• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 مهر 1402
کد مطلب : 203687
+
-

سفر به سرزمین‌تزارها بدون ویزا

نخستین گروه گردشگران ایرانی پس از لغو روادید بین ایران و روسیه در دولت سیزدهم وارد قفقاز شمالی شدند

گزارش
سفر به سرزمین‌تزارها بدون ویزا

محمد باریکانی- روزنامه‌نگار

نخستین گروه از گردشگران ایرانی بدون نیاز به ویزا ‌روز پنجشنبه وارد روسیه شدند تا بدین‌ترتیب توافقنامه لغو روادید میان ایران و روسیه اجرایی شود.
ویزای گروهی سفر اتباع ایران و روسیه به 2کشور سرانجام و پس از گذشت بیش از 5سال مذاکره و چانه‌زنی بالاخره در دولت سیزدهم لغو شد و با سفر بدون ویزای نخستین گروه از گردشگران ایرانی به روسیه حالا روس‌ها و ایرانی‌ها می‌توانند بدون نیاز به روادید در قالب گروه‌های 5 تا 50نفره از همین حالا به 2کشور سفر کنند. روس‌ها در ردیف ولخرج‌ترین گردشگران جهان قرار دارند و عزم ایران برای جذب گردشگران روس به کشور نیز زمانی جدی شد که تنش‌های سیاسی روسیه و آمریکا به بالاترین سطح خود رسید و آمریکا ورود گردشگران روس به کشورش را ممنوع کرد. از آن پس بود که ایران فرصت مناسب برای جذب گردشگران روس را دریافت و بلافاصله مذاکرات جدی برای جذب گردشگران روس به کشور را با پیشنهاد لغو روادید گروهی بین 2کشور آغاز کرد و در نوروز سال96 وزرای خارجه ایران و روسیه موافقتنامه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان 2کشور را از سال2018 یعنی یک‌سال پس از امضای توافقنامه به امضا‌ رساندند. موافقتنامه سال 96اما اجرایی نشد و تصمیم گرفته شد تشکیل کارگروه‌ لغو روادید گروهی ایران و روسیه در وزارت گردشگری 2کشور بررسی و پس از تصمیم این کارگروه، اجرای موافقتنامه آغاز شود. تابستان سال1400 اما با شدت گرفتن بحران روسیه با اتحادیه اروپا در ماجرای جنگ اوکراین و سختگیری‌های این اتحادیه برای ورود گردشگران روس به کشورهای عضو، وزارت گردشگری ایران و روسیه موافقتنامه لغو روادید گروهی را امضا‌ کردند و بدین‌ترتیب دومین کارگروه تخصصی لغو روادید ایران و روسیه در تابستان1401  تشکیل و تصمیم نهایی برای لغو روادید ‌نهایی شد. حالا گروهی از مدیران آژانس‌های مسافرتی با سفر بدون ویزا به روسیه توافقنامه لغو روادید با روسیه را اجرایی کردند و با حضور در استان‌های مختلف آن کشور شناساندن ذائقه  مسافرتی ایرانیان و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران به دفاتر مسافرتی و وزرای گردشگری این استان‌ها را برعهده گرفته‌اند.

رقابت ایران با ترکیه برای جذب گردشگران روس
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران: پیش‌بینی می‌شود گردشگران ایرانی روسیه پس از لغو روادید در 3‌ماه تابستان به 5هزار نفر برسند و بدین‌ترتیب ورود گردشگران روس به ایران نیز افزایش یابد. سال گذشته و تا پیش از اجرایی شدن لغو روادید میان ایران و روسیه، هزار گردشگر روس وارد ایران شدند، اما حالا بازار گردشگری ایران و روسیه دوطرفه می‌شود. سال گذشته 5میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر کردند و ایران می‌تواند حداقل 10درصد این گردشگران را که نمی‌خواهند مدام به یک مقصد گردشگری سفر کنند، جذب کند. هفته‌ای یک پرواز به روسیه و بالعکس انجام خواهد شد و قیمت تورهای روسیه نیز برای ایرانی‌ها تقریبا هم‌تراز با قیمت سفر آنها به ترکیه و مالزی خواهد بود. تلاش می‌شود تا در قرارداد با هتل‌ها و اماکن توریستی جنوب‌غرب روسیه و استان‌هایی نظیر چچن، داغستان، قفقاز و کاباردیوی بالکان بتوان سفرهایی 4فصل برای ایرانی‌ها به این مسیرها تدارک دید و بالعکس گردشگران خروجی این استان‌ها نیز جذب ایران شوند. مسکو و سن‌پترزبورگ البته مقاصد سنتی روسیه برای سفر ایرانی‌ها در 3ماه تابستان بودند که اکنون با اجرایی شدن توافقنامه لغو روادید دیگر استان‌های روسیه که ظرفیت سفر 4فصل را دارند به مقاصد گردشگری ایرانی‌ها در آن کشور افزوده می‌شوند. به‌طور حتم می‌توان گفت با اجرایی شدن قرارداد لغو روادید، تراز تجاری 2کشور ایران و روسیه در 6ماه دوم سال 100درصد افزایش خواهد یافت.


این خبر را به اشتراک بگذارید