• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50666
+
-

چشم‌انداز 98


سیدغلامرضا موسوی | تهیه‌کننده

معمولا جشنواره فیلم فجر کارنامه سینمای ایران محسوب می‌شود و این جشنواره نشان داد وضعیت سینما در سال آینده به لحاظ کیفی خوب خواهد بود. با توجه به اینکه هر سال 110تا 130فیلم سینمایی تولید می‌شود،20درصد این فیلم‌ها از فروش خوبی برخوردار خواهند شد. 30درصد نیز به سختی در گیشه هزینه‌های تولید را بازمی‌گردانند و 50درصد فیلم‌ها نیز هیچ‌گاه به پول و سرمایه خود نمی‌رسند. این دست فیلم‌ها یا با هزینه دولت ساخته شده یا سرمایه‌گذار آن متضرر می‌شود. در این سال هزینه‌ها بسیار افزایش پیدا کرده و دلیل آن حضور سرمایه‌گذارانی است که سینما را به‌عنوان مشغله‌ای فرعی درنظر می‌گیرند. به همین‌خاطر در هزینه‌کرد بی‌محابا وارد می‌شوند. با وجود این سینما در سال گذشته 200میلیارد و امسال بالای 240میلیارد تومان گردش مالی داشته است. بنابراین روند، سال98 برای سینما به‌نظر سال امیدوارکننده‌ای خواهد بود.

چشم‌انداز 98

شهرام کرمی | مدیرکل اداره‌ هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

همه می‌دانند که کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد. اعتبارات دولتی در همه زمینه‌ها کاهش پیدا کرده است. وضعیت بودجه تئاتر در سال آینده هنوز مشخص نیست. پیشنهادهایی مطرح شده، اما هنوز مصوب نشده است. با وجود این، احتمالا بودجه سال آینده نسبت به امسال 8میلیارد کاهش خواهد داشت. قطعا این کاهش بودجه بر فعالیت‌های سال آینده تئاتر تأثیرگذار خواهد بود. تئاتر به این بودجه نیاز دارد و هر چه اعتبارات دولتی محدودتر شود، شرایط تئاتر سخت‌تر خواهد شد. ما با ظرفیت مشخصی از سالن و... مواجه هستیم که برای رونق آن نیاز به حمایت دولت داریم. این کسری بودجه ممکن است در موسیقی و سینما چندان دیده نشود، اما در تئاتر به چشم می‌آید.

چشم‌انداز 98

علیرضا بهرامی | ناشر

به‌نظر شرایط نشر متفاوت خواهد شد، نه به این معنا که بهتر می‌شود، بلکه ما به این شرایط عادت خواهیم کرد. شرایط بازار دیگر برایمان تنش‌زا نیست و از بلاتکلیفی خارج می‌شویم. اتفاق بد آنجاست که بنگاه‌های کوچک در مقابل مارکت‌های بزرگ متوقف شده‌اند؛ بنگاه‌های کوچک تولید محتوا. درحالی‌که مارکتینگ‌های نشر چون تولید‌کننده نیستند، متضرر نیز نخواهند بود و رشد می‌کنند چون شعارشان جنس بی‌کیفیت، تیراژ بالا در حاشیه امن است. پس اتفاق بد سال آتی توقف بنگاه‌های کوچک نشر و تولید محتواست، اما در عرضه کتاب چندان اتفاقی حاصل نمی‌شود. کاغذ نیز اکنون در شرایط انفعالی به سر می‌برد. با اینکه کاغذ بالایی وارد کشور شده، قطره‌چکانی به‌دست ناشر می‌رسد؛ زیرا احتکار به‌معنای سود بیشتر معنا می‌شود. اما سال آینده به‌نظرم سال ثبات خواهد بود و از بلاتکلیفی خارج می‌شویم.

چشم‌انداز 98

علی ترابی| مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد

با اشاره به سازوکار جدیدی که برای شورای شعر درنظر گرفته شده است، اگر این سازوکار در اسفندماه اجرایی نشود به‌طور قطع در فروردین‌ماه ۹۸ اجرایی خواهد شد. اعضای شورا باید ناشناخته باشند و از نظر تخصص، متنوع و تعداد آنها بیشتر باشد. از طرفی اصلا نیاز نیست این افراد به دفتر موسیقی مراجعه کنند؛ بنابراین ما سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که هر عضو بدون اطلاع از نظر دیگری در منزل رأی خود را ثبت کند. در نهایت جمع‌بندی کار در دفتر موسیقی انجام خواهد شد. با منحل شدن 2شورای موسیقی در این دفتر، از ابتدای بهمن‌ماه دیگر شورایی به نام شورای موسیقی سنتی و کلاسیک در دفتر موسیقی وجود ندارد؛ بنابراین گروه‌های سنتی و کلاسیک باید تنها تأیید و مجوز اشعار خود را بگیرند. اگر آثار آنها فاقد شعر باشد دیگر نیازی به تأیید و بررسی آنها در شوراهای دفتر موسیقی نیست و تنها برای انجام امور اداری و نیز هماهنگی‌های نهایی، اسامی ومشخصات گروه خود را به دفتر موسیقی اعلام می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید