• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50566
+
-

20 ماه حقوق معوق کارگران آق‌قلایی

همشهری از پیگیری مسئولان اجرایی و قضایی برای احقاق حقوق کارگران گزارش می‌دهد

اجتماعی
20 ماه حقوق معوق کارگران آق‌قلایی

 ستاره حجتی|‌ آق‌قلا-خبرنگار:


در حالی که نوروز تا کمتر از دو هفته دیگر از راه می‌رسد و مدیران دولتی در تلاشند تا با کنترل بازار و قیمت‌ها، کام شهروندان گلستانی از گرانی قیمت‌ها تلخ نشود، اما کارگران شرکت لبنی پونک در آق‌قلا می‌گویند که حقوق معوق آنها طی حدود 20 ماه، نه فقط معیشتشان را دشوارتر از سایر شهروندان کرده بلکه نوروزی با ناامیدی به همراه آورده است. 
ناامیدی که به گفته این کارگران پس از درخواست‌های بی‌نتیجه به یاس تبدیل شده است. اگر چه مدیران استان می‌گویند که همچنان پیگیر مشکلات این گروه از کارگران بخش خصوصی هستند. 

البته این کارگران با ورود دادستان گلستان به حل مساله امیدوارتر شده‌اند. یکی از کارگران این شرکت که نمی‌خواهد نامش ذکر شود، می‌گوید: متاسفانه واحدی که ما در آن مشغول هستیم ماه‌هاست که از پرداخت حقوق پرسنل غفلت کرده است. آنچه اولویت مدیران است طرح‌های توسعه است حال آن‌که این طرح‌های توسعه بدون نیروی انسانی امکان‌پذیر نیست. 

وی که به نمایندگی از کارگرانی که مدتی قبل از سوی این واحد تولیدی تعدیل شده‌اند، ادامه می‌دهد: گروهی از نیروها از ماه دوم و سوم سال 96 طلب دارند. 
این در حالی است که 50 نفر از دامداران هم بیش از یک میلیارد تومان از این واحد طلبکارند. تا امروز برنامه‌ای برای واریز حقوق‌ها هم به ما اعلام نشده است. حتی برای فرمانداری، استانداری و دادستان استان نامه فرستاده ایم و از این مراکز درخواست کرده ایم که مشکل ما را حل کنند.وی ادامه می‌دهد:  امید نهایی ما به رای دادستان و ورود جدی او به این مشکل است.


همکاری نکردن مدیران شرکت

مدیرکل، کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص این واحد تولیدی می‌گوید: متاسفانه این واحد مشکل دارد و ما این مساله را پیگیری کردیم. دادگستری هم به موضوع ورود پیدا کرده و موضوع رای تا ستاد اجرای احکام استان هم پیش رفته است. اما موضوع بحث حمایت از تولید در کشور که هم در دادگستری و هم دولت به جد درحال پیگیری است موجب می‌شود که از تعطیل کردن واحدهای تولیدی، اجتناب کند. 

«سعید مازندرانی» در مورد اقدامات انجام شده بیان می‌کند: تسهیلاتی برای این کارخانه در حدود 7 میلیارد تومان در نظر گرفته ایم که متاسفانه مدیران این واحد تا امروز در این مورد هم همکاری نکرده اند. 
حق و حقوق معوق کارکنان کاملا حساب و به دادگستری هم اعلام شده است و ضرورتا باید پرداخت شود. همه کارکنان اخراجی با این‌که بیمه نبودند، اما با هماهنگی ما، حقوق بیکاری دریافت می‌کنند.

 مطالبات آن‌ها، از دست ما خارج است و اهرمی برای دریافت آن نداریم. آنچه از دست ما بر آمده، گرفتن آرا در مورد معوقات بوده که از سوی ما انجام شده است. 
مدیرکل مدیرکل، کار و تعاون استان می‌افزاید: دادگستری هم در این خصوص همکاری و همراهی کرده است، اما در مورد فشار بر این واحد، تعارضاتی وجود دارد. این کارخانه در حال حاضر با حدود 50 پرسنل مشغول است اگر ماجرا منجر به تعطیلی کارخانه شود، این عده هم بیکار می‌شوند و طبیعتا این تصمیم درستی نیست. 


ورود پرونده به شورای تامین کارگری

وی از ورود این پرونده به شورای تامین ارگری خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر، مدیر کل دفتر سیاسی استانداری هم در این شورا پیگیر مطالبه این کارگران است.تصمیم بر این بوده است که با اتخاذ یک راهکار، حق و حقوق کارگران تا شب عید پرداخت شود و بعد از آن، نتیجه گیری نهایی انجام شود. گرفتن تصمیم‌هایی در مورد چنین مشکلاتی زمان می‌برد. به صراحت می‌گویم که ما بیش از 10 جلسه برای شرکت لبنی پونک و با حضور مدیران این کارخانه، مدیرعامل‌های بانک‌ها، مدیران صنعت و معدن استان برگزار کرده ایم. حتی برای این کارکنان بیمه رد نشده بود و با همراهی تامین اجتماعی، بیمه بیکاری را برای نیروهای تعدیل شده فعال کردیم. هر آنچه در توان دولت بود، برای این گروه 60 نفری انجام داد.


راه حل اداره کل صمت گلستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در مورد مشکلات کارخانه لبنی پونک و راه حلی که کارگروه ویژه بررسی مسائل این واحد تولیدی ارائه داده است، می‌گوید: موضوع این است که این واحد مربوط به بخش خصوصی است بنابراین ما اهرم قانونی زیادی در اختیار نداریم. تصمیم بر این شد که از طریق شورای تامین کارگری، بانک‌ها را مجاب به پرداخت تسهیلات به این واحد و برای پرداخت معوقات کارکنان کنیم. 

«حسینقلی قوانلو» بیان می‌کند: خوشبختانه در بخش کارگری دیگر مشکلی در استان نداریم و تنها مشکل مربوط به همین واحد است. نسبت به سال گذشته، در آجرپزی‌ها و معادن زغال سنگ شاهد شرایط خوبی هستیم. به عنوان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، امسال را سال آرامی نسبت به سال‌های گذشته ارزیابی می‌کنم. تنها مشکل ما این واحد است. مبلغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات که بتواند بخشی از مشکلات واحد را حداقل در بخش معوقات حل کند، از اختیارات بانک عامل در نظر گرفته شده در استان بیشتر است.

بانک در تهران بر مصوبه شورای تامین ما، مبنی بر اعطای تسهیلات گفته است که مبلغ تسهیلات بدون دریافت تضمین‌ها امکان‌پذیر نیست. اما در هفته آینده در کارگروه تسهیلات رونق تولید این موضوع را بررسی می‌کنیم تا ببینیم در نهایت دستور استاندار در این مورد چه خواهد بود. بالافاصله نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد. با وجود همه پیگیری‌های دولت و مسئولان قضایی به نظر می‌رسد رفع مشکل ایجاد شده در این واحد تولیدی که بیش از یک سال و نیم جریان دارد، نیازمند همت مدیران خود واحد است. نوروز از راه می‌رسد و بهار برای همه از راه می‌رسد اما شاید مدیران این شرکت باید بهاری زیباتر برای کارکنان خود به ارمغان بیاورند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :