• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50498
+
-

دمکراسی به سبک کره‌شمالی

میلیون‌ها کره‌ای در عجیب‌ترین انتخابات جهان برای انتخاب نمایندگان از پیش تعیین‌شده مجلس، پای صندوق‌های رأی رفتند

گزارش
دمکراسی به سبک کره‌شمالی

 شرکت در انتخاباتی که تنها یک گزینه دارد، بیشتر از اینکه رفتاری دمکراتیک باشد، وهن دمکراسی است اما کره‌شمالی، نه‌تنها چنین انتخاباتی را برگزار می‌کند که نتایج آن را نشانه‌ای از مقبولیت رژیم خود می‌داند.
انتخابات مجمع عالی خلق کره‌شمالی که پارلمان این کشور به‌شمار می‌رود دیروز در این کشور برگزار شد و مردم، در حالی پای صندوق‌های رأی رفتند که فقط حق داشتند به تنها نامزد ارائه‌شده در هر حوزه انتخابیه رأی بدهند. با وجود چنین سازوکار غیردمکراتیکی، مخالفت با این روش عملا در کره‌شمالی بی‌سابقه است و تا حالا خبری از اعتراض هیچ‌کس به این انتخابات در کره‌شمالی شنیده نشده است. به گزارش بی‌بی‌سی، این دومین انتخابات پارلمانی است که از زمان روی کار آمدن کیم جونگ اون رهبر فعلی کره‌شمالی برگزار می‌شود. به‌صورت سنتی، ‌مشارکت مردم در انتخابات در کره‌شمالی نزدیک به 100درصد است. دلیل آن این است که انتخابات، محلی برای نمایش وفاداری مردم به رهبر فعلی و خانواده او به‌شمار می‌رود.

ساز و کار منحصربه‌فرد
همه جمعیت بالای 17سال در کره‌شمالی واجد شرایط رأی دادن هستند و باید در انتخابات شرکت کنند. فیودور ترتیتسکی تحلیلگر مسائل کره‌شمالی در سئول درباره حضور مردم در انتخابات می‌گوید: «حضور زودهنگام مردم در پای صندوق‌های رأی نشانه‌ای از وفاداری آنهاست و به همین خاطر معمولا صف‌هایی بلند در پایگاه‌های رأی‌گیری شکل می‌گیرد.» وقتی که نوبت به یک رأی‌دهنده می‌رسد، او کارت شناسایی خود را ارائه می‌دهد و یک برگه رأی‌ دریافت می‌کند که فقط یک نام روی آن نوشته شده است. روی برگه جایی برای نوشتن یا علامت زدن وجود ندارد، چون عملا موضوع انتخاب از میان نامزدها مطرح نیست. رأی‌دهندگان بعد از گرفتن برگه رأی، باید آن را در صندوق بیندازند. معمولا در حوزه‌های رأی‌گیری یک باجه هم برای رأی دادن به‌صورت مخفی وجود دارد اما استفاده از آن، می‌تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد. قانونا رأی‌دهندگان این حق را دارند که به تنها نامزد ارائه‌شده رأی ندهند. اما به گفته کارشناسان کره‌شمالی، ‌چنین کاری باعث می‌شود تا پلیس مخفی رأی‌دهندگان را بازداشت کند و در نهایت هم این احتمال وجود دارد که چنین رأی‌دهنده‌ای دیوانه اعلام شود.
انتظار این است که مردم بعد از انداختن برگه رأی در صندوق، به جشن‌های خیابانی که بیرون از پایگاه‌های رأی‌گیری در جریان است بپیوندند تا از این طریق شادی خود را از رأی‌دادن به انتخاب رهبری خردمندانه کشورشان نشان دهند.
از آنجا که رأی‌دادن اجباری است، انتخابات راهی برای مقامات است تا جمعیت هر حوزه انتخابیه را زیر نظر داشته باشند و از فرار مخالفان در هر حوزه به چین باخبر شوند.

یک پارلمان کاملا بی‌اختیار
مجمع عالی خلق یک مجلس کاملا بی‌اراده و مطلقا بله‌قربان‌گو و بدون قدرت است. پارلمان که 5سال یک‌بار انتخابات آن برگزار می‌شود، تنها نهاد قانونگذار در کره‌شمالی است، با این حال قوانین توسط حزب کارگران کره‌شمالی نوشته می‌شود و مجلس تنها آنها را به‌صورت دستوری تصویب می‌کند. این میزان بی‌ارادگی، با اختیاراتی که قانون اساسی به مجمع عالی خلق داده، فاصله‌ای نجومی دارد؛ در تئوری، دوسوم نمایندگان این حق را دارند که قانون اساسی را تغییر دهند و اکثریت حداقلی آنها می‌توانند کیم جونگ اون را از قدرت برکنار کنند.

یک مجلس چندحزبی
خیلی‌ها گمان می‌کنند که تنها یک حزب در پارلمان کره‌شمالی فعالیت دارد اما واقعیت این است که 3حزب در این پارلمان نماینده دارند. حزب کارگران، که کیم جونگ اون رهبر آن است، با فاصله زیاد بزرگ‌ترین حزب کره‌شمالی است و بیشترین کرسی‌ها را به‌خود اختصاص داده اما حزب سوسیال‌دمکرات و چندویست چنگو هم به‌صورت جداگانه در انتخابات شرکت می‌کنند. هر سه حزب با یکدیگر، جبهه دمکراتیک برای اتحاد کره را تشکیل می‌دهند.

نتایج همیشه یکسان
تنها چیزی که در این انتخابات اهمیت ندارد، ‌نتیجه آن است؛ با این حال معمولا چند روز طول می‌کشد تا نتایج نهایی رسما اعلام شوند. معمولا اول از مشارکت چشمگیر مردم خبررسانی می‌شود؛ در سال2014، میزان مشارکت 99.97درصد اعلام شد. احتمالا برخی از واجدین شرایط به‌خاطر بیماری نمی‌توانند به پای صندوق‌های رأی بروند اما این شوخی درباره انتخابات کره‌شمالی وجود دارد که در روز برگزاری انتخابات، ‌هیچ‌کس مریض نمی‌شود و نمی‌میرد. دومین چیزی که اعلام می‌شود، آرای حوزه‌ای است که کیم جونگ اون در آن نامزد شده است؛ و البته چندان غافلگیرکننده نیست که هم مشارکت و هم آرای رهبر کره‌شمالی، صددرصد است. در مراحل بعدی، نتایج نهایی اعلام می‌شود؛ در ساختاری که تنها یک نماینده نامزد شده است، شاید مشارکت صددرصد نباشد اما آرای هر نماینده، ‌قطعا صددرصد خواهد بود.



وقتی که نوبت به یک رأی‌دهنده می‌رسد، او کارت شناسایی خود را ارائه می‌دهد و یک برگه رأی‌ دریافت می‌کند که فقط یک نام روی آن نوشته شده است. روی برگه جایی برای نوشتن یا علامت زدن وجود ندارد، چون عملا موضوع انتخاب از میان نامزدها مطرح نیست.



بسته‌ترین دیکتاتوری دنیا

کره‌شمالی، ‌یکی از بسته‌ترین و سرکوب‌کننده‌ترین رژیم‌ها را در سراسر دنیا دارد. به‌خاطر ماهیت بسته این کشور، اطلاعات دست اول کمی درباره اتفاق‌هایی که در این کشور روی می‌دهد به بیرون درز می‌کند. حاکمیت در کشور، در اختیار خانواه کیم است که حالا سومین نسل از آن، ‌کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی است. تقریبا همه‌‌چیز در این کشور تحت کنترل شدید حزب کارگران و شخص کیم جونگ اون، رئیس حزب قرار دارد. انتخابات هم استثنا نیست. آمار روشنی از واجدین شرایط در این کشور 25میلیون نفری وجود ندارد. انتخابات پارلمانی هر 5سال و انتخابات محلی هر 4سال یک‌بار در این کشور برگزار می‌شود. هرچند این انتخابات فرمایشی و دستوری است، امسال به‌خاطر زمان برگزاری آن کمی متفاوت است. نشست کیم جونگ اون با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا در هانوی شکست خورد و حالا حزب حاکم و شخص کیم جونگ اون، امیدوار هستند با برگزاری این انتخابات، کمی از سرخوردگی مردم بکاهند و آنها را تسلی دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید