• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51175
+
-

ناداستان‌های خواندنی

 محمدناصر احدی/روزنامه‌نگار

5کتابی که در ادامه معرفی شده‌اند، داستان نیستند اما از نظر جذابیت و خواندنی بودن هیچ دست کمی از یک رمان پرکشش ندارند و خواننده خود را با موضوعات مهمی آشنا می‌کنند.


«خمی از شراب ربانی: گزیده مقالات شمس»


محمد شمس‌تبریزی


انتخاب و توضیح محمدعلی موحد
انتشارات ماهی، ۱۳۹۷
این کتاب که مدتی نایاب بود، مجموعه‌ای از سخنان نغز شمس‌تبریزی در دوران اقامتش در قونیه است که به‌دست شاگردان مولانا فراهم آمده است. از خلال مطالب کتاب می‌توان با شخصیت شمس آشنا شد و به رابطه او با مولانا نیز پی برد. علاوه بر آن، نثر فصیح و مضمون عمیق این قطعات خواننده را مجذوب خود می‌سازد؛ مثلاً در قطعه 148می‌خوانیم: «تمنای هر چیزی مژدگانی است از حق به حصول آن چیز.»

فلسفه ملال


لارس اسوندسن
ترجمه افشین خاکباز
نشر نو
چاپ ششم 1397
همین که کتابی فلسفی، از سال 1394تا امروز به چاپ ششم رسیده است، می‌تواند دلیل خوبی برای مطالعه آن باشد. اسوندسن در انتهای مقدمه کتاب اینطور نوشته: «سعی کرده‌ام این کتاب را با سبکی غیرفنی بنویسم؛ چون ملال تجربه‌ای است که بر بسیاری از افراد اثر می‌گذارد و علاوه بر این، می‌خواهم که این کتاب قابل فهم باشد.» پس لازم نیست از فلسفی بودن این کتاب و غیرقابل فهم بودن آن به واهمه بیفتید. اسوندسن در این کتاب به پرسش‌هایی اساسی درباره ملال پاسخ می‌دهد و از اندیشمندان و فیلسوفان مختلف مدد می‌گیرد.

«توهمات پسامدرنیسم»
تری ایگلتن
 ترجمه مسعود کلبه‌بان
 دفتر پژوهش‌های فرهنگی
چاپ دوم 1397
این کتاب یک‌بار در سال 1391منتشر شد و اخیراً تجدید چاپ شده است. ایگلتون در این کتاب با نگاهی نکته‌سنج و انتقادی‌ به پسامدرنیسم می‌تازد و حتی در جاهایی آن را دست می‌اندازد. این کتاب در زمانی نوشته شده که بسیاری از متفکران و نویسندگان معاصر به گسترش ایده‌های پست‌مدرن معترف بوده و به‌عنوان شارحان این مفهومِ رام‌نشدنی شناخته شده‌اند. برخلاف آنها، ایگلتن بر تناقض‌های پست‌مدرنیسم انگشت می‌گذارد و از منظر سیاسی و نظری به نقد آن می‌پردازد.

«شش کارگردان اروپایی، آیزنشتاین، رنوآر، بونوئل، برگمان، فلینی و گدار»

پیتر هارکورت
ترجمه پریسا فتوحی
انتشارات ناهید
چاپ اول 1397
اگر فیلم‌های هر یک از این 6 کارگردان را می‌پسندید این کتاب را از دست ندهید. اگر علاقه‌مند به آشنایی با یکی از مهم‌ترین منتقدان سینما هستید، باز هم این کتاب را از دست ندهید. پیتر هارکورت که نوشته‌هایش در نشریات معتبری همچون «فیلم کوارترلی» و «سایت‌اند ساوند» منتشر می‌شد، همانطور که در یادداشت مترجم کتاب آمده، در فصل اول مطلب مفصلی درباره نقد فیلم نوشته و رویکرد انتقادی و تحلیلی خود را برای خواننده توضیح داده است. این حُسن بزرگی برای کتابی درباره نقد فیلم است و خواننده می‌تواند در آشفته‌بازار امروزی نقد فیلم، شیوه تحلیل منسجم فیلم را نیز بیاموزد.

«ژرفای زن بودن؛ چرا زنان موفق با وجود موفقیت‌های اجتماعی فراوان احساس رضایت نمی‌کنند؟»


 مورین مورداک
ترجمه سیمین موحد
بنیاد فرهنگ زندگی
چاپ اول 1397
فریب عنوان عوام‌پسندانه کتاب را که شبیه کتاب‌های بازاری درباره روانشناسی زنان است، نخورید. عنوان اصلی این کتاب «سفر قهرمان زن» (The Heroine’s Journey) است که براساس تعالیم روانشناسی یونگی به تشریحِ جست‌وجوی زنِ معاصر برای کمال در جامعه‌ای می‌پردازد که زنان با ارزش‌های مردانه تعریف می‌شوند. درواقع، این کتاب نسخه زنانه کتاب «سفر قهرمان» جوزف کمپل است که با استفاده از اسطوره‌های فرهنگی، قصه‌های پریانی، نمادهای کهن و ایزدبانوها نیاز فرهنگ معاصر را برای به رسمیت شناختن ارزش‌های زنانه به تصویر می‌کشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید