• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5118
+
-

واکنش‌ها به گفت‌و‌گویی متفاوت

ارزیابی سیاستمداران و کاربران شبکه‌های اجتماعی از گفت‌و‌گوی تلویزیونی دوشنبه شب رئیس جمهور

دولت
واکنش‌ها به گفت‌و‌گویی متفاوت

گفت‌وگوی دوشنبه‌شب رئیس‌جمهور با کلیدواژه مصاحبه‌ای متفاوت واکنش‌های مختلفی در میان اهالی سیاست به همراه داشته است؛ واکنش‌هایی که بیشتر از جنس انتقاد بود. البته نقدهای منصفانه‌ای هم لابه‌لای موج‌های زودگذر در شبکه‌های اجتماعی درباره گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور می‌شد پیدا کرد. بازار نظرسنجی‌های اینترنتی هم از بامداد دیروز داغ بود و از قضا نتایج همه نظرسنجی‌ها متفاوت با یکدیگر. چنانچه نمی‌شد به برایند دقیقی از میزان رضایت و نارضایتی کاربران اینترنتی و مخاطبان سایت‌های مختلف از گفت‌وگوی حسن روحانی رسید.  فضای مجازی کانون اظهارنظر سیاستمداران درباره این گفت‌وگو بود. برخی از سیاسیون این گفت‌وگو را متفاوت اما متناسب با شرایط ثبات ارزیابی کردند، برخی دیگر هم از فرصت کم روحانی برای گفت‌وگو با مردم سخن گفتند و عده‌ای هم به آن انتقادهای جدی داشتند و آن را تصنعی توصیف کردند. رضا رشیدپور، مجری این گفت‌وگو که مجری کمپین‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور در اردیبهشت امسال بود هم بخشی از انتقادات و توصیف‌ها را متوجه خودش کرد.

 

سخن از دل

حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهور بعد از این گفت‌وگو در توییتر خود نوشت: «اگر مجری سخن دل مردم را بگوید، می‌تواند شبی متفاوت را رقم زده و رئیس‌جمهور را پرتوان و بانشاط در ذهن و دل آنان بنشاند؛ باور کردن این واقعیت که سخن از دل مردم گفتن راهی است به اعماق باور مردم، اتفاقی است افتادنی.» 

 حمیدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس اصلاح‌طلب هم نوع مواجهه رئیس‌جمهور با سؤالات را ناشی از ثبات کشور دانسته است. او می‌گوید: به‌نظر من در مجموع روحانی در شبکه یک صدا و سیما خوب صحبت کرد. مثل رئیس‌جمهور یک کشور باثبات. دنبال تحریک مخاطب نبود همچنین دنبال تحریک منتقدان درون حاکمیتی‌اش نبود. ثبات کشور برای او ارزش پایه‌ای است. جلایی پور معتقد است: صحبت‌های روحانی شبکه‌های سرنگونی‌طلب را در خماری گذاشت. محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی دولت اصلاحات اما منتقد جدی سخنان روحانی بود. او در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: مصاحبه رئیس‌جمهور با کلی توقع که ایجاد شده بود پایان یافت. متأسفانه سؤالات آقای رشیدپور متفاوت نبود؛ حتی نگذاشت طعم سخنرانی‌های آزاد خود روحانی را داشته باشد. از سیاست داخلی و خارجی و حتی اقتصاد حرف مهمی پرسیده نشد و جواب هم طبعا داده نشد. کشور غرق در ناامیدی است. ابطحی می‌گوید: در سخنرانی روحانی به مشکلات اخیر اشاره نشد و کشور به مصاحبه دیگری احتیاج داشت.

 

روضه مکشوف خوب نیست

عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما و سیاستمدار اصولگرا هم در کانال شخصی خود نوشت: نتیجه بازی دیشب چیزی از ارزش‌های رضارشیدپور کم نکرد! سخنان تکراری! کلیشه‌ای و غیرمتفاوت رئیس‌جمهور باعث شد تا همه قضاوت‌ها به سمت مجری برود و این خوب نیست! پیشنهاد می‌کنم آقای روحانی به‌خاطر استفاده از کلمه قوطی برای سرپناه میلیون‌ها نفر از مردم عزیزمان از آنان عذرخواهی کند. درسته که خانه آنان در مقابل خانه‌های دولتمردان، حکم قوطی را دارد، ولی روضه مکشوف هم خوب نیست! صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران هم این‌بار منتقد روحانی شد و در توییتر خود نوشت: ای کاش آقای روحانی متوجه می‌شدند که هربار با مردم صحبت می‌کنند بخش دیگری از ۲۴میلیون رأی‌شان را از دست می‌دهند.

زمان کوتاه مصاحبه

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در کانال تلگرامی شخصی‌اش به کم شدن وقت رئیس‌جمهور برای گفت‌وگو با مردم اشاره کرده و گفته است: «اگرچه بر اثر کوتاه شدن زمان گفت‌وگو بسیاری از سؤالات مجال طرح نیافت، ولی بر خود لازم می‌دانم ضمن تشکر از همه کسانی که این مسیر را برای انتقال پیام خود به ریاست‌جمهوری انتخاب کرده‌اند به اطلاع همگان می‌رسانم کلیات سؤالات به اطلاع ایشان رسیده است و جدول تفصیلی هم به اطلاع ایشان و همگان خواهد رسید.»

اشاره آشنا به ابتکار جدیدی بود که او این بار داشت. او فراخوان سؤالات مردمی داده بود و مردم از طریق فضای مجازی سؤالات خود را از رئیس‌جمهور مطرح می‌کردند. رضا رشیدپور هم از ساعت‌ها قبل از شروع مصاحبه‌اش با روحانی، سؤالات مردمی را جمع‌آوری کرده بود. او چند باری هم در مصاحبه‌اش به این سؤالات مردمی اشاره کرد.

 

   هشتگ‌های خبرساز

 

کاربران فضای مجازی هم بیشتر در توییتر و اینستاگرام به این مصاحبه واکنش نشان دادند.  برخی به اینکه سؤالات بیشتری از رئیس جمهور  پرسیده نشد اعتراض کردند. برخی هم نسبت به تصمیم دولت به رفع فیلتر تلگرام و اشاره روحانی به آن، بار دیگر از هشتگ # فیلترینگ استفاده کردند و از تصمیم رئیس‌جمهور تشکر کردند. هشتگ #کلید_به_کلید هم سروصدای زیادی کرد. این هشتگ در واکنش به طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده دولت و تعبیر روحانی استفاده شد. 

 

   بازار داغ نظرسنجی‌ها

 

بازار نظرسنجی‌های اینترنتی بعد از این گفت‌وگو و بلافاصله پس از اتمام این برنامه تلویزیونی به سرعت داغ شد. حسام‌الدین آشنا نظرسنجی خود را در توییترش برگزار کرد. او از مردم پرسیده بود که ارزیابی شما از پاسخ‌های مصاحبه‌شونده چیست؟ نتایج این نظرسنجی تا لحظه تنظیم این خبر 82 درصد ضعیف، 14 درصدمتوسط و 4درصد عالی است. همزمان کانال‌های تلگرامی و وبسایت‌های آخرین خبر با حدود 3میلیون نفر مخاطب، سایت جماران و کانال شخصی فرید مدرسی، فعال رسانه‌ای هم نظرسنجی‌های مشابهی برگزار کردند. در نظرسنجی کانال مدرسی از مردم سؤال شده بود که گفت‌وگوی تلویزیونی امشب حسن روحانی، رئیس‌جمهور نسبت به گفت‌وگوهای پیشین او، بهتر بود؟ 50درصد جواب بلی داده بودند، 26درصد خیر و 24درصد هم اصلا پیگیر این گفت‌وگو نبودند. نظرسنجی کانال آخرین خبر هم نتایجی شبیه نظرسنجی حسام‌الدین آشنا داشت و مردم از سخنان رئیس‌جمهور قانع نشده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید