• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50778
+
-

استراتژی استیضاح

نانسی پلوسی، رئیس مقتدر مجلس نمایندگان آمریکا، با وجود آنکه دونالد ترامپ را برای ریاست‌جمهوری کشورش ناشایست می‌داند، از ایده استیضاح او حمایت نمی‌کند

گزارش1
استراتژی استیضاح

 پلوسی که به‌عنوان نماد مقابله با ترامپ در واشنگتن تبدیل شده است، در گفت‌وگو با مجله واشنگتن‌پست که دوشنبه چاپ شده از ایده استیضاح فاصله گرفته است. این موضع‌گیری پلوسی، درحالی‌که بسیاری امیدهای زیادی به تغییرات اساسی در فضای سیاسی در واشنگتن دارند، پیچیدگی‌های رویکرد دمکرات‌ها به استیضاح را بیشتر کرده و تفسیرهای زیادی را به همراه داشته است. در واشنگتن روایتی وجود دارد که براساس آن، دمکرات‌ها فعلا، به‌منظور جلوگیری از برانگیخته شدن جمهوریخواهان، روی گزینه استیضاح مانور نمی‌دهند تا در آرامش به تحقیقات خود درباره ترامپ ادامه دهند. برخی این صحبت‌های پلوسی را‌ در همین راستا تفسیر کرده‌اند.
پلوسی در گفت‌وگویش با مجله واشنگتن‌پست، درباره حمایتش از موضوع استیضاح ترامپ گفته است: «من موافق استیضاح نیستم. این خبر است. می‌خواهم به شما (در این گفت‌وگو) مقداری خبر بدهم چون قبلا هرگز به هیچ رسانه‌ای نگفته‌ام. اما از آنجا که پرسیدید و من هم به آن فکر کرده‌ام، باید بگویم که استیضاح برای این کشور بسیار تفرقه‌افکن است مگر اینکه چیزی بسیار متقاعدکننده، منکوب‌کننده و فراحزبی باشد.‌ من فکر نمی‌کنم که باید در این مسیر پیش برویم، چون کشور را دو پاره می‌کند. و اینکه او ارزشش را ندارد.»
رئیس دمکرات مجلس نمایندگان همچنین گفته است که ترامپ «اخلاقا و عقلا» شایسته ریاست‌جمهوری نیست؛ «نه من فکر نمی‌کنم که او مناسب ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا باشد.»
این صحبت‌های پلوسی، تنها چند روز بعد از آن منتشر می‌شود که کمیته قضایی مجلس نمایندگان تحقیقاتی جامع و مفصل را درباره رئیس‌جمهوری آمریکا شروع کرده و نامه‌هایی را به 81 فرد و نهاد - ازجمله کاخ سفید، وزارت دادگستری، مقامات ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ، مقامات ارشد مؤسسه ترامپ و پسر او - فرستاده است تا درباره سوءاستفاده از قدرت، جلوگیری از اجرای عدالت و فساد احتمالی ترامپ از آنها تحقیق کند.
این صحبت‌های پلوسی، شاید به ایجاد تفرقه بیشتر بین دمکرات‌ها و جمهوریخواهان کمک کند اما قطعا بسیاری را در میانه تحقیقات کنگره درباره تبانی احتمالی ترامپ با روس‌ها و دیگر اتهامات او ناامید می‌کند. به همین‌خاطر، ‌صحبت‌های پلوسی با واکنش‌های زیادی مواجه شده است؛ بسیاری از کاربران آمریکایی فضای مجازی به‌خاطر این رویکرد، ‌به‌شدت از او انتقاد کرده‌اند. این انتقادها به مردم عادی محدود نمی‌شود و برخی از همکاران خانم پلوسی در کنگره هم نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.
یکی از مهم‌ترین این افراد، جان یارموث هم‌حزبی پلوسی و رئیس کمیته بودجه مجلس نمایندگان است. او در مخالفت با صحبت‌های پلوسی، به سی‌ان‌ان گفته است: «برای من، (استیضاح‌) مسئله «اگر» نیست، بلکه مسئله «چه زمانی» است. احتمالا الان زمان مناسبی نیست اما من فکر می‌کنم وقتی می‌رسد که استیضاح اجتناب‌ناپذیر خواهد بود...پروسه استیضاح، در واقع با شروع تحقیقات کمیته قضایی شروع شده و من فکر می‌کنم که ما در مسیر آن هستیم.»
جیمی راسکین، نماینده دمکرات مجلس نمایندگان از مریلند هم به سی‌ان‌ان گفته است که او در این موضوع، با پلوسی اختلاف‌نظر دارد؛ «قانون اساسی شرایط استیضاح را مشخص کرده است. شاید او ارزشش را نداشته باشد اما این قطعا سازوکار ماجرا نیست. اگر قانون اساسی و منافع عمومی ایجاب کند، قطعا کشور ارزشش را دارد (که رئیس‌جمهور را استیضاح کنیم). حتی در تاریخ مواقعی بوده است که استیضاح باعث اتحاد شده است، ‌مثل مورد ریچارد نیکسون.» انتقادها به صحبت‌های پلوسی در حالی در آمریکا بالا گرفته است که بسیاری معتقدند جزئیات صحبت‌های پلوسی در این گفت‌وگوی جنجالی مورد توجه قرار نگرفته است. از نظر آنها، پلوسی با اشاره به اینکه استیضاح زمانی منطقی است که دلایل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد، ‌راه را برای استیضاح در آینده باز نگه داشته است. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که هدایت تحقیق درباره تبانی ترامپ با روس‌ها را بر‌ عهده دارد، هم‌صدا با پلوسی به این جنبه از ماجرا پرداخته است؛ «یک استیضاح ناکام اصلا ایده خوبی نیست. در نبود شواهد کاملا معتبر و واضح، دنبال کردن چنین ایده‌ای اصلا مناسب نیست.»  برخلاف دمکرات‌ها، این صحبت‌های پلوسی با استقبال گرمی در میان جمهوریخواهان مواجه شده است. کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان در واکنش ضمن استقبال از صحبت‌های پلوسی گفته است که دمکرات‌ها مبنایی برای استیضاح ترامپ ندارند و تنها تلاش می‌کنند به چشم‌اندازهای سیاسی او لطمه وارد کنند.




مارک ماری
 سردبیر ارشد سیاسی ان‌بی‌سی


 درخواست پلوسی برای جلوگیری از استیضاح - دست‌کم تا زمانی که شرایط به‌صورت چشمگیری تغییر کند - احتمالا بهترین اقدام برای حزب او به شمار می‌رود.









جیم اسکیتو
 مجری و تحلیلگر ارشد امنیت ملی در سی‌ان‌ان

باعث تعجب من است که این خط از صحبت‌های پلوسی مورد توجه قرار نگرفته است: «مگر اینکه چیزی بسیار متقاعدکننده، منکوب‌کننده و فراحزبی وجود داشته باشد» آیا این‌ها، شرایط استاندارد برای استیضاح نیستند؟







جان برزنان
 تحلیلگر ارشد پولیتیکو

 پلوسی به تک تک دمکرات‌های مجلس نمایندگان لطف کرده است. او قبلا همچنین صحبت‌هایی را مطرح کرده بود اما حالا بسیار صریح‌تر آنها را گفته است. این کار باعث می‌شود فشار از روی نمایندگان دمکرات برداشته شود. حالا همه می‌توانند به پلوسی اشاره کنند و او را سرزنش کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید