• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50835
+
-

نبود مدیریت جامع شهری در مشهد

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد: ١٢ سازمان درگیر مشکلات حریم شهر مشهد هستند

شهری
نبود مدیریت جامع شهری در مشهد

مرجان فرهمند|  خراسان رضوی-خبرنگار:


یکی از معضلات اجتماعی شهرهای بزرگ بروز و گسترش حاشیه‌نشینی است. بررسی موضوع حاشیه‌نشینی در مشهد به دلیل نقش مذهبی آن و همچنین سهم بالای جمعیت حاشیه‌نشین این شهر ضرورت دارد. طبق آخرین آمار رسمی شهرداری مشهد، یک میلیون و 200 هزار نفر در این شهر جمعیت حاشیه‌نشین وجوددارد. مناطق حاشیه‌نشین در همه جهات اصلی شهر شکل گرفته‌اند. برای ساماندهی این مناطق و بهبود وضعیت آنها باید موازی‌کاری از بین برود و هماهنگی ایجاد شود. 


جلوگیری از رشد حاشیه‌نشینی

در کلان‌شهر مشهد با توجه به زمین‌های مستعد برای حاشیه‌نشینی نمی‌توان به آنها بی‌توجه بود و در این زمینه ضروری است مدیران شهری با برنامه‌ریزی و طرح‌های جامع از رشد بی‌رویه حاشیه‌نشینی جلوگیری کنند. 
«محمدهادی مهدی‌نیا» رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد به همشهری می‌گوید: شهرداری مشهد باید هرچه سریع‌تر در بحث جلوگیری از رشد حاشیه‌نشینی شهر اقدام کند تا دیگر شاهد فضاهای سکونتگاهی غیررسمی در این کلان‌شهر مذهبی نباشیم.

 عملکرد یک ساله کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر از سری مسائلی است که مهدی‌نیا بیان می‌کند و می‌افزاید: برای سال 98 نشست‌های مشترکی بین مدیران شهرداری و معاونان با اعضای شورای شهر برگزار خواهد شد و به تصویب رسید پروژه‌های عمرانی با سرعت بیشتری انجام شود. 


بازگشایی بلوار نماز 

هفته گذشته پس از 9 سال انتظار شاهد بازگشایی بلوار نماز با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و فرماندهان ارتش بودیم. رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در خصوص انتقال پادگان ارتش توضیح می‌دهد: در جلسات متعددی در کمیسیون ماده ۵ که به ‌صورت مشترک با مهندسی ارتش برگزار شد، یکی از تاکیدات مدیریت شهری انتقال پادگان بود. البته با توجه به ‌مسائل امنیتی ارتش و نیروی انتظامی باز شدن دیوارها و مناطق حوزه‌های نظامی به ‌سادگی امکان‌پذیر نیست و به برنامه و زمانبندی نیاز دارد و هنوز زمان دقیق آن اعلام نشده است. 


بلندمرتبه‌سازی در مشهد

مهدی‌نیا درباره بلندمرتبه‌سازی در مشهد می‌گوید: در همه کلان‌شهرهای دنیا کلیت مسائل شبیه هم هستند و مشهد نیز تافته جدابافته نیست و باید بلندمرتبه‌سازی در این شهر با رویکرد علمی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود با اجرا در کدام منطقه آسیب کمتری به بافت شهری و پیرامون آن وارد می‌شود. 

وی با بیان این‌که باید با مشخص کردن ضوابط هرچه زودتر نسخه مفیدی برای شهر داشته باشیم، تصریح می‌کند: باید در طرح جامع این نکته را در نظر بگیریم که محدوده شهری افزایش پیدا نکند و توسعه درون‌زا انجام گیرد و از زمین‌های داخل شهر استفاده بهینه شود. طبق قانون و ماده ۹۹ شهرداری، حفاظت از حریم شهری برعهده شهرداری‌هاست. متاسفانه در حال حاضر مدیریت جامع شهری وجود ندارد و 10 الی 12 سازمان درگیر موضوعات حریم شهری هستند و این مهم به تعیین سندی یکپارچه و جامع نیازمند است. 

هویت شهری مساله‌ای بسیار مهم و قابل بررسی است که هرگز نباید به‌ آن نگاه سیاسی داشت. اینها بخشی از صحبت‌های رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص حفظ هویت مشهد است. مهدی‌نیا ادامه می‌دهد: اگر به‌ فکر هویت مشهد هستیم باید شرایط امروز جامعه را بسنجیم تا در 20 سال دیگر شاهد از بین رفتن هویت شهری نباشیم و این خرابه‌ای را که اکنون ایجاد شده است ادامه ندهیم. وی یادآور می‌شود: در حال حاضر بیش از 2 هزار هکتار بافت فرسوده در مشهد قرار دارد ولی در سال‌های بین 87 تا 95 فقط برای 3 درصد این بافت‌ها پروانه ساخت صادر شد و باید شهروندان و سرمایه‌گذاران را برای ورود به‌این بافت تشویق کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید