• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51242
+
-

بحران چیپ!

بحران چیپ!

پیمان مقدم 

 سوت پایان بازی داربی، بحران دامنه‌دار آبی‌ها را آغاز کرد. استقلال سال97 را در حالی به پایان رسانده بود که منتظر لغزش پرسپولیس بود تا بعد از سال‌ها به صدر برسد. اما در شروع سال98 خیلی زود همه آرزوها منهدم شد و جایش را به حسرت و بغضی تازه داد.
تنها دقایقی از پایان داربی گذشته بود که هر لحظه خبر از حاشیه‌ای تازه در اردوی استقلال مخابره می‌شد. ماجراهای تغییر زننده پنالتی و نقش رحمتی در این موضوع، مقصر تازه ناکامی‌های این فصل استقلال را تغییر داد. بعد از چندماه که دولت و وزیر ورزش سیبل حملات آبی‌ها بودند حالا بخش زیادی از هواداران به کاپیتان به‌خاطر حاشیه‌های همیشگی‌اش و چیزی که تحت عنوان باند او از آن نام برده می‌شود، هجوم آورده‌اند.
در عین حال در حالی‌که دعوا بر سر ماجرای پنالتی سوخته و عوض شدن زننده ضربه ادامه داشت، خبر درگیری بین دونیمه بازیکنان که یک سرش دو فرشید و طرف دیگر مثلث
 سیاه پوست استقلال قرار داشتند با ماجرای توهین نژادپرستانه همراه شد و همه را حیرت‌زده کرد. بحران جدید آبی‌ها با صحبت‌های مدیربرنامه‌های پاتوسی غلیظ‌تر شد و همه باخبر شدند که تیم با روحیه‌ای تخریب‌شده و درگیری و دعوا پای به میدان نیمه دوم داربی گذاشته است. هرچند حرف‌های مدیربرنامه‌ها تکذیب شد اما احکام جریمه‌های باشگاه استقلال مشخص کرد که رختکن آبی چقدر ملتهب و دور از آرامش بوده است.
استقلال با چنین وضعیتی به مصاف سایپا رفت و مشخص بود که از لحاظ روحی چنان تخریب شده که توان بردن ندارد. تساوی با سایپا اما موعد فوران خشم اندک هواداری بود که برای زنده نگه داشتن امید به ورزشگاه رفته بود. فرشید اسماعیلی که از ترس واکنش تند هواداران روی نیمکت مانده بود 15دقیقه آخر به ترکیب آمد و مطابق انتظار با هو شدن آبی‌ها مواجه شد. سوت پایان بازی بخش زیادی از سکوها را علیه رحمتی بسیج کرد. هواداران او را مقصر اصلی ماجرای توپی می‌دانند که ظاهرا از دست پاتوسی و منشا درآمده و به ‌دست فرشید افتاده تا با یک ضربه چیپ رویاهای هواداران را به باد بدهد. شعارها علیه کاپیتان آبی‌هاست که اتفاقا یکی از فصل‌های درخشانش را پشت سر گذاشته و از ارکان خط دفاع درخشان استقلال بوده است. به هر حال باخت در داربی با این وضعیت و درحالی‌که پرسپولیس بدون برتری محسوسی 3امتیاز حساس را صید کرد آنقدر تلخ است که چشم هواداران را بر همه گذشته‌ها می‌بندد. منتقدین رحمتی می‌گویند او در فصل‌های گذشته با همه مربی‌ها مشکل داشته و چهره اصلی بیشتر حاشیه‌ها و جنجال‌ها بوده است. حالا پس از یک فصل عجیب و اعتراض به زمین و زمان به‌نظر می‌رسد بحران مشروعیت رحمتی در استقلال خیلی جدی تر از گذشته شده و او کار سختی برای ادامه کار درتیمش خواهد داشت. 
 معمای باقری
یکی دیگر از چهره‌های ویژه ناکامی نوروزی آبی‌ها فرشید باقری بود. او که در هفته‌های گذشته معمولا چهره معترض تیم بود و درباره کمبودها و مشکلات زمین تمرین صریح صحبت می‌کرد، بعد از داربی با حکم باشگاه از تیم کنار گذاشته شد. درباره باقری در ابتدا گفته شد که با رحمتی درگیر شده است اما در حکم باشگاه به دعوای او و اسماعیلی با پاتوسی اشاره شد که ظاهرا بر سر هدر رفتن پنالتی به‌پا شده است. فرشید باقری در فصل‌های قبل عموما چهره‌ای کم‌حاشیه و آرام بود که حتی در مقاطعی گفته می‌شد از لیست تیم کنار خواهد رفت اما رفته‌رفته جای خودش را در برنامه‌های شفر پیدا کرد و در فصل جدید با گلزنی توانست آمارش را در تیم بهتر کند. با این حال در 2فصل گذشته او گاه در زمین با هم‌تیمی‌هایش درگیری لفظی پیدا کرده و حالا با توجه به ماجرای درگیری در رختکن سرنوشتش در استقلال پیچیده شده است.
  شفر چه می‌کند؟
سرمربی آلمانی آبی‌ها هنوز با اعتراض همگانی هواداران مواجه نشده اما گلایه‌ها از او هم کم نیست. شفر در فصلی که در همه نبردهای رودررو با مدعیان ناکام بود حالا باخت داربی و از دست رفتن شانس قهرمانی را هم به سیاهه ناکامی‌هایش افزوده است. به غیراز نتایج ضعیف، کیفیت بازی آبی‌ها بعد از پیروزی درخشان در اهواز مقابل فولاد دیگر به ریل قبل برنگشته. استقلالی‌ها در آسیا و بازی‌های لیگ حتی مسابقه با تیم‌های پایین جدول درخشان نبوده‌اند و نتوانسته‌اند برتری خود را به حریف دیکته کنند. بازی استقلال بعد از 20دقیقه مطلوب مقابل پرسپولیس باز هم گره خورد و آبی‌ها بعد از دریافت گل نتوانستند موقعیت گل ایجاد کنند. ارسال‌های بی‌هدف و کرنرهای متوالی همه با آمادگی خط دفاع قرمزها خنثی شد و استقلال مهم‌ترین بازی فصل را باخت.
در کنار مشکلات فنی استقلال، حاشیه‌ها و درگیری‌های رختکن و عدم‌مدیریت بازیکنان هم شفری را که از کشور نماد نظم و انضباط آمده زیر علامت سؤال قرار داده است. به هر حال اینکه چطور بعد از یک درگیری شدید در رختکن باز هم چهره‌های اصلی درگیری در ترکیب تیم در نیمه دوم بازی می‌کنند علامت سؤال بزرگ آبی‌هاست. اینکه در تیم این همه حاشیه و دعوا به چشم می‌خورد و خبرهایش به بیرون درز می‌کند هم از شکسته شدن اتوریته سرمربی حکایت می‌کند. نکته دیگر درباره شفر به مواضع متناقض و متضاد او برمی‌گردد. او بعداز بازی در اظهارنظری عجیب اعلام کرد که نمی‌داند چرا زننده ضربه پنالتی که پاتوسی بوده عوض شده و چرا رحمتی در این موضوع دخالت کرده. اما بعد نظرش را عوض کرد و گفت که از رحمتی خواسته به منشا یادآوری کند که ضربه را او نباید بزند. شفر در عین حال همواره به این موضوع تأکید می‌کند که برنامه‌اش برای ساختن تیم در فصل بعد است؛ درحالی‌که با توجه به وضعیت رخ‌داده و 2مسابقه دشوار با الهلال و سپاهان شاید او فرصت حضور مجدد روی نیمکت آبی‌ها را نداشته باشد.
 هراس از الهلال 
در چند روز گذشته گروه‌ها و صفحه‌های هواداری پر بود از نشانه‌های ترس آبی‌ها از حریف آسیایی. الهلال تیم ترسناکی را این فصل بسته و ویدئوی گل‌های فوق‌العاده آنها وحشت عجیبی را بر اردوگاه آبی حاکم کرده است. همه با نگرانی از احتمال رخ دادن یک فاجعه حرف می‌زنند. الهلال هر 2تیم العین و الدحیل را به‌سادگی برده و استقلال با یک باخت سنگین و یک تساوی خانگی تقریبا شانسی برای صعود ندارد. اما چیزی که بیشتر استقلالی‌ها را از بازی دوشنبه‌شب می‌ترساند آمادگی عجیب حریف و اوضاع در هم ریخته استقلال است. آیا آبی‌ها از این مهلکه با خسارت حداقلی عبور می‌کنند؟
 شانس نزدیک به صفر قهرمانی
فاصله 2امتیازی شب عید در عرض 2هفته به 7امتیاز رسید تا در 5بازی باقیمانده تقریبا قهرمانی برای استقلال محال باشد. با توجه به بازی سخت در اصفهان با سپاهان و مشهد با پدیده و با توجه به اینکه تراکتور و پرسپولیس مسابقه‌های راحتی پیش‌رو دارند باید پرونده قهرمانی در لیگ هجدهم را هم برای استقلال بست. آیا فصل بعد شفر فرصت دارد حسرت 6ساله را پایان دهد؟ آیا شفر زمستان لیگ نوزدهم را هم تجربه خواهد کرد؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید