• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51345
+
-

بی‌اطلاعی از وضعیت گوزن‌های زرد خوزستان

بی‌اطلاعی از وضعیت گوزن‌های زرد خوزستان

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به آبگرفتگی محل نگهداری «گوزن زرد» در میانرود دزفول، گفت: فنس (حصار) اطراف سایت گوزن زرد در اثر طغیان رودخانه دز تخریب شده و اطلاعی از وضعیت گوزن‌ها در دست نیست. احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سایت تکثیر و نگهداری گونه حفاظت شده «گوزن زرد» در پارک ملی دز (میانرود دزفول) از مدتی پیش زیر آب رفته و بخشی از فنس این سایت تخریب شده است، بر همین اساس احتمال می‌رود گوزن‌ها از سایت خارج شده باشند.
لاهیجان‌زاده شرایط گوزن‌ها را نگران‌کننده ندانست و افزود: در جریان سیل و طغیان رودخانه دز در سال 1395با وجود دبی شدیدتر رودخانه، ولی گوزن‌ها توانستند خود را نجات دهند زیرا گوزن‌ها شناگران ماهری هستند. وی اضافه کرد: پس از سیل 3سال پیش، خاکریز مرتفعی در محل نگهداری گوزن‌ها ساخته شد تا در شرایط طغیان رودخانه محل امنی برای گوزن‌ها باشد که احتمال می‌رود در سیل کنونی نیز روی تپه بروند و یا به جنگل‌های دز پناه ببرند.
لاهیجان‌زاده با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ گزارشی از تلفات این‌گونه حفاظت شده ارائه نشده، گفت: هم‌اکنون به‌دلیل زیرآب رفتن جنگل و سایت نگهداری گوزن زرد، امکان ورود به آن وجود ندارد  و بررسی میدانی تنها پس از فروکش کردن سیل امکان‌پذیر خواهد بود. به‌گفته وی براساس آخرین سرشماری حیات وحش، 20تا 30رأس گوزن زرد در سایت میانرود دزفول وجود دارد. گوزن زرد ایرانی (نام علمی Dama mesopotamica) گونه‌ای است که در خطر انقراض قرار داشت ولی با اجرای طرح تکثیر، از خطر انقراض در ایران نجات یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید