• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 25 اسفند 1397
کد مطلب : 51000
+
-

۹۷؛ سال اتفاقات خوب در کرمانشاه

هوشنگ بازوند‍|استاندار کرمانشاه:


سال گذشته اتفاقات خوبی برای استان رقم خورد که امیدواریم تأثیر این اتفاقات مثبت را به‌زودی در توسعه استان ببینیم. از جمله آنها می‌توان به ماجرای زلزله آبان 96 اشاره کرد که توانستیم صدای مطالبات مردم استان را به گوش مسئولان کشوری برسانیم و از این طریق تسهیلات و منافع خوبی برای مردم عزیز زلزله‌زده کسب کنیم. زلزله بحران سنگینی در استان کرمانشاه بود؛ 104 هزار واحد مسکونی آسیب دید که از این تعداد 67 هزار واحد تعمیری و 37 هزار واحد احداثی است.  از مجموع 67 هزار تعمیری، کار تعمیر 61 هزار واحد مسکونی پایان یافته و از مجموع 37 هزار واحد احداثی نیز 25 هزار واحد مسکونی ساخته شده است. 

پیشرفت ساخت واحدهای مسکونی روستایی 97 درصد و شهری نیز 70 درصد است و اتمام بازسازی واحدهای شهری تا پایان سال 98 خواهد بود. سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در سالی که گذشت در کرمانشاه انجام شد و در این روند ادامه دارد. تلاش کردیم که تهدید زلزله را به فرصت تبدیل کنیم و در این رابطه بازار ۵هزار میلیارد تومانی در مناطق زلزله‌زده به وجود آمد که بر اقتصاد تمام استان نیز تأثیر مثبت خواهد داشت. همچنین در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی ۱۶۲ میلیون یورو مصوبه از وزارت اقتصاد گرفتیم . در عرصه صنعت نیز ۶۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی گرفته‌ایم که تأثیرات این سرمایه‌گذاری‌های پس از به ثمر رسیدن محسوس و ملموس خواهد بود. بیکاری جدی‌ترین نگرانی ما و مردم استان است و همواره نرخ بیکاری در استان رو به رشد بوده است. بحران بیکاری به‌مراتب از زلزله هم عظیم‌تر و پیچیده‌تر است. سال ۹۷ باید از دو بحران زلزله و بیکاری عبور می‌کردیم.   

از طرفی آمار جوانان جویای کار بالا می‌رود و از طرفی به خاطر وضعیت خاص اقتصادی ریزش اشتغال هم داشته‌ایم. سال‌ ۹۷ با تدوین سند اشتغال و حرکت بر اساس آن‌، توانستیم که سیر صعودی نرخ بیکاری را متوقف کنیم. بودجه استانی کرمانشاه در سال 97 که به 711 میلیارد تومان رسید. در مجموع و با احتساب اعتبارات مربوط به زلزله در سال جاری بالغ‌بر هزار و 590 میلیارد تومان برای کرمانشاه تصویب شد. این اتفاق در توسعه استان بی‌تأثیر نخواهد بود.   برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه در تهران توسط بخش خصوصی یکی از برنامه‌های خوب استان بود که توانست اتفاقات خوبی را برای استان رقم بزند و سرمایه‌گذاری‌های خوبی اتفاق بیفتد. جذب سرمایه‌گذار برای احداث بیمارستان ۷۰۲ تختخوابی خارجی با مبلغ حدود ۲هزار میلیارد تومان در کرمانشاه یا احداث باغ ۵ هزار هکتاری با اشتغالزایی ۱۰ هزار نفری از نتایج برگزاری این همایش و رویداد برای کرمانشاه بود. 

تصویب «بندر خشک» در استان نیز در سال ۹۷ صورت گرفت. چندین استان به دنبال گرفتن این امتیاز بودند که خوشبختانه ما توانستیم این امتیاز را برای کرمانشاه کسب کنیم. احداث آزادراه بیستون-کرمانشاه- حمیل یکی از گام‌های اولیه برای تحقق این موضوع است که دستاوردهای بسیار خوبی برای استان در پی خواهد داشت. 

استان ما ظرفیت‌های لازم برای تبدیل شدن به «هاب منطقه‌ای» را دارد، چراکه نهمین کلان‌شهر کشور شده است. باید تلاش کنیم با ایجاد مشوق‌هایی زمینه حضور سرمایه‌گذار را فراهم و نهایت استفاده را از تصویب بندر خشک برای توسعه و پیشرفت کرمانشاه ببریم.  کلان‌شهر شدن شهر کرمانشاه اتفاق بسیار مهمی بود که در سال ۹۷ به وقوع پیوست. کلان‌شهر شدن حسن‌های بسیاری برای شهر و شهروندان کرمانشاهی دارد. 

در سال ۹۸ باید بر مبنای یک کلان‌شهر برنامه‌ریزی و ضوابط جدیدی وضع کنیم. کرمانشاه به مرحله‌ای رسیده است که باید یک شهر جدید در کنار آن ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی نیز از این ایده استقبال کرده‌اند.  تلاش برای توسعه گردشگری در استان یکی از فعالیت‌هایی بود که در سال ۹۷ کلید خورد.  در حوزه توسعه گردشگری نگاه ویژه‌ای به بوم‌گردی داریم. تسهیلاتی را برای توسعه گردشگری در نظر گرفتیم . از جمله این‌که در مناطق زلزله‌زده تا سقف ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات ۴درصدی برای پروژه‌های بوم‌گردی اختصاص می‌دهیم. برای دستگاه‌های مختلف نیز وظایف و برنامه‌های ویژه در نظر گرفتیم که در زمینه توسعه گردشگری استان سهیم باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید