• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51144
+
-

یک سال‌ سخت 10 اتفاق خوب

گروه شهری روزنامه همشهری در سال ناگواری‌های اقتصادی، سرنخ‌هایی از امیدواری در مسائل شهری یافته است

یک سال‌ سخت 10 اتفاق خوب


از هر کوچک و بزرگی بپرسی 97 چه سالی بود، بی‌اختیار از گرانی و اقتصاد‌ می‌گوید. تلخی ماه‌هاست مزه زبان اهالی تهران شده اما این همه داستان نیست. اتفاقا در پایان چنین سالی باید از نقاط روشن و امیدوارکننده یاد کرد که چراغ شادی را در دل مردم شهر روشن کردند. فراز و فرود سال‌97 باید با هم دیده شود تا یادمان نرود که فرصت‌های شاد را خودمان رقم زده‌ایم و برای سال نوی موفق دست‌مان چه اندازه باز است. تهران با 10اتفاقی که در ادامه می‌آیند، رنگی نو گرفت و طرحی تازه در انداخته شد تا حال مردم خوب شود.


هوای خوب


از سال89 که آلودگی هوای تهران به شکل جدی اندازه‌گیری شد، نمودارها گردن راست نکرده بودند. سال97 اما با همه این 9سال فرق داشت. اینکه به ضرب و زور طرح کاهش، به لطف جریمه دوربینی معاینه فنی و بهبود کیفیت بنزین بتوانی باری از گرده هوای شهر برداری، رخدادی بزرگ برای تهران محسوب می‌شود. بودند کسانی که برای هر کدام از این اقدامات جنگ‌ها کردند اما حالا هوای تهران آبی‌تر از سال‌های اخیر شده و جز باد و باران، این‌بار آستین‌هایی برای بهبود هوای شهر بالا رفته‌است. سال97 بدون هیچ روز شرایط اضطراری و تعطیل بابت آلودگی هوا تمام شد.


مترو روی ریل افتتاح
یکی از چالش‌هایی که مدیریت شهری اخیر تهران با آن روبه‌رو بوده، توسعه مترویی بوده که به‌شدت به منابع مالی وابسته است. چشمه پول شهر از شهریور96 به نحو عجیبی خشکیده به شهرداران اخیر رسید و مشکلات ایمنی خط7 نیز مزید بر علت شد تا در تابستان97 وقتی افشانی 3ایستگاه خط7 را بازگشایی کرد، باز انتقادها بالا بگیرد که چرا فقط 3ایستگاه. در ماه‌های اخیر اما به لطف رسیدن اوراق مشارکت و واگن‌های جدید که به‌زودی روی ریل می‌افتند، طول مسیر خط7 به 14کیلومتر رسید و در خط6 نیز بعد از عید نوروز صدای سوت مترو خواهد پیچید.


مبارزه با فساد در شورای پنجم
مبارزه با فساد از شروع به‌کار شورای پنجم تهران اهمیت پیدا کرد. نخستین شهردار تعیین‌شده از سوی این شورا که تا فروردین97 مشغول کار بود، این هدف را دنبال کرد و یکی از دلایل استعفای نجفی از این سمت هم اصرار بر مبارزه با فساد بود. افشانی شهردار دوم نیز در این‌باره گفت و در همایش فصلی مدیران و کارکنان از حضور بازرسان در بخش‌های مختلف شهرداری خبرداد. اسفند‌ماه امسال شهردار سوم پیروز حناچی در گفت‌وگویی، چنین استدلال کرد که برخورد با فساد به‌صورت مداوم انجام می‌شود اما جزئیات و اسامی افراد مرتبط با آن با هدف حفظ انگیزه سرمایه‌گذاری منتشر نشده است.


در مسیر کمربند سبز تهران


سالی هزار هکتار جنگل‌کاری در حریم تهران گاه هزار هکتار شده و گاهی بیشتر از هزار. برای سال97 پیش‌بینی 1250هکتار کمربند سبز در خط شمالی شهر تهران(از شرق تا غرب) شده بود. هم‌اکنون 41.5هکتار از حریم تهران جنگل‌کاری شده است. با اینکه پروسه کمربندسبز سال‌هاست اجرا می‌شود، اما هنوز به پایان نرسیده است. دلایل متعددی گاه مانع شده اما یکی از آن دلایل موضوع سازمان‌های دولتی و نهادهای مختلف است. بخشی از اراضی که قابلیت جنگل‌کاری دارند، در اختیار این سازمان‌ها و نهادها‌ست. البته شهرداری تهران و سازمان بوستان‌ها با این سازمان و نهادها وارد مذاکره شده تا پروژه کمربند سبز به سرانجام برسد.


قطع مجوز تخریب باغ‌ها
از سال92 تا سال95 مالکان باغ‌ها می‌توانستند در 30درصد مساحت باغ خود ساخت‌وساز انجام دهند به شرط اینکه 70درصد دیگر به‌صورت باغ حفظ شود. این قانون زمان اجرا به تخریب 100درصد باغ منجر می‌شد و تخلفات ساخت‌وساز یا آسیب‌دیدگی درختان باعث نابودی باغ‌های قدیمی و سربرافراشتن بیش از 200برج شد. در سال96 شورای شهر مقابله با این روند را آغاز کرد و اکنون مجوزی برای ساخت برج‌‌باغ صادر نمی‌شود. مشکلی که از آن دوران باقی مانده 62مجوز قانونی است که پیش از شورای پنجم صادر شده بود و از نظر حقوقی قابل اجرا‌ست.


کنسرت در فضای باز برای نخستین‌بار
محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی از اولین‌هایی است که در فضای باز اقدام به برگزاری کنسرت کرد؛ یک کنسرت برای عموم شهروندان؛ همه آنهایی که شهریورماه به بوستان آب‌وآتش رفتند تا به‌صورت رایگان ارکستر سازهای ملی را با اجرای معتمدی ببینند. پیش از آن چنین اتفاقی نیفتاده بود، آن هم با استقبالی خیره‌کننده. البته همزمان روزبه نعمت‌اللهی و گروه سون نیز در فضای باز اجرا داشتند، اما کنسرت معتمدی با‌شکوه‌تر برگزار شد؛ چنان‌که خودش گفت به‌شدت استرس داشته و این موضوع در تاریخ اجتماعی شهر تهران یک نقطه عطف بوده است. حالا استمرار چنین کنسرت‌هایی می‌تواند علاقه‌مندان خود را داشته باشد.


جمع‌آوری کارگاه‌های غیرضروری


پیروز حناچی بعد از تصدی پست شهردار تهران دستور فوری جمع‌آوری کارگاه‌های عمرانی غیرضروری را صادر کرد. هدف، جمع‌آوری کارگاه‌های غیرضروری و تبدیل آن به فضای سبز و عمومی بود که در نخستین گام 31هزار مترمربع از فضاهای این کارگاه‌ها آزاد شد؛ اتفاقی که شهر را به سمت شهر انسان‌محور سوق می‌دهد و از اقدامات مهم کارگاه عمرانی بچینگ میدان هفت‌تیر در اولویت قرار گرفت تا از معضلات این میدان بزرگ بکاهد. البته اقداماتی تا حالا انجام شده اما معضل ترافیک که سال‌هاست گریبان میدان هفت‌تیر را گرفته، هنوز بر جای خود باقی مانده و باید حل شود.


بازسازی اعتماد مردم با شفافیت
گام‌های شفاف‌سازی برای نخستین‌بار به‌طور جدی ابتدای سال97 برداشته شد؛ گام‌هایی که از بارگذاری قراردادها روی سامانه شفافیت آغاز شد و تا انتشار فیش حقوقی مدیران ادامه یافت. با این هدف که بتواند اعتماد از بین رفته میان مدیریت شهری و شهروندان را بازسازی کند. جلوگیری از ایجاد رانت و فساد از دیگر دلایلی است که شفاف‌سازی‌ را در نهادی همچون شهرداری کلید زد. با توجه به اینکه شهرداری در میان بسیاری از دستگاه‌ها در پایین‌ترین سطح اعتماد مردمی قرار دارد، بازسازی اعتماد شهروندان نسبت به مدیریت شهری کلید مشارکت مردم در اداره شهر و راه‌حل بسیاری از مشکلات تهران خواهد بود.


نسخه شفابخش آشفتگی رنگ تهران


سال‌هاست رنگ از رخساره شهرهای ما پرکشیده و جای خود را در شهرها گم کرده؛ رنگ‌هایی که روزی حضورشــان خون تازه‌ای به رگ شــهرها می‌دمید، امروز صرفا به تعدادی رنگ بی‌روح و کسل‌کننده محدود شده است. همه هنر ما در رنگ سیمان و آجر، سبزی درختان و یا در بهترین حالت به نقاشی‌های دیواری خلاصه شده که بیشترشان روی دیوارهای شهر نقش بسته است. به همین‌خاطر بود که شهرداری تهران در آخرین‌ماه از سال‌97 جزئیات دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کرد که می‌توان از آن به‌عنوان نسخه شفابخش آشفتگی و به‌هم‌ریختگی رنگ فضاهای شهری پایتخت از آن یاد کرد.


سال رونق دوچرخه
پس از سال‌ها مهجوری، علاقه مثال‌زدنی شهردار تهران به دوچرخه موجب شد حمل‌ونقل پاک در پایتخت دود و ترافیک، جانی تازه بگیرد. مردم سال‌ها از ترافیک و هوای سنگین شهر رنج می‌بردند اما همواره امتیازات ویژه برای خودروها خرج می‌شد اما از پاییز امسال ایده سه‌شنبه‌های بدون خودرو در نقاط مختلف شهر تبلیغ شد و دوستداران طبیعت، یک به یک به این ایده پیوستند. هنوز مشکلات تهران پابرجاست اما حال تهران با تکیه بر زین همین دوچرخه‌ها خوب می‌شود. روزی که شهر 10میلیون نفری از شر ترافیک و دود رها شود، روز جشن دوچرخه‌های تهران خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید