• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50837
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4rY2
+
-

بازار بی‌مشتری پوشاک در یزد

رئیس اتحادیه پوشاک یزد: اوضاع اقتصادی اخیر و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است بازار پوشاک در رکود باشد

بازار
بازار بی‌مشتری پوشاک در یزد

 علی مختاری|  یزد- خبرنگار:



 یزدی‌ها بر اساس برآوردهای موجود استقبال خوبی از پوشاک ایرانی دارند، به طوری که 90 درصد پوشاک توزیعی در استان ساخت ایران است. حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی موجب افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، تقویت بنیان‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات و کاهش تورم می‌شود که این موضوع با توجه به محبوبیت پوشاک ایرانی بین یزدی‌ها، محقق شده است.

البته رکود سال‌های اخیر موجب کاهش قدرت خرید مردم و سوق داده شدن شهروندان به سوی پوشاک کم‌کیفیت و در نتیجه کم شدن درآمد فروشنده‌ها و تولیدکننده‌های این صنف شده است، ولی کارشناسان امیدوارند حمایت از کالای ایرانی موجب رونق بازار شود.


کمبودی برای عید وجود ندارد

رئیس اتحادیه پوشاک یزد در گفت‌‌وگو با همشهری می‌گوید: با توجه به خودکفایی در تولید پارچه و پوشاک در کشور هیچ گونه کمبود و افزایش قیمتی برای بازار شب عید نخواهیم داشت و مردم با خیال راحت به خرید بپردازند، چراکه در شرایط کنونی نه‌تنها کمبودی نداریم، بلکه جنس مازاد هم داریم.«محمدمهدی باغستانی» با اشاره به این‌که امیدواریم در دیگر اصناف نیز شاهد همین وضعیت باشیم می‌افزاید: ما می‌توانیم در هر زمینه‌ای تولیدات باکیفیت داشته باشیم. مردم باید به تولیدکنندگان داخلی اعتماد کنند.وی با اشاره به این‌که 90 درصد نیازهای پوشاک یزدی‌ها ساخت داخل است عنوان می‌کند: این پوشاک اکثرا از شهرهای مشهد، تهران، شیراز و اصفهان تامین می‌شود و در یزد تنها کارگاه‌های تولید مانتو مدارس، لباس بچگانه و جوراب فعالیت دارند.

باغستانی با اشاره به کیفیت خوب اجناس فروشگاه‌های عرضه پوشاک استان می‌گوید: اغلب فروشندگان از فروش اجناس بی‏‏کیفیت استقبالی نمی‌کنند، چراکه عرضه این نوع پوشاک در نهایت منجر به تشکیل پرونده شکایت و پرداخت خسارت از سوی فروشنده می‌شود. همچنین پوشاک بی‌کیفیت در نهایت موجب نارضایتی و از دست رفتن مشتری می‌شود.وی درباره علت تفاوت قیمت پوشاک در نقاط مختلف شهر هم اظهار می‌کند: متفاوت بودن نرخ اجاره‌بها را می‌توان مهم‌ترین دلیل عنوان کرد. به عنوان مثال، مغازه‌ای در میدان اطلسی به‌مراتب هزینه‌های بیشتری نسبت به مغازه‌های دیگر نقاط شهر دارد و از این رو، قیمت اجناس با یک کیفیت در این مغازه‌ها متفاوت خواهد بود. البته عموما کیفیت پوشاک در مناطق مختلف شهر متفاوت است.


رشد ناچیز قیمت پوشاک در سال اخیر 

باغستانی با اشاره به این‌که قیمت پوشاک نسبت به سایر اجناس رشد چندانی نداشته است می‌گوید: از سال گذشته، پوشاک حدود 25 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با اشاره به رکود نسبی موجود در بازار عنوان می‌کند: اوضاع اقتصادی اخیر و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که یزدی‌ها اولویت خود را خرید ضروریات و مواد خوراکی و مصرفی قرار دهند و به همین دلیل، بازار پوشاک رکود خاصی دارد. امیدواریم شب عید بازار این صنف رونق داشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک یزد به تعداد بالای فروشگاه‌های پوشاک در یزد اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر، 1560 فروشگاه پروانه‌دار عرضه پوشاک در شهرستان یزد فعال است. بازار پوشاک یزد را نبودِ حریم صنفی و نامحدود بودن صدور پروانه کسب مختل کرده است.باغستانی می‌افزاید: راه‌اندازی آسان مغازه‌ها تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در تراکم شغلی صنف پوشاک یزد دارد.

 وی در این باره اظهار می‌کند: مددجویان بهزیستی و کمیته امداد برای دریافت تسهیلات اشتغال باید پروانه کسب داشته باشند و به همین دلیل، بسیاری از مددجویان سراغ کارهایی می‌آیند که دریافت پروانه در آنها روان‌تر است و در نتیجه، بر تعداد فعالان صنفی پوشاک افزوده می‌شود.


گلایه فروشندگان از اوضاع حاکم بر بازار

یکی از فروشندگان پوشاک یزد می‌گوید: مدت‌ها است رکود همراه بازار شده است؛ رکودی که امسال با تورم شدید همراه بود و همین موضوع مقدمات رکود و تعطیلی واحدهای صنفی این بخش را فراهم کرده است.«رضا علوی» با بیان این‌که بسیاری از این واحدها سابقه چندین‌ساله دارند می‌افزاید: این روزها دکان‌هایی که روزگاری پاخور مشتریان بی‌شماری بودند در کسادی هستند.این فروشنده که در خیابان امام مشغول به کار است، با اشاره به این‌که در آستانه سال نو نسبت به عید سال گذشته فروشش تا 50 درصد کاهش داشته است می‌گوید: اوضاع مغازه‌های دیگر هم بهتر از ما نیست. در طول سال، بدترین فروش ما در اردیبهشت و خرداد است، ولی الان ما وضعیت این ماه‌ها را در اسفند داریم تجربه می‌کنیم.

علوی با اشاره به این‌که اجاره‌بها و نرخ برق افزایش یافته است می‌گوید: از یک طرف، به دلیل ورود به این حرفه پشیمان هستم و از طرف دیگر، حرفه دیگری نمی‌شناسم و امیدوارم شرایط بهبود پیدا کند.
استان یزد تولیدکننده قوی پوشاک ندارد و عمده نیاز استان از تهران تامین می‌شود. از این رو قیمت پوشاک در یزد نسبت به سایر مراکز استان‌ها بیشتر است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از شهروندان یزدی پوشاک مورد نیاز خود را با سفر به پایتخت یا جنوب کشور تامین کنند.


مشکلات شهروندان

یکی از شهروندان یزدی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: به دلیل بالا بودن قیمت اجناس مجبور شده‌ام سراغ اجناس حراجی بروم، اما خوب می‌دانم که این نوع کالاها عمری بیشتر از 2 - 3 ماه ندارند.
«محمد ایمانی» عنوان می‌کند: گرانی فقط در پوشاک نیست و در همه ‌کالاها موج می‌زند. هیچ تناسبی بین قیمت‌ها و درآمد یزدی‌ها نیست.

وی ادامه می‌دهد: یزد فقط توزیع‌کننده کالاهای شهرهایی همچون تهران و تبریز و مشهد است، اما درجه‌بندی و برندهای این کالاها مشخص نیست. اگر این امر مشخص می‌شد، مشکل گران‌فروشی یزدی‌ها هم تا حدودی رفع می‌شد.
ایمانی که 2 فرزند دارد، می‌گوید: باید بالاجبار برای آنها در نزدیک عید پوشاک تهیه کنم، ولی با این قیمت‌ها و با حقوق ثابت یک میلیون و 200 هزار تومان واقعا نمی‌دانم چطور هزینه‌ها را مدیریت کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید