• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51302
+
-

رقابت ابری گوگل با کنسول‌های بازی

سرویس جدید گوگل می‌تواند صنعت بازی را متحول کند و شاید در آینده دیگر کسی نیاز به خریدن کنسول و سخت‌افزارهای گران‌قیمت نداشته باشد

رقابت ابری گوگل با کنسول‌های بازی

همه کسانی که دوستدار بازی‌های کامپیوتری هستند در همه این سال‌ها مجبور بوده‌اند سیستم یا سخت‌افزار مناسبی خریداری کنند. خیلی‌ها با افزایش هزینه‌های کامپیوترهای دسکتاپ به سراغ کنسول‌های بازی رفته‌اند تا مثلا با خرید پلی‌استیشن و ایکس‌باکس برای مدتی لذت بالاترین کیفیت گرافیکی را داشته باشند. اما پس از آنکه چند سالی از خرید چنین کنسول‌هایی گذشت، مثل هر سخت‌افزار دیگر باید آن را با نسخه‌هایی جدیدتر عوض کرد که بار دیگر کلی هزینه به‌دنبال دارد. به گزارش همشهری،گوگل در زمانی که ما در تعطیلات نوروز بودیم از سرویسی رونمایی کرد که به‌وسیله آن قصد دارد دنیای بازی را متحول کند. در واقع با سرویس جدید گوگل در آینده کسی برای جدیدترین یا به‌اصطلاح مشهور سنگین‌ترین بازی‌های کامپیوتری هم نیاز به خرید کامپیوتر یا کنسول ندارد. در واقع کنسول شما توسط گوگل به‌صورت آنلاین یا در اصطلاح در فضای ابری تأمین می‌شود و تنها چیزی که شما برای اجرای بازی‌ها نیاز دارید اینترنت پرسرعت است.

تحول استادیا
جهانی را تصور کنید که در آن نیازی به خرید سخت‌افزارهای گران‌قیمت گیمینگ برای اجرای عناوین بزرگ بازی نباشد، جهانی که در آن برای اجرای بازی‌هایی با گرافیک حیرت‌آور تنها لازم است مرورگر کروم را باز کرده، یکی از عناوین بازی دلخواه خود را انتخاب کنید و در همان لحظه و بدون نیاز به دانلود کل محتوا یا دریافت وصله‌هایی با حجم‌های حیرت‌انگیز، بازی خود را با آخرین میزان جزئیات ممکن اجرا کنید. این همان سرویس جدیدی است که گوگل از آن رونمایی کرده و با نام استادیا شناخته می‌شود. با خدمات استادیا کاربران می‌توانند روی دستگاه‌هایی چون تلویزیون، لپتاپ، تبلت و گوشی هوشمند وضوح 4K و نرخ ۶۰فریم بر ثانیه بازی کنند. البته دسترسی به این کیفیت بستگی به سرعت اتصال شما به اینترنت دارد. گوگل وعده داده است که قدرت پردازش ابری استادیا مساوی با کنسولی باشد که پردازنده گرافیکی آن توان پردازشی ۱۰.۷ترافلاپس را ارائه می‌دهد؛ رقمی بالاتر از ترکیب قدرت پردازنده‌های گرافیکی هر 2کنسول PS4Pro و Xbox One X در یک کنسول واحد. گوگل تمام بار سنگین پردازشی این کار را در سرورهای خود بر عهده خواهد گرفت؛ سرورهایی که قادر است آخرین عناوین بازی‌های رایانه‌ای را با رزولوشن‌های بالا و فریم‌ریت‌های شگفت‌انگیز اجرا کرده، آن را به‌صورت محتوای استریم رمزنگاری کند و این محتوا را بر فراز اینترنت به سیستم شما تحویل دهد. گوگل همچنین از یک کنترلر بازی به نام Stadia controller که دارای میکروفن داخلی است و امکان اتصال به دستیار شخصی گوگل دارد، رونمایی کرد. استادیا در سال‌جاری در آمریکا، کانادا و اروپا در دسترس خواهد بود و به‌تدریج خدمات خود را به دیگر کشورها نیز ارائه خواهد داد.

اینترنتی که ما نداریم!
برخورداری از یک اتصال سریع و پایدار به شبکه اینترنت و استفاده از آخرین نسخه‌ دسکتاپ مرورگر کروم، همه آن چیزی است که کاربران برای استفاده از استادیا به آن نیاز دارند. کافی است کاربران از مرورگر کروم به نشانی Stadia.com بروند و بازی مورد نظرشان را انتخاب کنند. نکته مهم این است که برای استفاده از سرویس استریم بازی گوگل نیاز به یک سرعت استریم حداقل ۱۵مگابیت بر ثانیه با میزان تأخیر کمتر از ۴۰میلی ثانیه و اتلاف داده‌ کمتر از ۵درصد است که خیلی‌ها در کشور ما به آن دسترسی ندارند. این حداقل سرعت مورد نیاز برای حداقل کیفیت بازی است. برای یک بازی معمولی باید سرعت اینترنتی بالغ بر ۲۵مگابیت بر ثانیه داشته باشد.برای کیفیت 4K این سرعت بایستی تا ۳۰مگابیت‌برثانیه افزایش یابد. این در حالی است که با درجا زدن سرعت اینترنت ثابت در کشور عملا بسیاری از کاربران ایرانی نمی‌توانند سرعت بیشتر از ۴مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند. این ماجرا بار دیگر لزوم گسترش شبکه فیبر نوری در کشور را نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید