• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51692
+
-

وحشت سیل

از زمان وقوع سیل نوروز 98 در خوزستان بیش از 100 روستا تخلیه شده‌اند / بسیاری از روستاهای لرستان در قطعی آب و برق به سر می‌برند و راه ارتباطی تعدادی از روستاها همچنان قطع است

پیگیری
وحشت سیل

بیش از یک هفته از وقوع سیل در استان‌های لرستان، خوزستان و ایلام می‌گذرد و با آن که سیل‌زده‌ها در چادرهای هلال احمر و ارتش و سپاه اسکان یافته‌اند و خدمات‌رسانی به آنها در حال انجام است، اما آنها شرایط سختی را می‌گذرانند و دلتنگ خانه و کاشانه خود هستند.
به گزارش همشهری، در جریان سیل اخیر زیرساخت‌های استان لرستان از بین رفت، بیش از 100 روستای خوزستان تخلیه شده‌اند و ایلامی‌ها نیز روزهای دشواری را می‌گذرانند و آرزوی عادی شدن زندگی را دارند. در این میان خوزستانی‌ها در وحشت وقوع سیل دوم نیز به سر می‌برند. سیلی که گفته می‌شود با افزایش دبی رودخانه کارون و سرریز سد کرخه ممکن است رخ دهد و اگر رخ دهد، تبعات سنگینی خواهد داشت.
 

جولان سیل در خوزستان


بالا آمدن سطح رودخانه کرخه از چند روز پیش و پیش‌بینی مسئولان درباره احتمال سرریز سد کرخه و جاری شدن سیلاب موجب شد که مسئولان استانی از چند روز گذشته به ساکنان شهرها و روستاهای پیرامون این رود هشدار دهند که شهرها و روستاها را ترک کنند و به محل‌های امن و چادرهایی که ازسوی هلال‌احمر آماده شده، منتقل شوند و اسکان یابند.

به گزارش همشهری، شماری از اهالی هشدارها را جدی نگرفته‌اند و در شهرها و روستاهای خود مانده‌اند تا شاید با کمک همدیگر بتوانند سیل را از پا در آورند و آن را به خانه‌ها و مزارع و نخلستان‌های خود راه ندهند. آنها حاضر نیستند خانه و زندگی خود را به هیچ قیمتی ترک کنند، اما تعداد دیگری از اهالی به محل‌های امن منتقل شده‌اند و عده‌ دیگری نیز به تپه‌های رملی پیرامون روستاها پناه برده‌اند تا دست سیل به آنها نرسد. 

هرچند می‌دانند که دست سیل ممکن است به خانه‌هایشان برسد و وسایل زندگی و خاطرات روزهای تلخ و شیرین و زحمات سال‌های مدید آنها را با خود ببرد و دست آنها را خالی‌تر از گذشته بگذارد.
از زمان وقوع سیل اول خوزستان که در تعطیلات نوروز 98 رخ داد تا کنون ۱۱۰ روستای در معرض سیل در این استان تقریبا تخلیه شده‌اند. این روستاها به دنبال افزایش دبی حوضه‌های آبریز دز، کرخه و کارون و به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی تخلیه شده‌اند. با این حال، هستند کسانی که همچنان حاضر به رها کردن خانه‌های خود نیستند. بسیاری از آنها دامدارند و می‌گویند نمی‌توانند دام‌ها را به امان خود رها کنند.
مسئولان خوزستان می‌گویند 400 هزار خوزستانی در معرض خطر سیل هستند، عددی که قابل‌توجه و نگران‌کننده است.


تخلیه چند شهر و روستای مسیر کرخه

بالا آمدن آب رودخانه کرخه در حالی اتفاق افتاده که بارندگی‌های شدید چند روز اخیر به پایان رسیده است. هرچند کارشناسان هواشناسی خوزستان اعلام کرده‌اند که موج بارشی دیگری در راه استان است.
تاکنون 7 شهر و 14 روستای در مسیر رودخانه کرخه تخلیه شده‌اند و احتمال این‌که این تعداد افزایش یابد وجود دارد. شهرهای حمیدیه، سوسنگرد، بستان، کوت سیدنعیم، ابوحمیظه، رفیّع و الهایی که از توابع شهرستان‌های حمیدیه(در نزدیکی شهر اهواز)، دشت‌آزادگان و هویزه هستند، مناطقی هستند که دستور تخلیه آنها صادر شده است. روستاهایی نیز که دستور تخلیه آنها صادر شده، روستاهای متعلق به این چند شهر هستند.

«غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان گفته است: «درحال‌حاضر خروجی سد کرخه 2400 تا 2500 متر مکعب بر ثانیه است و رودخانه کرخه توان تحمل این حجم آب را ندارد و طبیعی است که در برخی نقاط طغیان کند. به همین دلیل شهرها و روستاهایی که در معرض سیل قرار دارند، باید هرچه سریع‌تر از سکنه خالی شوند».

استاندار به این نکته هم اشاره کرد که «این حجم ورودی آب به سد کرخه مطابق با پیش‌بینی‌ها نبود. چون توقع می‌رفت با قطع شدن باران در استان‌های بالادست و فروکش کردن سیلاب‌ در استان‌های بالادستی، ورودی آب کرخه کاهش یابد اما متأسفانه این اتفاق محقق نشد و ورودی آب سد کرخه افزایش داشته است».
با این‌که اخبار خوبی از سدهای حوضه کارون و دز به گوش می‌رسد و میزان خروجی سدهای این دو حوضه کاهش یافته است، اما شهرهای مسیر رودخانه کرخه هر لحظه شاهد بالا آمدن آب هستند و روستاها و شهرهای مسیر در خطر زیر آب رفتن قرار دارند.


تعطیلی مدارس و ادارات

به دلیل احتمال سرریز سد کرخه، مدارس و ادارات شهرستان دشت‌ آزادگان تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شده است و این احتمال وجود دارد که مدارس و ادارات شهرهای بیشتری تعطیل شوند. «غلام‌عباس هزاریان» فرماندار دشت‌ آزادگان در این مورد گفته است: «همه مدارس دشت آزادگان تا پایان هفته(۲۳ فروردین‌) تعطیل هستند». او گفته که «این تصمیم با توجه به مواجه بودن ما با مسأله سیلاب گرفته شده است». هزاریان گفت: «البته کارمندان این ادارات باید به حالت آماده باش در شهرستان حضور داشته باشند».


ارتش به کمک سیل‌زده‌ها آمد

اما از ابتدای اطلاعیه فرمانداری مبنی بر وقوع سیل در شهرستان حمیدیه تاکنون، 1300 روستایی در سالن‌ها و زاغه‌های تیپ 392 زرهی ارتش اسکان داده شده‌اند.
فرمانده تیپ 392 زرهی شهید آشوری حمیدیه در این زمینه گفت: «با گذشت زمان بر تعداد مراجعه‌کنندگان افزوده می‌شود و به همین دلیل سالن ورزشی شهید صیاد شیرازی در کوی سازمانی تیپ ۳۹۲ زرهی هم برای اسکان سیل زدگان آماده است. محل‌های دیگری هم برای اسکان سیل‌زدگان در نظر گرفته شده است».

سرهنگ «مسعود حسینی» گفت: امکانات رفاهی و بهداشتی لازم برای سیل‌زده‌ها فراهم شده و برای اسکان خانواده‌ها چادرهای اختصاصی و اتاق‌های جمعی در نظر گرفته شده است.
دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز در اطلاعیه‌ای از نیاز فوری مناطق سیل‌زده به خدمات درمانی و لزوم همکاری متخصصان داوطلب در این مناطق خبر داده است.


خوزستان نیازمند توجه در حد پایتخت است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم که در روزهای اخیر سفری به خوزستان داشت، در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان گفت: «استان خوزستان در حد توجهی که به پایتخت می‌شود نیازمند توجه است، چراکه امنیت ملی کشور به خوزستان گره خورده است.»
سرلشکر «محمد باقری» اظهارکرد: «نیروهای مسلح این را به خوبی درک می‌کنند که خوزستان برای کشور یک استان عادی نیست. بلکه یک منطقه حیاتی برای کشور محسوب می‌شود. همین موضوع موجب می‌شود چه در شرایط عادی و چه شرایط سیل اخیر نیروهای مسلح اولویت قائل شوند و حداکثر تلاش را برای این استان داشته باشند.»

وی افزود: «نیروهای مسلح در جریان سیلاب اخیر با وحدت سعی کردند حضور چشمگیر داشته باشند و تلاش فزاینده‌ای را در استان به عمل آوردند.»
سرلشکر باقری نداشتن تلفات جانی و خسارات حداقلی را در سیلاب خوزستان نشان دهنده موفقیت اقدامات انجام شده در این استان خواند و گفت: «سیل در کنار مشکلاتی که ایجاد کرده، نعمت بزرگی است که بعد از سال‌ها خشکسالی رخ داده و خیر زیادی برای سال جدید خواهد داشت که امید است سالی بدون کم آبی و گردوغبار را در خوزستان داشته باشیم».
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پایان عنوان کرد: «هر شب یک گزارش از خوزستان تدوین و به محضر مقام معظم رهبری و مقامات کشور تقدیم می‌شود.»


کمبودهای مردم سیل‌زده

اما «سیل‌زده‌هایی که در اردوگاه‌ها و چادرها به سر می‌برند، شرایط چندان خوبی ندارند و در برخی موارد سه خانوار در یک چادر زندگی می‌کنند». این موضوع را «علی ساری» نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت و اضافه کرد: «کمبود امکانات اعم از چادر، موادغذایی، سرویس‌های بهداشتی و آب زیاد است. چادر هم کم است و دولت باید نسبت به تامین امکانات کمک‌رسانی و ماشین‌آلات هرچه زودتر اقدام کند.»
ساری گفت: «انتظار داریم صداوسیما در این شرایط واقعیت‌ها را از زبان مردم بیشتر منتقل کند و ارتباط خود را با نمایندگان مردم افزایش دهد.»

نماینده اهواز ادامه داد: «با توجه به این‌که در روزهای گذشته دبی رودخانه کرخه افزایش پیدا کرده، علاوه بر روستاهای اطراف، شهرها هم در حال تهدید شدن هستند. متاسفانه وضعیت کارون هم تعریف چندانی ندارد. خروجی کارون در اهواز میزان بالایی دارد. بالادست اهواز زیر آب است و در بخش اسماعیلیه، پایین‌دست اهواز زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفته‌اند و احتمال جاری شدن سیل در نقاط روستایی هم وجود دارد».
ساری افزود: «تخلیه آب رودخانه کرخه به خوبی انجام نمی‌شود و زندگی ساکنان شهرهای حمیدیه، سوسنگرد و اطراف آن را تهدید می‌کند. در حوزه کارون هم مسیر ارتباطی این رودخانه با تالاب هورالعظیم دچار مشکل است و دلیل همه اینها کمبود ماشین‌آلات سنگین است».


خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در ۱۴ اردوگاه 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان اما گفته که «اقدامات مورد نیاز مردم شهرها و روستاهای سیل‌زده در محل اردوگاه‌های اضطراری بدون وقفه در حال انجام است و 14 اردوگاه فعال و امدادرسانی به موقع به مردم سیل زده مستقر در این اردوگاه‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند».

«علی بحرینی مقدم» افزود: شرکت برق منطقه‌ای و شرکت توزیع نیروی برق استان نیز نسبت به تامین روشنایی و تهیه تجهیزات لازم برق‌رسانی به اردوگاه‌های اضطراری، اقدامات لازم را به انجام رسانده و اقداماتی دیگر برای ایجاد اردوگاه‌های مورد نیاز را در دست انجام دارند.
وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز نسبت به تامین آب شرب بهداشتی و برقراری سیستم فاضلاب در اردوگاه‌های حوزه شهر اهواز اقدام کرده و در منطقه شوش، دشت آزادگان، رفیع، سوسنگرد، شادگان و شوشتر نیز نماینده آب و فاضلاب استان به صورت مستمر در محل مستقر است تا وضعیت را بررسی و نواقص موجود را برطرف کند.

بحرینی مقدم عنوان کرد: همچنین تانکر آبرسانی، آب بسته‌بندی، و لوله و اتصالات نیز بر اساس درخواست‌ها و تقاضاهای مورد نیاز ارسال می‌شود.
وی در خصوص توجه به مسائل بهداشتی در اردوگاه‌ها گفت: سرویس‌های بهداشتی در اردوگاه‌ها احداث و راه‌اندازی شده و تعداد شش کارخانه یخ در شهرهای شوش، شادگان، دشت آزادگان و شوشتر نیز برای تامین یخ مورد نیاز اردوگاه‌ها فعال هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان در ادامه تاکید کرد: همه مدیران مناطق و اردوگاه‌های اضطراری سیل زدگان، موظف هستند برای هماهنگی و برآورد نیاز به منظور تامین و توزیع مایحتاج اقدام کنند.
وی افزود: برای هر اردوگاه اضطراری یک مدیر منصوب شده و مسائل اردوگاه را مدیریت می‌کند تا برنامه‌‌ریزی و اقدام صحیح و متناسب با شرایط اردوگاه داشته باشد.
بحرینی مقدم با اشاره به نیاز بهداشتی و درمانی سیل‌زدگان عنوان کرد: تیم‌های تخصصیِ درمانی و بهداشتی در 14 اردوگاه برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها و آلودگی‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی مستقر و برای فعال شدن بیمارستان صحرایی نیز اعلام آمادگی شده تا در صورت نیاز فعال شوند.


خسارت سیل به کشاورزی خوزستان

بسیاری از ساکنان روستاهای خوزستان کشاورز و دامدارند و وقوع سیل اول و سیلاب‌های کوچک این روزها خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این زمینه به خبرنگاران گفته است: «خسارات سیلاب به بخش کشاورزی مناطق سیل‌زده استان 950 میلیارد تومان برآورد شده و قطعا میزان خسارت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد».
«کیخسرو چنگلوایی» افزود: «تا الان 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر آب رفته‌اند و خسارت 100 درصدی به این مزارع وارد شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت ادامه چنین شرایطی در استان بیش از 150 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر آب بروند».

وی اضافه کرد: «حدود 55 هزار هکتار از اراضی کشاورزی هم دچار خوابیدگی و خسارت شده‌اند اما همه محصول آنها از بین نرفته و خسارت کمتر از 100 درصد بوده است».
چنگلوایی گفت: «در سیلاب اخیر تا الان 2 هزار و 515 راس دام سنگین و سبک از بین رفته‌اند. همچنین 10 هزار قطعه طیور، 50 هزار قطعه ماهی و 2 هزار فروند کندوی زنبور عسل در سیلاب خوزستان از بین رفته و خسارت دیده‌اند».
 

حضور سردار سلیمانی در خوزستان

سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه دیروز به منظور بررسی آخرین وضعیت کمک رسانی وارد مناطق سیل‌زده خوزستان شد.
پیش از این سرلشکر «محمد علی جعفری» فرمانده کل سپاه نیز از حضور نیروهای سپاه در مناطق سیل زده خوزستان تا بهبود وضعیت مناطق آسیب دیده خبر داده بود.


قطع آب 161 روستا

وقوع سیلاب همواره مشکلات و معضلات بزرگی را ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آنها قطع برق، گاز و آب است. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان از قطعی آب 161 روستای استان خوزستان بر اثر سیلاب خبر داد و گفت: «پس از بارندگی‌ها و سیلاب‌های به‌وجود آمده تعداد 92 واحد تاسیسات آب‌رسانی روستایی در استان خوزستان از مدار خارج و تعداد 1081 روستا با جمعیتی بیش از320 هزار نفر دچار کمبود یا قطعی آب شدند.»
«عادل حرباوی» اظهارکرد: با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی انجام شده توسط کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در تعطیلات نوروز تاکنون شرایط سیلابی و خسارات وارد شده به گونه‌ای است که آب 161 روستا با جمعیت 63 هزار نفر همچنان قطع است.

وی افزود: با توجه به مشکل قطعی موقت آب این روستاها، مجموعه آبفا روستایی خوزستان اقدام به توزیع آب مورد نیاز مردم روستاها از طریق تانکر سیار و آب‌های بسته‌بندی کرده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: ‌اکنون روستاهای 8 شهرستان شوشتر، شوش، اهواز، باوی، اندیمشک، شادگان، بهبهان و هویزه بیش از سایر شهرستان‌های خوزستان تحت تاثیر خسارت و قطعی آب قرار دارند.
به گفته حرباوی، مجموع خسارات واردشده به تاسیسات آب‌رسانی روستایی خوزستان تاکنون 80 میلیارد تومان بوده است.


خسارت 200 میلیارد تومانی سیل به اهواز

عضو شورای شهر اهواز گفت: برآورد خسارت‌ سیل به معابر و جاده‌های ساحلی، ابنیه و پارک‌های اهواز تاکنون به حدود 200 میلیارد تومان رسیده است.
«جاسم موسی‌پور» در گفت‌وگو با فارس اظهارکرد: با وجود تلاش‌های مردمی، دستگاه‌های دولتی و شهرداری برای کاهش تخریب‌ها، روز به روز به حجم آسیب‌ها افزوده می‌شود و دولت باید به فکر جبران خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های شهری و روستایی باشد.
او ادامه داد: سیل اخیر به عقب‌ماندگی‌های قبلی در شهرستان اهواز اضافه شد و جبران‌ خسارت‌ها ماه‌ها طول خواهد کشید.
موسی‌پور تاکید کرد: شورای شهر و شهرداری با تمام توان خود مراحل عبور از بحران‌ را مدیریت خواهند کرد و مدیریت هماهنگ یا یکپارچه شهری در این موقع بیش‌ از پیش ضرورت دارد.


4  استان معین خوزستان شدند

سخنگوی وزارت کشور از تعیین استان‌های تهران، اصفهان، فارس و کرمان با حکم وزیر کشور به عنوان استان‌های معین خوزستان خبر داد.
به گزارش ایرنا «سلمان سامانی» بیان کرد: با توجه به حجم و گستردگی خسارات وارد شده به استان‌های متاثر از سیل به‌ ویژه استان خوزستان و استمرار وضعیت فوق‌العاده در آنها، به منظور امداد‌رسانی فوری و مستمر، 4 استان ملزم شدند جلسه هماهنگی ستاد مدیریت بحران را بدون فوت وقت برگزار کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: استان‌های تهران، اصفهان، فارس و کرمان به ارسال امکانات، تجهیزات، ماشین‌آلات، مواد غذایی و مایحتاج عمومی و در صورت لزوم اعزام افراد متخصص به استان خوزستان اقدام می‌کنند. 

وی همچنین از تعیین خراسان رضوی و خراسان شمالی به عنوان استان‌های معین استان گلستان خبر داد و گفت: این استان‌ها هم تمام امکانات خود را به گلستان منتقل خواهند کرد. همچنین قرار شده است با هماهنگی لازم اقدام فنی در محدوده بیرونی شهرها به منظور جلوگیری از ورود آب انجام دهند.
از زمان وقوع سیل اول خوزستان (در تعطیلات نوروز 98 تاکنون) 100 روستا و 6 شهر این استان تخلیه شده‌اند.
 

روزهای خاکستری سیل‌زده‌های لرستان


در استان لرستان نیز مردم سیل‌زده شهرهای پلدختر، معمولان و... همچنان در چادرها به سر می‌برند و خدمات‌رسانی به آنها از سوی نیروهای مردمی، هلال احمر، ارتش و سپاه ادامه دارد، اما با وجود تلاش‌های بی‌وقفه برای رسیدگی به سیل‌زدگان، آنها هنوز کمبودهایی دارند و شرایط دشواری را سپری می‌کنند.

آب و برق بسیاری از روستاهای لرستان قطع است، راه ارتباطی بسیاری از روستاها هنوز بازگشایی نشده و مردم برای تردد در این راه‌ها با مشکلات فراوانی مواجهند.در سیلاب لرستان بسیاری از آثار تاریخی استان نیز آسیب دید. به گفته «محمدحسن طالبیان» معاون سازمان میراث فرهنگی کشور، آثار تاریخی این استان از جمله پل تاریخی «کشکان» در سیلاب نوروز 98 جمعا حدود ۷۰ میلیارد تومان خسارت دید.


92 روستا در خاموشی

«فریدون خودنیا» مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان خبر داده است که «طبق آخرین آمار، ۹۲ روستا از مجموع ۶۹۰ روستای بی‌برق‌شده در خاموشی به‌سر می‌برند و هنوز برق آنها وصل نشده است.»
او گفته است: «۸۵ اکیپ همچنان در حال انجام‌ وظیفه هستند و تلاش خود را برای تامین برق تمامی روستاها انجام خواهند داد.»

«حشمت بهمنی» فرماندار دلفان نیز گفته: «ارتباط 100 روستا، برق 20 روستا و آب شرب 22 روستای این شهرستان همچنان قطع است.» وی گفت: «در سیل اخیر ارتباط 400 روستا با مرکز شهرستان قطع شده بود که با تلاش سپاه، ستاد مدیریت بحران و دهیاری‌ها این آمار به 100 روستا رسیده است.»بهمنی افزود: «حدود 40 دهنه پل ارتباطی در شهرستان دلفان و روستاهای تابعه آن آسیب دیده‌ است.»

ایرنا نیز در خبری آورده که برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان 15 هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تاکنون 14 نفر در این سیل جان خود را از دست داده‌اند. بعد از ایرنا، تسنیم نیز در خبری اعلام کرد که در لرستان 15 نفر در سیل‌ها جان باخته‌اند. این در حالی است که هنوز گزارش رسمی از تلفات سیل در لرستان از جمله پلدختر که بیشترین آسیب را از سیل نوروز 98 دیده، منتشر نشده است.


خسارت به بخش کشاورزی استان

بخش کشاورزی استان لرستان نیز به‌شدت تحت‌تاثیر سیل قرار گرفته و آسیب دیده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی این استان اشاره کرده و گفته است: «خسارت سیل به کشاورزی استان تا الان ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.»

«عبدالرضا بازدار» گفت: این خسارت‌ها به زیربخش‌های دام، طیور، آبزیان، باغ‌ها، مزارع، جاده‌های بین مزارع، موتورپمپ‌ها، خطوط انتقال آب، زیرساخت‌های آب ‌و خاک، موزه منابع طبیعی و عشایری وارد آمده است.
به گفته او، تأسیسات کشاورزی حاشیه رودخانه‌های لرستان بیشترین تخریب را متحمل شده‌اند.


تاسیسات ۹ روستای پلدختر از بین رفت

در سیل اخیر لرستان طبق گفته مسئولان، بیشترین آسیب‌ها را شهرستان‌های پلدختر و دلفان دیده‌اند. بخشدار مرکزی پلدختر گفت: تاسیسات و زیرساخت‌های ۹روستای بخش مرکزی شهرستان پلدختر بر اثر سیل از بین رفت.
«مرتضی کاییدی» اظهارکرد: در جریان سیل اخیر بر اثر طغیان رودخانه کشکان منازل مسکونی بسیاری از روستاهای مورانی، بابازید، چم‌مهر بالا و پایین، چم‌گرداب، چم‌گز، چم‌گردله، خرس‌در بالا و ملاوی بر اثر آب‌گرفتگی شدید از بین رفت.

وی افزود: آب آشامیدنی ۸۳ روستای بخش مرکزی پلدختر در جریان سیل قطع شده که از این تعداد، آب ۱۶ روستا تاکنون وصل نشده و به علت قطعی راه دسترسی، آب‌رسانی به این روستاها با تانکر امکان‌پذیر نیست.
بخشدار مرکزی پلدختر گفت: بر اثر سیل، گاز ۴۶ روستای این بخش از شهرستان به علت شکستگی لوله خط انتقال قطع شد که گاز 8 روستا از این تعداد تاکنون وصل نشده است.

کاییدی گفت: برق ۱۰۰ روستای بخش مرکزی پلدختر نیز در جریان سیل قطع شد که 4 روستا تاکنون برق آنها وصل نشده است.کاییدی بیان کرد: راه ارتباطی حدود ۸۰ روستای بخش مرکزی بر اثر سیل قطع شد که از این تعداد راه ارتباطی ۳۰ روستا هنوز بازگشایی نشد است.بخشدار مرکزی پلدختر، علت حل نشدن مشکلات ناشی از سیل در برخی روستاهای این بخش را آب رودخانه کشکان عنوان کرد و گفت: خدمات‌دهی دستگاه‌های خدمات‌رسان به علت تخریب پل‌های ارتباطی و راه دسترسی به این روستاها امکان‌پذیر نیست و دستگاه‌های اجرایی در تلاش برای رفع این مشکلات هستند.


توزیع 30 هزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان

اما با وجود کمبودها، تلاش همگانی برای التیام زخم‌های سیل‌زدگان لرستانی ادامه دارد. به‌طوری که به‌گفته معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر، «تاکنون 30 هزار بسته غذایی، 4هزار چادر و 40 هزار تخته پتو توسط جمعیت هلال‌احمر به مناطق سیل‌زده لرستان ارسال شده است.»
«بهرام غیبی» گفت: جمعیت هلال‌احمر بسته‌های غذایی 72 ساعته را بین سیل‌زدگان توزیع می‌کند.


استقرار موکب‌های اربعین در پلدختر

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های هیئت‌های مذهبی و موکب‌ها برای خدمت به سیل‌زدگان پلدختر و معمولان، گفت: هیئت‌های مذهبی از سراسر کشور برای امدادرسانی به شهروندان پلدختری پای کار آمده‌اند.

حجت‌الاسلام «مجید باباخانی» اظهارکرد: سیل در پلدختر نه در مرحله آب‌گیری بلکه در مرحله ویرانگری است.
وی بر حضور تشکل‌های مردمی برای خدمت به سیل‌زدگان پلدختر و معمولان تأکید و عنوان کرد: شورای هیئات سراسر کشور از استان‌های مختلف برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پای کار آمده‌اند.
باباخانی به ظرفیت هیأت مذهبی لرستان اشاره کرد و افزود: در لرستان نیز هیئت‌های مذهبی بسیار فعال بوده برای کار جهادی و خدمات‌رسانی آستین بالا زده‌اند.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به این‌که سیل‌زدگان پلدختری در آزمایش بزرگی قرار گرفته‌اند، ادامه داد: یک قرارگاه تبلیغی جهادی باهدف ایجاد هماهنگی در حوزه فعالیت‌های جهادی و تبلیغی تشکیل شده و فعال است.

وی با بیان این که با توجه به گستردگی دامنه خسارات مردم نیز باید هرچه بیشتر پای کار بیایند و به‌منظور امدادرسانی و کمک به سیل‌زدگان به ایفای نقش بپردازند، تأکید کرد: کمک می‌کنیم تا موکب‌های اربعین در منطقه مستقر شوند و در حوزه‌های مختلف کار کمک‌رسانی به مردم را انجام دهند.


اعزام ۱۶  اکیپ ارزیاب به شهرستان پلدختر

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: «۱۶ اکیپ ارزیاب به‌منظور برآورد خسارات وارده به واحدهای مسکن روستایی به شهرستان پلدختر اعزام شد.»
«مسعود رضایی» عنوان کرد: «با توجه به شدت وقوع سیل و بروز خسارات به واحدهای مسکونی روستایی در شهرستان پلدختر ۱۶ اکیپ از نیروهای حوزه فنی مهندسی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برای ارزیابی واحدهای مسکن روستایی شهرستان پلدختر به این مناطق اعزام شد.»

وی افزود: «بسیاری از پل‌های کشکان را سیلاب از بین برده و راه‌های دسترسی روستایی قطع شده است؛ بخش‌هایی از روستا‌های زورانتل، جلگه، بابازید، خرس‌در و چم‌مهر دچار آبگرفتگی شدید و تخریب شده است.»
رضایی اظهارکرد: «پرداخت کمک‌های بلاعوض به سیل‌زده‌ها از این هفته آغاز شده و بنا داریم در اسرع وقت بقیه کمک‌های بلاعوض را به‌حساب آسیب‌دیدگان از سیل واریز کنیم.»

همچنین رئیس سازمان اورژانس کشور نیز از استقرار تیم ویژه عملیاتی اورژانس کشور برای امداد رسانی به مناطق سیلزده در پلدختر خبر داد. 
به گفته «حسین کولیوند» این تیم ویژه به همراه 10 پزشک و 40 نیروی فوریت های پزشکی با آمبولانس و خودرو عملیاتی و موتورآمبولانس و تجهیزات کامل تا برقراری شرایط عادی در مناطق سیلزده پلدختر و معمولان حضور خواهد 
داشت.


اعلام جزئیات پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان لرستان

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: نخستین مرحله تسهیلات بلاعوض معیشتی به مبلغ 50 میلیون ریال به حساب سیل‌زدگان این استان واریز شد.
«مسعود رضایی» در جمع خبرنگاران افزود: ارزیابی خسارات وارده به واحدهای مسکونی مردم سیل زده استان در حال انجام است و پرداخت تسهیلات و اعتبارات بلاعوض پیگیری می شود.

وی اظهار کرد: دیروز برخلاف اینکه هنوز مصوبه دولت به بانک‌ها ابلاغ نشده است، اما با مساعدت رئیس بنیاد مسکن کشور اولین سری از کمک‌های بلاعوض معیشتی به حساب آسیب دیدگان از سیلاب واریز شد. وی بیان کرد: پرداخت خسارت در 2 نوع آسیب به واحد مسکونی و آسیب به اسباب و اثاثیه مردم در قالب تسهیلات و کمک‌های معیشتی پرداخت می‌شود. رضایی تصریح کرد: در بخش معیشتی 150 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و 50 میلیون ریال کمک بلاعوض ارائه می‌شود که پرداخت کمک‌های 5 میلیون تومانی بلاعوض از محل منابع داخلی بنیاد مسکن لرستان آغاز شده است. مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با تاکید بر اینکه در مجموع سقف تسهیلات پرداختی به واحدهای شهری820 میلیون ریال و برای واحدهای روستایی700 میلیون ریال است، افزود: برای واحدهای احداثی شهری 500 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه و120 میلیون ریال بلاعوض به علاوه 150 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه معیشتی و50 میلیون ریال بلاعوض معیشتی پرداخت می‌شود.
رضایی یادآور شد: در بخش روستایی برای واحدهای احداثی400 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه و 100 میلیون ریال کمک بلاعوض به علاوه 150 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه معیشتی و 50 میلیون ریال بلاعوض معیشتی پرداخت می‌شود. وی افزود: ماهیت خسارتی که در واحدهای مسکونی پلدختر است از نوع تعمیری است و به ازای هر واحد تا سقف 400 میلیون ریال وام تعمیری و بلاعوض پرداخت می‌شود.

 

 ایلام به زندگی برمی‌گردد؟


در استان ایلام نیز با وجود پایان بارندگی‌ها و فروکش کردن سیلاب شرایط دشوار همچنان پابرجاست، اما در عین حال امدادرسانی نیز جریان دارد.
به گفته مسئولان محلی، در شهرها به‌خصوص شهرستان دره‌شهر زیرساخت‌ها خسارت‌های زیادی دیده‌اند و خانه‌های زیادی زیر آب رفته‌اند. در روستاها نیز به بخش کشاورزی خسارت قابل‌توجهی وارد شده است.
در حال حاضر نیروهای مردمی و نیروهای ارتش، سپاه، هلال احمر و... در منطقه حضور دارند و با کمک مسئولان در حال توزیع امکانات و ارائه خدمات به سیل‌زده‌ها هستند.


تلاش برای وصل شدن آب

معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام درباره مشکلات آب شرب مناطق سیل‌زده توضیح داد: از 122 روستای خسارت‌دیده ایلام، آب شرب 117 روستا وصل شده و آب 5 روستای زنجیره آبدانان، خربزان دهلران و 3 روستا در شهرستان چرداول هنوز وصل نشده است.
«مهدی احمدی» گفت: هم‌اکنون آب‌رسانی سیار به این مناطق انجام می‌شود و با توجه به فروکش کردن آب رودخانه‌ها در این مناطق مشکل قطعی آب این 5 روستا هم رفع خواهد شد.


محور ایلام- مهران همچنان مسدود است

در جریان وقوع سیلاب اخیر در ایلام، برخی راه‌های ارتباطی و جاده‌ها مسدود شدند که تعدادی از آنها بازگشایی شده‌اند و اکنون به گفته رئیس پلیس راه استان، تنها محور ایلام- مهران همچنان مسدود است.
سرهنگ «رضا همتی‌زاده» گفت: در محور ایلام- مهران، اقدامات خوبی برای مرمت و بازسازی این محور حیاتی در حال انجام است و به‌زودی بازگشایی خواهد شد.  وی اظهار کرد: اقدامات خوبی برای بازگشایی مسیر ایلام – مهران، که طی روزهای گذشته به دلیل جاری شدن سیلاب و رانش زمین مسدود شده بود صورت گرفته و طی روزهای آینده این مسیر بازگشایی می‌شود و تردد وسایل نقلیه صورت خواهد گرفت.

سرهنگ همتی‌زاده گفت: پلیس راه استان ایلام در نظر دارد به همراه اداره راه و شهرسازی و اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان از تمام نقاط و محورهای آسیب‌پذیر بازدید کنند و اقدامات لازم در جهت رفع این نواقص را به عمل آورند. وی تاکید کرد: پلیس راه استان ایلام با جدیت، پیگیر مطالبات بحق مردم در خصوص رفع نواقص جاده‌ای در سال ۹۸ است.


وضعیت سدهای ایلام

«در حال حاضر سدهای استان در وضعیت مناسب، پایداری و حجم مخازن قرار دارند و برای مستهلک کردن سیلاب‌های ناشی از بارش‌های هفته آینده آماده هستند.» این مطلب را مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام گفت و افزود: سدهای استان ایلام هیچ‌گونه مشکلی در مهار سیلاب‌ها ندارند.
«علی پوراحمد» گفت: با تنظیم آب سدهای استان ایلام مشکل سیلاب‌ها تا حدود زیادی مرتفع شده و مشکلی در زمینه تأمین آب وجود ندارد.
وی افزود: در بارندگی‌های اخیر سدهای استان از سیلاب‌های مخرب جلوگیری کردند.
پوراحمد ادامه داد: بیش از حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب طی 2 مرحله از سدهای مخزنی رهاسازی شده است. او گفت: بدون این‌که آسیبی به سدهای استان وارد شود و از طرفی هم تأمین آب شهرها و روستاها با مشکل مواجه شود، سیلاب‌های مخرب در سدهای مخزنی مهار شده است.


آسیب 8 میلیاردی سیل به آثار تاریخی ایلام

اما در سیل اخیر ایلام آسیب‌های زیادی به آثار تاریخی و باستانی استان وارد شد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام از آسیب 8 میلیارد تومانی سیل نوروز به آثار تاریخی این استان خبر داده است. «عبدالمالک شنبه‌زاده» با بیان این‌که باران و به دنبال آن سیل در 2 مرحله به آثار تاریخی استان آسیب وارد کرده، اظهار کرد: در نخستین بارش باران، آسیب‌ها قدری‌ جزئی‌تر بودند و 7 اثر تاریخی هر کدام با آسیب‌های ۱۰ تا ۱۵ درصد خسارت دیدند. به گفته شنبه‌زاده، امامزاده «سیدابراهیم» در بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران، امامزاده «سیدصلاح‌الدین محمد» در شهرستان آبدانان، پل «پسر و دختر» و قلعه «سام» در شهرستان چرداول، قلعه «پوراشرف» در شهرستان دره‌شهر، آتشکده «سیاه‌گل» در شهرستان ایوان و قلعه «کنجان‌چم» در شهرستان مهران بناهایی هستند که در نخستین دور بارش‌ها دچار آسیب شدند.


پرداخت خسارت 

اما یکی از بزرگ‌ترین نگرانی سیل‌زدگان، خسارت‌هایی است که به خانه و زندگی آنها وارد شده و مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام در این رابطه گفته است: سیل‌زدگان ایلامی برای گرفتن خسارت به بخشداری محل سکونت خود مراجعه کنند. «حبیب‌الله محبی» افزود: مسئولیت تعیین خسارت سیل‌زدگان استان با بنیاد مسکن است اما دیگر دستگاه‌ها در جهت تسریع در فرایند تعیین خسارات با بنیاد مسکن همکاری می‌کنند.
وی گفت: تمام خسارت‌دیدگان سیل اخیر در استان ایلام به بنیادمسکن شهرستان‌ها یا بخشداری محل سکونت مراجعه کنند و درخواست خود را جهت ارزیابی خسارات وارده تحویل دهند تا بلافاصله کارشناسان ارزیاب بنیاد مسکن به محل اعزام شوند. مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام اضافه کرد: متقاضیان باید مشخصات کامل خود و آدرس و کدپستی خود و موضوع خسارت و همچنین عکس موضع یا محل متحمل خسارت را در اختیار بنیاد مسکن و بخشداری محل سکونت قرار دهند.محبی از متقاضیان غرامت خسارت سیل خواست برای ارائه درخواست‌ عجله نکنند.

 

اینجا خانه من است

روایت ساکنان حاشیه رود کرخه که این روزها با سیلاب و تبعات آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند


مهناز بنی‌تمیم|  حمیدیه- خبرنگار:

بعد از اخطاری که چند روز پیش از سوی فرمانداری شهرستان حمیدیه درباره احتمال سرریز شدن سد کرخه و وقوع سیل صادر شد، ساکنان 14 روستای حاشیه رودخانه کرخه شروع به تخلیه خانه‌های خود کردند.
در روزهای اخیر بسیاری از نقاط حمیدیه درگیر سیل یا تبعات ناشی از آن است. خانه‌های روستایی در مسیر خسرج نیز به محاصره سیلاب درآمدند. در منطقه حمیدیه سفلی نیز با پیشروی آب رودخانه به سمت روستاها، اهالی با کمک مسئولان شهرستان شروع به ترمیم سیل‌بند منطقه کردند اما پس از هشدار ستاد بحران، بسیاری از اهالی برای تخلیه منطقه آماده شدند.


مقصد اول: منطقه کوی انقلاب، حمیدیه سفلی

اینجا نقطه بحرانی شهرستان حمیدیه است. سیلاب تا نزدیکی خانه‌ها رسیده است. سیل‌بندی که چند روز قبل ساخته شده بود، حالا در دست مرمت است.
مردان جوان شلوارهای خود را تا زانو بالا زده‌اند و در حال پر کردن گونی خالی با خاک هستند. این گونی‌ها برای استحکام سیل‌بند و بالا بردن ارتفاع آن مورد نیازند.
سالخورده‌ها با چشمانی دوخته‌ شده به سطح آب، نگرانی خود را پنهان می‌کنند. مردی می‌گوید: 4‌هکتار مزرعه من رفت زیر آب؛ همه دارایی من.
زنی نشسته در چهارچوب در با صدای بلند فریاد می‌زند: آهای نیروی کمکی بیاورید. آب دارد بالاتر می‌آید. مزارع ما امشب غرق می‌شود. خانه‌های ما زیر آب می‌رود. زن می‌نشیند و سر به زیر زمزمه می‌کند: اینجا باغ گوجه و بامیه من است اینجا نخلستان من است.


مقصد دوم: روستای قاسم زامل

خیمه‌هایی از گونی آبی‌رنگ برپا شده‌اند. حسن می‌گوید: اینجا کپر خانواده دایی من است. امروز از خانه‌مان در روستای علاونه آمده‌ام تا همراه مادرم به آنها کمک کنیم که جابه‌جا شوند.
خیمه‌ها که برپا می‌شود، مردها می‌روند سراغ دام‌ها تا آنها را در جای مناسبی در جنگل مستقر کنند. زن‌ها وسایل خانه را از روستا به روی تپه‌های رملی انتقال می‌دهند. بعضی از زنان گونی‌های پر از خوراک دام را از تراکتور پایین 
می‌آورند.

 گونی بزرگ و باد کرده را به زحمت روی سر خود می‌گذارند و آرام آرام از تپه‌های رملی بالا می‌روند. زنی فریاد می‌زند: آمده‌اید چه کار؟ ما خودمان دوربین داریم. به عکس‌های شما نیاز نداریم.
رقیه به همراه برادر کوچکش روی رختخواب‌ها بازی می‌کند. بی‌مقدمه لب به سخن باز می‌کند: ما فقط چادر نیاز داریم. شما برای ما چادر آورده‌اید؟
«مجید جنادله» دهیار روستای قاسم زامل حمیدیه می‌گوید: این روستا 143 خانوار و 586 نفر جمعیت دارد. الان 2 روز است که با وقوع سیل و وخیم شدن اوضاع، اهالی آن خانه‌های خود را ترک کرده و در تپه‌ها پناه گرفته‌اند. متاسفانه تا الان فقط 15 چادر از طرف هلال احمر به ما تحویل داده‌ شده است.

جنادله می‌گوید: اهالی این روستا دامدار هستند و نمی‌توانند در اردوگاه‌ها ساکن شوند.پیرزنی بر بلندای تپه رملی کوچ اهالی و دام‌ها را نظاره می‌کند: امشب در این کپرها باید بخوابیم. سکینه کلاس هفتم است. به طرفمان می‌آید و می‌پرسد: برای مردم چادر آورده‌اید؟ اهالی روستای من به چادر نیاز دارند. سکینه به گوشه‌ای از تپه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: آنجا را ببینید. ما برای خودمان کپر درست کرده‌ایم، اما فامیل‌هایم هنوز جایی برای اسکان ندارند.


مقصد سوم: روستای شیخ طعمه

اهالی روستای شیخ طعمه حدود 500 خانوار هستند. این را یکی از اهالی می‌گوید. اهالی روستا به خاطر دام‌های خود - به جای اردوگاه‌ها - در نزدیکی - مزارع - مستقر شده‌اند؛ مزارعی که با احداث سیل‌بند از هجوم سیلاب در امان مانده‌اند. چادرهای هلال احمر بر پا شده است اما اهالی از نبود امکانات گلایه دارند.

یک کارشناس بیماری، بهداشت محیط و یک پرستار از شبکه بهداشت شهرستان در حال ترک محل هستند. آنها از نبود امکانات می‌گویند و این‌که نبود دستشویی مشکلاتی برای اهالی به‌ وجود می‌آورد. از روی مسیر سیل‌بند دوباره راه می‌افتیم تا بازگردیم. فریادهای بشتابید، بشتابید 2 جوان موتورسوار در فضا می‌پیچد.سیل‌بند شکسته است و آب با شدت به سمت مزارع در حال حرکت است. خیلی سریع تعدادی جوان بیل به دست به سمت محل شکستگی می‌آیند و فشار آب را کم می‌کنند.


مقصد پایانی

مسیر بازگشت را طی می‌کنیم. هوا رو به تاریکی می‌رود. باد شدت می‌گیرد و قطرات باران فضا را سردتر می‌کند. آب داخل مزارع شده و با سرعت در حال پیشروی است.
 در بخش‌هایی هم آب تا روی جاده پیش رفته است. اهالی روستای عباس بدر آمده‌اند که با گونی‌های پر از خاک جلوی ورود آب را به مزرعه بامیه و گوجه بگیرند. زن و مرد و پیر و جوان همه مشغولند. اما آب همچنان بالا می‌آید. زن فریاد می‌زند: آهای عکس نگیر. اگر می‌خواهی به ما کمک کنی بیا یک سر گونی را بگیر...

این خبر را به اشتراک بگذارید