• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50829
+
-

مرکزی در آستانه صادرات یک میلیارد دلاری

معاون اقتصادی استاندار: ارزش صادرات غیر نفتی امسال مرکزی نسبت به سال گذشته 6 درصد رشد داشته است بیشترین صادرات به کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان

اقتصاد
مرکزی در آستانه صادرات یک میلیارد دلاری

آوا صادق|  اراک-- خبرنگار :


«توجه و حمایت از صادرات غیر نفتی یکی از اصلی‌ترین راهبردهای استان مرکزی در مقابل تحریم‌های اقتصادی و همچنین در ادامه رونق و شکوفایی اقتصاد کشور است». این بخشی از صحبت‌های مدیر عامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی در روزی است که صادرات غیرنفتی این استان از مرز 950 میلیون در سال ‌جاری گذشت. 

این میزان صادرات در حالی انجام شده که استان صنعتی مرکزی با دارا بودن حدود 3 هزار واحد تولیدی و صنعتی، رتبه نخست از نظر تنوع محصولات تولیدی و رتبه چهارم صنعت کشور را در اختیار دارد. با این حال، مسئولان استان در آغاز سال 97 امیدوار بودند که امسال به رکورد صادرات یک میلیارد دلاری در زمینه کالاهای غیرنفتی دست پیدا کنند. 

در حالی که در اواسط امسال کشور با تشدید تحریم‌ها مواجه شد، این برنامه‌‌ریزی مسئولان استان با مشکلاتی همراه بود، اما روز گذشته(20 اسفند ماه) استاندار مرکزی با اعلام این خبر که صادرات غیرنفتی این استان از مرز 950 میلیون دلار گذشت، نویدبخش روزهای خوب اقتصادی را در سال جدید داد.


علم و تخصص در اختیار صادرات 

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در این زمینه می‌گوید: حدود 250 میلیون دلار کالا تا اوایل اسفند امسال فقط از صنایع کوچک و متوسط شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان به نقاط مختلف جهان صادر شده است. «مصطفی آمره» با اشاره به این‌که بیشترین کالاهای صادراتی استان مرکزی از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی خیرآباد اراک، دلیجان، خمین، ایبک‌آباد، اراک و ناحیه صنعتی شهید بابایی به نقاط مختلف جهان بوده، بیان می‌کند: وزن کالاهای صادراتی صنایع کوچک استان مرکزی بیش از 24 میلیون و 957 هزار تن برآورد می‌شود که بیشترین آنها به عراق، ترکیه و افغانستان صادر شده است.

وی توسعه صادرات کالا به فراتر از مرزهای ایران را ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: آموزش و بازاریابی از ابزارهای مهم توسعه صادرات است و باید به تجارت به عنوان یک فن و علم نگاه کنیم. در واقع صادرات، علم و تخصص است که حتماً باید صادرکنندگان با قوانین آن آشنا و با شناسایی بازارهای هدف و کسب اطلاعات مورد نیاز سهم بیشتری از بازارهای جهانی کسب کنند.

 مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی به آغاز به کار کنسرسیوم صادراتی سنگ، نفت و گاز و همچنین تشکیل قریب‌الوقوع کنسرسیوم شرکت‌های مدیریت صادرات و ساختمان در استان مرکزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی کنسرسیوم‌های صادراتی می‌توان به افزایش سطح دانش اعضای کنسرسیوم، کمک هزینه تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای بازار هدف مانند هزینه خرید یا اجاره سردخانه، استخدام کارمند محلی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در بازارهای هدف، حمایت در خصوص انتقال و افزایش فناوری و پرداخت یارانه، حضور در نمایشگاه‌ها و هیأت‌های صنعتی تجاری خارجی در کشورهای مختلف اشاره کرد.


پیش‌بینی‌های درست درباره صادرات 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با اشاره به رشد بسیار خوب صادرات در سال‌ جاری می‌گوید: با وجود تحریم‌های سخت توانسته‌ایم 969 میلیون دلار محصولات غیرنفتی استان را در مدت 355 روز به کشورهای مختلف صادر کنیم. 

«محمدرضا حاجی‌پور» با اشاره به میزان صادرات 11 ماه سال‌جاری بیان می‌کند: در این مدت 97 میلیون و 389 هزار تن کالا به ارزش 909 میلیون دلار از مرکزی صادر شده است. در صورتی که صادرات اسفندماه را تا پایان سال به این آمار اضافه کنیم، بی‌شک به هدف‌گذاری یک میلیارد دلار و شاید بیشتر از آن خواهیم رسید. با توجه به نیاز کشور و استان در شرایط تحریم باید برای صادرات سال 98 استان برنامه‌ریزی هدفمندی انجام گیرد. وی با اشاره به این‌که میزان صادرات سال 96 در استان یک میلیون و 312 هزار تن کالا بود، اظهار می‌کند: در سال جاری از نظر ارزش دلاری 6 درصد و از نظر وزنی 3 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم.


ضرورت حمایت دولت 

رئیس اتاق بازرگانی اراک نیز می‌گوید: با وجود رضایت‌بخش بودن صادرات کالا از استان مرکزی و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های فراوان در این بخش، هنوز هم اجرای برنامه‌های حمایتی به منظور توسعه اقتصادی و افزایش صادرات از سوی دولت ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 «منوچهر توسطی» با اشاره به این‌که در سال گذشته و امسال حدود یک میلیون دلار انواع کالا از استان به خارج از کشور صادر شد، بیان می‌کند: گرچه این میزان نسبت به توان و ظرفیت تولید در مرکزی بسیار ناچیز است، اما تلاش می‌کنیم سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به دست بیاوریم. استان مرکزی با کمی تلاش و حمایت بخش دولتی و با وجود بیش از 3هزار واحد صنعتی می‌تواند سهم بیشتری در بازارهای جهانی و سرازیرکردن ارز به کشور داشته باشد. رئیس اتاق بازرگانی اراک اظهار می‌کند: به منظور حمایت از صادرکنندگان استان، دولت باید در حل مشکلات ارزی، تسهیل امور صادرات کالا، حفظ بازارهای هدف و افزایش بازارهای صادراتی اقدام جدی انجام دهد تا به رشد واقعی صادرات برسیم.


رشد صادرات در استان

معاون اقتصادی استانداری مرکزی نیز به رشد 6 درصدی ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: کالاهای غیر نفتی استان به 77 کشور جهان از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان و گرجستان صادر شده است.

«سعید فرخی» با اشاره به این‌که صادرات استان 3 برابر واردات و تراز تجاری نیز 3 برابر مثبت بوده است، ادامه می‌دهد: عمده کالاهای صادر شده از استان در سال‌جاری شامل انواع هیدروکربورها، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن سنگین، شمش، آبمیوه، شیشه، انواع بلور و چیپس بوده است.


افزایش صادرات کالا نسبت به واردات

سرپرست گمرکات استان مرکزی با اشاره به افزایش 160 درصدی صادرات کالا نسبت به واردات استان در سال جاری می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون910 میلیون دلار کالا از گمرکات مرکزی به کشورهای مختلف صادر و 350 میلیون دلار به استان واردات داشته‌ایم که این اختلاف نشان از تراز مثبت تجاری استان دارد. «اسماعیل حسینی» می‌افزاید: صادرات کالا از استان به خارج از کشور از نظر وزنی و ارزشی نیز حدود 6 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که واردات کالا نیز در این مدت از نظر ارزشی 38 و وزنی 12 درصد با افزایش روبه‌رو بوده است.

وی به کالاهای وارداتی اشاره و اظهار می‌کند: عمده محصولات وارد شده به استان شامل انواع ماشین‌آلات و محصولات اولیه خط تولید مانند مواد اولیه، پاکت بسته‌بندی، کنسانتره، تکه میوه، پوره، قوطی و فویل آلومینیومی و درب آسان بازشو بوده که قطعاً واردات این کالاها موجب رونق اشتغال، افزایش تولید و بالا رفتن کیفیت محصولات و در جهت افزایش صادرات بوده است. سرپرست گمرکات استان مرکزی در خصوص تلاش برای رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری کالا در سال جاری ادامه می‌دهد: با در نظر گرفتن صادرات برخی کالاهای استان از سایر گمرکات کشور، تاکنون این میزان صادرات محقق شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید