنبدهای فیروزه‌ای شستند و دوباره نام اصفهان را در فهرست مقصدهای اصلی گردشگری کشور زنده کردند. آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که استان اصفهان با میزبانی از یک میلیون و ۶۷۶ هزار و ۲۴۷ نفر-روز مسافر در کنار استان‌های فارس و خراسان رضوی از رکوردداران حضور مسافران نوروزی بوده است.


مهمانان میلیونی

مسئول کمیته اسکان و اصناف ستاد خدمات سفر اصفهان نیز با اشاره به اسکان بیش از یک میلیون مسافر در مراکز اقامتی شهر می‌گوید: تمام مراکز اقامتیِ از پیش تعیین شده به صورت کامل در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفتند. البته پس از بارش و وقوع سیلاب، با کاهش جزئی استقبال گردشگران نیز روبه‌رو شدیم، اما پس از اقدامات نیروهای مدیریت بحران شهر اصفهان در زمینه ورود سیلاب به زاینده‌رود، حضور گردشگر در شهر اصفهان نیز به روال پیش از این وضعیت بازگشت.

«احمدرضا مرادی» هتل‌ها و مهمان‌پذیرها را اولویت نخست برای اسکان مسافران نوروزی می‌داند و می‌افزاید: در قدم‌های بعدی از مدارس آموزش و پرورش، منازل شخصی تحت نظر اتحادیه، تعدادی خوابگاه دانشجویی و در نهایت، باغ فدک برای اسکان مسافران استفاده شد.


جاده‌ها زیر چرخ 17 میلیون خودرو

اما گذشته از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، استان اصفهان 11 هزار و 500 کیلومتر راه دارد که با وجود این شبکه گسترده و همچنین قرار گرفتن در مرکز کشور و چهارراه رفت و آمد بار و مسافر، آن را در رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر قرار داده است.

جاده‌های شاهراه حمل‌ و ‌نقل کشور در روزهای اوج سفر یعنی تعطیلات نوروزی نیز زیر بار ترافیک سنگین و پرحجمی می‌روند و میلیون‌ها مسافر را از خود عبور می‌دهند. عید امسال نیز به گفته جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان بیش از 17 میلیون تردد خودرو در 13 هزار کیلومتر راه مواصلاتی استان اصفهان ثبت شده است که نسبت به سال قبل، افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

سرهنگ «حسین حسین‌زاده» با تاکید بر این‌که نوروز ۹۸ را مسافران متفاوت‌تر از نوروز سال‌های قبل تجربه کردند ادامه می‌دهد: آمارها نشان‌دهنده افزایش سفر گردشگران داخلی و خارجی به استان اصفهان است، تا جایی که عید امسال بیش از 4 میلیون نفر زیر چتر امنیتی کامل نیروهای پلیس از اماکن گردشگری پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بازدید کردند.

این مقام انتظامی ثبت بالاترین میزان رضایت گردشگران، کاهش ۴۵ درصدی جان‌باختگان حوادث رانندگی و کاهش ۵۰ درصدی سرقت‌های مهم را از مهم‌ترین موفقیت‌های پلیس اصفهان در نوروز ۹۸ معرفی می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که سفرهای نوروزی تا بازگشت مسافران در روزهای پایانی هفته ادامه داشت، برنامه‌های فوق‌العاده‌ای از جمله افزایش حضور نیروهای پلیس راه و راهور در راه‌های برون‌شهری و شهری و استفاده از تجهیزات پیشرفته و هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در دستور کار پلیس قرار گرفت.

 با این حال، جانشین فرمانده انتظامی استان از وقوع ۴۹۲ فقره تصادف فوتی، جرحی و خسارتی از ابتدای طرح نوروزی در جاده‌های استان خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: همچنین از ابتدای طرح نوروزی در ۲۵ اسفند تا 16 فروردین، ۱۸ تصادف فوتی با ۲۶ نفر جان‌باخته در صحنه، ۲۶۱ تصادف جرحی با ۳۶۸ نفر مجروح و ۲۱۳ مورد تصادف خسارتی داشتیم که تعداد جان‌باختگان در تصادفات جاده‌ای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. 


ادامه ترافیک پرحجم تا دقیقه 90

رئیس پلیس راه استان اصفهان از کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای نوروز امسال در مقایسه با سال گذشته خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: با توجه به افزایش حجم سفرها در تعطیلات نوروز امسال، برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی برای افزایش ضریب ایمنی و تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه اجرا شد که تا 17 فروردین ادامه داشت و بر اساس آن، عبور و مرور انواع موتورسیکلت در همه محورهای اصلی ارتباطی استان اصفهان ممنوع بود و با متخلفان برخورد قانونی شد. برای عبور و مرور انواع تریلر، کامیون، کامیونت و تانکر نیز محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده بود. 

حسین پورقیصری با اشاره به افزایش تردد از جاده شهرضا به اصفهان و امتداد آن به سمت تهران در روزها و ساعت‌های پایانی تعطیلات تاکید می‌کند: حضور پررنگ پلیس و دستگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای در راه‌ها باعث کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای در نوروز امسال شده است. 

وی می‌گوید: با توجه به بازگشایی زاینده‌رود در روزهای آخر سال، احتمال افزایش آمار گردشگران نوروزی پیش‌بینی و برنامه‌‌ریزی شده بود و بارندگی و جاری شدن سیلاب در بعضی استان‌های کشور نیز باعث افزایش شمار گردشگران استان اصفهان شد، با این حال طرح‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله پلیس باعث شد شاهد کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در جاده‌ها باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید