• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51071
+
-

پیروز حناچی: هدف نهایی شهرداری افزایش مسافران مترو از 2میلیون تا 7میلیون در روز است

خط 7مترو در ایستگاه ایمنی

گزارش
خط 7مترو در ایستگاه ایمنی


محمد سرابی/ خبر‌نگار
نقشه متروی  تهران با یک خط کمربندی کامل می‌شود، خطی که به شکل یک مسیر دایره شکل خطوط دیگر را به هم وصل می‌کند. خطوط 6 و 7بخش‌هایی از این حلقه نهایی هستند که امسال و سال آینده در مراحل تکمیل قرار گرفته‌اند. با طراحی و اجرای 4خط دیگر نقشه خطوط قطار شهری تهران به پایان می‌رسد.

بخشی از خط 7مترو که در گذشته تعطیل شده بود روز گذشته با ایجاد امنیت و استاندارد‌سازی‌ تجهیزات به بهره‌برداری رسید. کیفیت تهویه هوای داخل تونل‌ها نیز که باعث انتقاداتی شده بود روز پیش از افتتاح بررسی شد. در آزمایشی که داخل تونل انجام شد،  دود ناشی از مواد دودزای رنگی که در داخل فضای تونل آزاد شده بود به سرعت تخلیه شد. شهردار تهران در میدان صنعت شهرک غرب سوار مترو شد و در ایستگاه هلال‌احمر در نزدیکی میدان مولوی،  در مراسم افتتاح این ایستگاه و بهره‌برداری از بخش شمالی خط ٧ متروی تهران شرکت کرد.

پیروز حناچی در این مراسم با یادآوری روز شهردار و سالروز شهادت شهید باکری و عملیات بدر اظهار کرد: ما هدف مشترکی را در شورای شهر و در شهرداری تعقیب می‌کنیم.

زیرساخت‌ها به‌وجود آمده ولی باید تلاش کنیم تا بهره‌وری بالا داشته باشیم. افزایش مسافر از حدود ٢ میلیون نفر تا ٧ میلیون نفر در روز،  هدف‌گذاری اصلی ماست که با کاهش سرخط و تکمیل خطوط می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم. او بیان کرد: اکنون حدود ٢ هزار واگن نیاز داریم تا به سر خط هر دو دقیقه یک قطار برسیم درحالی‌که زیرساخت‌ها به‌عنوان مثال در همین خط 7آماده است. به‌عنوان مثال از نظر سیگنالینگ (سامانه حفظ فاصله بین دو قطار در حال حرکت) آمادگی حرکت این تعداد قطار را داریم. 

شهردار افزود: موضوع مترو «حاکمیتی» است و باید تلاش کنیم این سرمایه‌گذاری عظیم را به بهره‌وری نزدیک کنیم.  او تشریح کرد: در بسیاری از متروهای جهان خطی دایره‌ای داریم به نام «سیرکل‌لاین» که خطوط را به هم وصل می‌کنند؛ در تهران خطوط ۶ و ٧ این کار را می‌کنند. با ۴ خط جدید فضا‌های باقیمانده و مناطق پر جمعیت که دسترسی به مترو ندارند مانند منطقه٢٢ را زیر پوشش قرار می‌دهیم. با تکمیل آنها و اضافه شدن بقیه خط‌ها،  سفر‌های رو زمینی به زیر زمین می‌روند.

حناچی تأکید کرد: مترو عادلانه‌ترین حالت حمل‌ونقل عمومی است چرا که درنهایت باعث خواهد شد حجم سرمایه‌گذاری در تمام شهر متناسب شود. اگر شهرسازی‌مان را متناسب با ترافیک و حمل‌ونقل پیش نبریم نمی‌توانیم توسعه متوازن داشته باشیم. شهردار در پایان سخنان خود به تعهدات شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بخش عمده این تعهدات و بدهی‌های بانکی ما مربوط به مترو است. مترو یک موضوع حاکمیتی است،  پس انتظار می‌رود همه در آن به میدان بیایند تا فشار فقط روی دوش شهرداری نباشد.

از وقتی وارد دوره نوسان تحریم شده‌ایم،  شرایط سخت‌تر شده است زیرا پیش از آن از محل فاینانس و پشتیبانی ارزی بخشی از هزینه‌ها تامین می‌شد. حناچی همچنین با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره امنیت این خط گفت: با توجه به سابقه موضوع،  خط قرمز ما ایمنی است و در خط ۷ متروی تهران ایمنی لازم رعایت شده است. هم‌اکنون قطارها در این خط با سرفاصله ۱۵ دقیقه حرکت می‌کنند و این زمان در آینده به ۱۰ دقیقه خواهد رسید. اکنون ۳ ایستگاه از خط 7مترو افتتاح شده است و ۵ ایستگاه میانی نیز تا خرداد افتتاح خواهد شد. امکانات و تجهیزات خط 7برای این مقدار تردد قطارها ایمنی کامل دارد و طبق تعهدات پیمانکار،  تا خرداد که ایستگاه‌های مابین بخش شمالی افتتاح خواهد شد،  ایمنی برای سرخط‌های کمتر از 10 دقیقه فراهم می‌شود.

   تست گرم
در میدان شهدا تاسیساتی به مساحت 70هزار مترمربع متعلق به خط 6زیر ایستگاه خط 4که در حال بهره‌برداری بود ساخته شده است تا اتصال این دو خط را ممکن کند. پس از افتتاح ایستگاه‌های جدید خط 7،  شهردار تهران و مسئولان مترو با قطاری که نشان خط 4را داشت بخشی از خط 6تا ایستگاه دولت‌آباد را به‌صورت تست گرم (واگن برقی در ابعاد و وزن واقعی) آزمایش کردند تا پیشرفت پروژه برای افتتاح نهایی با حضور رئیس‌جمهور ارزیابی شود.




      محسن هاشمی،  رئیس شورای شهر
همه دولت‌ها در دوره گذشته به مترو کمک کردند و دولت یازدهم نیز مصوباتی در این زمینه داشته که هنوز نقد نشده است. می‌توان از درآمد‌زایی اطراف ایستگاه‌ها و همینطور مجتمع‌های ایستگاهی استفاده کرد اما باید پول را اولویت‌بندی و با دقت خرج کنیم. 95درصد سامانه هوارسانی بومی است و در همین خط امکان داشت هر هواکش را با 20میلیارد تومان تولید کنیم تا سوءتفاهم‌ها درباره ایمنی خط ایجاد نشود.




      محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران
چنانچه نگاهی به سال 97بیندازیم می‌توانیم اقدامات مؤثر در حوزه کاهش آلودگی هوا را ببینیم. این در حالی است که در ابتدای امسال طرح ترافیک که نزدیک به 4دهه به شکل مداوم انجام می‌شد تغییر کرد و شهرداری ریسک این تغییر را با حمایت شورای شهر پذیرفت. اکنون که در پایان سال قرار داریم به افتتاح و تکمیل خطوط مترو رسیده‌ایم و بعد از آن باید به سراغ طراحی  4خط جدید برویم.



      علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه
 امروز 5/7کیلومتر از بخش شمالی خط ۷ در 3 ایستگاه صنعت،  هلال احمر و تربیت مدرس به بهره‌برداری می‌رسد. فعالیت ایستگاه هلال احمر به‌علت نواقصی مانند پله برقی به تأخیر افتاده بود اما اکنون بلند‌ترین پله برقی متروی تهران با ۱۸ متر ارتفاع در این ایستگاه نصب شده است. همزمان با این افتتاح ۹ کیلومتر جنوبی ایستگاه دولت‌آباد،  بعثت و شهدا در خط ۶ آماده است که در ابتدای سال آینده با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید