• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51124
+
-

سد تزارها

سد تزارها

محسن محمودصفری 

 تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جام‌جهانی روسیه که در شهر یاکوتسک برگزار شد عنوان نایب قهرمانی را به‌دست آورد. تیم ایران در مرحله گروهی تیم‌های مغولستان، آمریکا و گرجستان را از پیش رو برداشت و در فینال با شکست مقابل روسیه به‌عنوان دومی مسابقات جام‌جهانی 2019دست پیدا کرد. شکست سنگین 9 بر یک  آزادکاران در فینال مسئله‌ای بود که بسیاری از حقایق را برای اهالی این رشته نمایان کرد.
  دوراندیشی رقبای ایران 
فدراسیون کشتی ایران طی چند سال حضور رسول خادم در راس این فدراسیون ترجیح می‌داد نفرات اول کشتی ایران را راهی مسابقات جام‌جهانی کند که نتیجه‌اش کسب 6عنوان قهرمانی متوالی برای کشتی ایران بود.  بسیاری از کارشناسان اعزام نفرات اصلی به مسابقات جام‌جهانی را شایسته نمی‌دانستند و معتقد بودند پشتوانه‌سازی‌ باید دغدغه اصلی کادر فنی باشد. اولویت برای کشورهایی همچون روسیه و آمریکا که در کشتی صاحب نام هستند مسابقات المپیک و جهانی است. دقیقا ضربه‌ای که تیم ایران پس از کسب چند قهرمانی در جام جهانی خورد در مسابقات جهانی بود. تیمی که 6دوره قهرمان جام جهانی شده بود در مسابقات جهانی 2017پاریس عنوان نهمی دنیا را کسب کرد و در مسابقات جهانی مجارستان در سال 2018به مقام ششم رسید. در مقابل تیم‌های روسیه و آمریکا که غالبا نفرات آنها را در مسابقات جام جهانی کشتی‌گیران دوم و سوم کشورشان تشکیل می‌دادند در مسابقات جهانی روی سکو اول و دوم قرار گرفتند. به‌عنوان مثال دیود تیلور کشتی‌گیر آمریکایی نخستین بار با حسن یزدانی در مسابقات جام‌جهانی کرمانشاه رودررو شد و آن زمان نفر اصلی تیم کشتی آمریکا در وزن 86کیلوگرم جیدن کاکس بود. به نوعی طلسم شکست ناپذیری یزدانی در مسابقات جام جهانی کرمانشاه شکست.
  با اختلاف از روس‌ها عقبیم!
پس از استعفای رسول خادم غلامرضا محمدی به‌عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب شد و هدایت فدراسیون به حمید بنی‌تمیم به‌عنوان سرپرست سپرده شد تا کشتی در ریل جدیدی قرار گیرد. غلام محمدی ترجیح داد تیم بزرگسالان را به جام‌جهانی اعزام نکند و در عوض با پیشنهاد علیرضا رضایی- سرمربی تیم ملی امید- قرار شد تیم امید راهی این رقابت‌ها شود. تصمیمی که سال‌ها علاقه‌مندان به کشتی انتظار آن را می‌کشیدند. تیم رضایی با چند کشتی‌گیر بزرگسالان تجهیز شد ولی قالب تیم جوان بودند همانند سایر تیم‌های دیگر که سال‌هاست چنین رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند! شاگردان رضایی در نخستین رقابت خود رودررو تیم مغولستان قرار گرفت که با نتیجه 9بر یک توانستند این تیم را شکست دهند. تیم ایران در دومین رقابت خود به نتیجه 5بر5(امتیاز مثبت 21بر 18) آمریکا را مغلوب کرد و با نتیجه 8بر 2از سد تیم گرجستان گذشت. تیم ایران با کسب این 3 پیروزی راهی رقابت فینال شد و باید در مقابل تیم کشور میزبان قرار می‌گرفت. تیم روسیه جز چند ملی‌پوش خود که از آنها در مسابقات جهانی بوداپست استفاده کرده بود در سایر اوزان از نفرات دوم و سوم خود در این مسابقات استفاده کرده بود.به نوعی همانند تیم ایران با تقویت تیمش آن هم به‌دلیل میزبانی پا در مسابقات جام‌جهانی گذاشته بود. تیم روسیه در فینال در یک رقابت کاملا یکطرفه تیم ایران را با نتیجه 9بر یک مغلوب کرد تا مشخص شود طی این سال‌ها چقدر کشتی ایران از روسیه عقب افتاده است. تنها پیروزی ایران در وزن 92کیلوگرم که وزنی غیرالمپیکی است توسط محمدجواد ابراهیمی به‌دست آمد. با این حساب باید گفت تیم اول و دوم ایران با اختلاف بسیار شدید از هر تیمی از روسیه عقب هستند. این مسئله در آستانه مسابقات جهانی قزاقستان می‌تواند زنگ خطری برای کشتی ایران باشد که از مدت‌ها پیش کارشناسان هشدار آن را داده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :