• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50424
+
-

وقتی « بنزین سوپر» در کرمانشاه کیمیا می شود

یک شهروند کرمانشاهی ‌: بیش از 10 ماه است که بنزین سوپر به کرمانشاه نمی‌آید و پمپ‌بنزین‌داران جواب‌های متفاوتی در این‌باره می‌دهند‌

گزارش
وقتی « بنزین سوپر» در کرمانشاه کیمیا می شود

‌فرحناز چراغی |  کرمانشاه- خبرنگار:


‌چند ماهی است که بنزین سوپر به بیشتر جایگاه‌های عرضه بنزین کرمانشاه نمی‌رسد. نبود بنزین سوپر در جایگاه ‌مشکلی سراسری بود، اما این مشکل در تهران و چند شهر بزرگ دیگر حل و فصل شد.
 این در حالی است که بنزین سوپر به شهرستان‌ها نمی‌رسد. 

در کرمانشاه بنزین سوپر تنها در ۵ پمپ بنزین شهر می‌آید. این مشکل نارضایتی اغلب رانندگان و مردم کرمانشاه را در پی داشته و در تماس‌های مکرر با دفتر همشهری پیگیر این موضوع شدند. مردم معتقدند مشکلاتی که در عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت ایجاد شده، بی‌ارتباط با تحریم‌ها نیست. هر چند نمایندگان مجلس و مسئولان این شایعات را تکذیب می‌کنند و مشکل توزیع بنزین سوپر را مشکلات تعمیراتی و داخلی پالایشگاه‌ها عنوان می‌کنند. طی چند مدت اخیر مسئولان مختلف کشوری قول رفع مشکل توزیع بنزین سوپر را بارها داده‌اند، اما این مشکل جز در تهران و چند کلان‌شهر بزرگ دیگر حل نشده است و مردم تنها از بنزین معمولی برای استفاده در خودروهایشان استفاده می‌کنند. 


10 ماه بدون بنزین سوپر

یک شهروند کرمانشاهی می‌گوید: بیش از 10 ماه است که بنزین سوپر به کرمانشاه نمی‌آید و دلیلش را از پمپ بنزین‌ها که می‌پرسیم جواب‌های متفاوتی می‌دهند. «عباس ایمانی» که جوانی 36 ساله است، ادامه می‌دهد: تحریم‌ها مهم‌ترین دلیل نیامدن بنزین به کرمانشاه و دیگر شهر‌هاست. من حداقل ماهی دوبار بنزین سوپر می‌زدم تا به موتور ماشینم آسیب نرسد. مقادیر سرب در بنزین عادی زیاد است و این در حالی است که در بنزین سوپر سرب وجود ندارد. 

یکی دیگر از رانندگان کرمانشاهی علت نیامدن بنزین سوپر به جایگاه‌های پمپ بنزین کرمانشاه را تحریم‌ها اعلام می‌کند و می‌افزاید:‌ مدتی است که بنزین سوپر به کرمانشاه نمی‌آید و هیچ‌کدام از نمایندگان و مسئولان کرمانشاهی تلاشی برای این خواسته مردم نکرده‌اند و موضوع خیلی هم برایشان اهمیت ندارد. در کل استان کرمانشاه تنها چند جایگاه پمپ بنزین، سوپر داشت که آن هم قطع شد.  


کیفیت پایین بنزین سوپر 

 یکی از جایگاه‌داران بنزین در میدان گلستان با بیان این‌که بنزین سوپر کنونی کیفیتی معادل کیفیت بنزین معمولی 20 سال پیش ایران را دارد، می‌گوید: سه، چهار ماه است بنزین سوپر برای جایگاه‌هایی که مخزن دارند نمی‌آید‌.‌
کمانی می‌افزاید: بنزین معمولی غیراستاندارد است. من خودم دارم از نزدیک این بنزین غیراستاندارد را هر روز تخلیه می‌کنم. چون تحریم هستیم موادی که مورد نیاز برای تهیه بنزین استاندارد وارد نمی‌شود و باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. از عوارض استفاده از این بنزین بی‌کیفیت این است که استفاده از آن در طول یک سال‌‌ آمپر ماشین را از کار می اندازد.وی در ادامه اشاره می‌کند که در جایگاه‌ها فردوسی، بلوار شهید بهشتی، کیهانشهر، چهارراه پمپ گازوییل، الهیه و گذرنامه مخازن پمپ بنزین سوپر وجود دارد ولی چندین ماه است این نوع بنزین وارد این مخازن در کرمانشاه نمی‌شود. 


بنزین معمولی بی‌کیفیت

یکی دیگر از جایگاه‌داران پمپ بنزین در کرمانشاه می‌گوید: بنزین سوپر خیلی وقت است که کرمانشاه نمی‌آید.  وی که نامش را بیان نمی‌کند، ادامه می‌دهد: بنزین سوپر خیلی کیفیتش از بنزین معمولی بهتر است. به عنوان یک جایگاه‌دار که هر روز با بنزین سر و کار دارم، می‌توانم اعلام کنم که کیفیت بنزین معمولی در حد صفر است. آسیب بنزین سوپر برای خودرو و حتی کارگر جایگاه نیزکمتر است. 

این جایگاه‌دار اضافه می‌کند: در حال حاضر وقتی بنزینی را که معلوم نیست مواد افزودنی آن چیست، وارد باک می‌کنید خودبه‌خود تبخیر می‌شود. راننده خودرو که مثلاً باک 40 لیتری دارد و قصد دارد 8 تا 10 لیتر بنزین بزند، فکر می‌کند جایگاه بنزین کم به او عرضه کرده‌ و این مساله هر روز باعث جر و بحث با صاحبان خودرو‌ها شده است، در صورتی که راننده نمی‌داند کیفیت بنزین پایین است و به‌واسطه مواد افزودنی خیلی سریع تبخیر می‌شود. بنابراین بنزین معمولی هم تبخیر آن سریع است و هم آسیب‌ زیادی به کارگر و خودرویی که از این بنزین استفاده می‌کند، می‌رساند. 


بنزین سوپر کرمانشاه از اراک می‌آید 

یکی از جایگاه‌داران که دارای جایگاه پمپ بنزین سوپر است با بیان این‌که از اوایل امسال بنزین سوپر به هیچ‌کدام از جایگاه‌های استان نمی‌آید، می‌گوید: علت این مشکل تعمیر پالایشگاه اراک است، چراکه بنزین سوپر کرمانشاه از اراک وارد می‌شود. بنزین سوپر از بنزین کنونی خیلی کیفیت بهتری دارد و برای کارکرد موتور بسیار خوب است. 

محمدی می‌افزاید: درست است که بنزین سوپر وارداتی نیست اما افزودنی‌ها و مواد مورد نیاز آن وارداتی است و در این برهه امکان واردات آسان این مواد وجود ندارد. بنزین سوپر در کلان‌شهرها و تهران در حال حاضر وجود دارد. این مشکل باعث شده بسیاری از خودروها‌که به بنزین سوپر نیاز دارند، خانه‌نشین شوند و نتوانند به خیابان‌ها بیایند.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس شنیده‌ها پالایشگاه نفت سپاهان که عهده‌دار تولید بنزین سوپر است، چند وقتی است که بنزین معمولی تولید می‌کند و همین موضوع باعث کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها شده است. البته بنزین سوپر کرمانشاه را اراک تأمین می‌کرد.  این جایگاه‌دار اضافه می‌کند: با توجه به این‌که پیشرانه اکثر خودرو‌های سواری موجود در کشور بر مبنای بنزین سوپر با اکتان ۹۵ طراحی شده‌اند، استفاده از بنزین با اکتان بالا بهتر است و استفاده از بنزین معمولی با اکتان ۸۷ در درازمدت خسارات جبران‌ناپذیری به موتور خودرو وارد می‌کند، به همین دلیل تقاضا برای استفاده از بنزین سوپر زیاد است.


تعمیرات پالایشگاه؛ عامل کمبود بنزین سوپر  

باقر نورنیا، مسئول روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کرمانشاه به نقل از مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: بنزین سوپر استان از پالایشگاهی تأمین می‌شود که در شرایط اورهال و در حال تعمیرات اساسی است و به محض اتمام تعمیرات این نوع بنزین به کرمانشاه خواهد آمد. وی اضافه می‌کند: اولین باری نیست که چنین مشکلی برای واردات بنزین سوپر به استان پیش آمده است. زمان مشخصی را نمی‌توان اعلام کرد، اما به محض انجام تعمیرات

این خبر را به اشتراک بگذارید