• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50660
+
-

رشد اقتصادی به کدام سو می‌رود؟

یک واقع‌بینی ویران‌کننده

یک واقع‌بینی ویران‌کننده

عیسی محمدی

رشد اقتصادی از آن شاخصه‌هایی است که هم متولیان و هم شهروندان عادی به آن توجه فراوانی دارند. وقتی سرمایه‌گذاری خاصی در هر جغرافیایی می‌خواهد اتفاق بیفتد، اول نیم‌نگاهی به رشد اقتصادی آنجا و وضعیت این رشد طی سال‌های گذشته و حال حاضر می‌اندازند تا روند آن را تشخیص بدهند.
 
همه پیش‌بینی‌های منفی

طبق پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال 97 باید رشد اقتصادی منفی 6/2 درصد را تجربه کرده باشیم. البته طبق همین پیش‌بینی، این رشد تا پایان سال باید به منفی 5/5 درصد نیز رسیده باشد.  در کنار این پیش‌بینی، همچنین آماری که وزارت اقتصاد برای رشد اقتصادی سال 97 پیش‌بینی کرده بود،‌ به این قرار است که رشد اقتصادی در شش‌ماهه اول سال و طبق نتایج به دست آمده، می‌تواند از بازه منفی 1/1 تا منفی 5/2 درصد نوسان داشته باشد.  رشد اقتصادی ایران در این سال، طبق پیش‌بینی‌های بانک جهانی، منفی 6/1 و طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول منفی 5/1 درصد بوده.

قرار بود 8 درصد باشیم
 
همچنین طبق آمار اعلامی مرکز آمار ایران، «در شش ماهه نخست سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 2/5-، گروه صنعت 2/1 - و گروه خدمات 3/2 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است.» طبق اعلام وزارت اقتصاد که بر اساس یافته‌های پژوهشکده امور اقتصادی این نهاد شکل گرفته، رشد اقتصادی ایران در تابستان 97 با نفت منفی 1/1 درصد و بدون لحاظ کردن نفت منفی 6/1 درصد بوده است. طبق همین آمارهای اعلام شده، اگر شش ماه نخست سال را با هم لحاظ کنیم، رشد اقتصادی با نفت 4/0 و بدون نفت 3/0 درصد بوده است. در تابستان همین سال، همه بخش‌های اقتصاد ایران رشد منفی داشته‌اند؛ به غیر از بخش خدمات که رشد 1.2 درصدی را تجربه کرده. اگر همین رشد اقتصادی منفی 1.1 درصد را لحاظ کنیم، یعنی نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال، 3/6درصد کاهش را تجربه کرده است. طبق اعلام همین پژوهشکده اقتصادی، رشد اقتصادی سال 97 از منفی 1/1 درصد تا منفی 5/2 درصد خواهد بود. حالا این عددها را با برنامه پنج ساله توسعه ششم ایران مقایسه کنید که در آن، قرار بود متوسط رشد اقتصادی ایران، 8درصد باشد

این خبر را به اشتراک بگذارید