مشتریان در تله «حراج»
تخفیفهای گمراهکننده و غیرمعمول بازار در گفتوگو با مردم و فعالان این صنف بررسی شده است
زهرا اشرفزاده| البرز ـ خبرنگار:
این روزها بازار رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته و زودتر از طبیعت به استقبال سال نو رفته است و اکثر مردم در تب و تاب خرید هستند. البته چیزی که بیشتر مدنظر قرار دارد قیمت اجناس است از این رو در بسیاری از مراکز خرید تابلوهای تخفیف ویژه میبینیم. حتی فروشگاههای بزرگ پوشاک بنرهای مختلف تخفیف 40، 50 و حتی 70درصدی را پشت ویترینهای خود نصب کردهاند که توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند.
البته تخفیف یک راهکار اقتصادی و متداول در تمام خردهفروشیهای دنیاست و ایرادی بر آن وارد نیست. اما گاهی تخفیفها بهگونهای است که مشتری را به شک میاندازد. این تخفیفها نشانه چیست؟ صاحبان اجناس مگر چقدر سود میکنند که میتوانند 70 درصد آن را نیز تخفیف بدهند؟
به یکی از فروشگاههای بزرگ لباس که حراج استثنایی را وعده داده است در چهارراه طالقانی میروم تا ببینیم این وعدهها چقدر واقعی است. روی چند مانتو دست میگذارم و قیمت آنها را میپرسم. فروشنده قیمتهای بالایی میگوید، میپرسم پس اجناسی که تخفیف دارد کدام هستند؟ انتهای فروشگاه را نشانم میدهد به سمت لباسها میروم، اما بعد از دیدن رغبتی برای خرید ندارم. همه اجناس تخفیفخورده قدیمی و بیکیفیت هستند.
وعده تخفیف برای جذب مشتری
یکی از شهروندان که به امید خرید با تخفیف به مغازه آمده است، میگوید: با دیدن تخفیف 50 درصدی قیمت پوشاک وارد مغازه شدم به نظرم میآمد که نرخ قیمت این لباسها باوجود تخفیف 50 درصدی خیلی پایین است، اما بعد از قیمت گرفتن متوجه شدم قیمتها با دوخت و جنس پارچه همخوانی ندارد. «مریم رستمی» بیان میکند: برخی اجناس هم آنقدر قیمتشان بالاست که حتی با این تخفیفها هم نمیشود، خرید کرد. مثلا مانتویی که میخواستم بخرم با تخفیف 50 درصد برایم 260هزار تومان هزینه در بر داشت. وی ادامه میدهد: مگر این فروشندگان چند درصد روی اجناس خود میکشند که اینقدر تخفیف میدهند؟ آیا نهادی بر قیمتها نظارت میکند؟ این شهروند میافزاید: به نظر میرسد تخفیف و حراجی و شکست قیمتها به ترفندی برای فروش اجناس برخی از مغازهها به خصوص لباسفروشیها تبدیل شده است.
رکود در بازار
یکی از فروشندگان درباره این تخفیفها میگوید: شرایط اقتصادی ما هم مثل مردم است. در این میان برخی فروشندگان بر این باورند که با وجود تخفیفهای در نظر گرفته میتوانند فروش بهتری داشته باشند، البته میبینیم که با نزدیک شدن به پایان سال هنوز فروش وضعیت مناسبی ندارد. «علی ساعدی» توضیح میدهد: در کنار هر فروشگاهی جمعیتی ایستادهاند که فقط قیمت میپرسند. مردم چارهای جز نگاه کردن ندارند، چراکه با این تخفیفها باز هم قدرت خرید کم است.
وی اظهار میکند: البته نباید از این غافل شد که برخی فروشندهها روی جنس ایرانی برند خارجی نصب میکنند و به نام تخفیف آن را با قیمت کمتر به فروش میرسانند.
پشت پرده جشنوارههای تخفیف
رئیس اتحادیه صنف پوشاکفروشان کرج درباره تخفیفهای 50 یا 70درصدی برخی از صنوف که نوعی شگرد در آستانه نوروز محسوب میشود، میگوید: همه بنرهای تخفیف 70، 50 و 40 درصد صنوفی که این ارقام را در ورودی نصب کردهاند جمعآوری میشود و افرادی که به این روش برای فروش اجناس خود اقدام کرده بودند به سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز معرفی خواهند شد تا توسط تعزیرات جریمه شوند. «میراسماعیل صدیق» تصریح میکند: تخفیف صنوف پوشاک نباید از درصد قانونی تعیینشده در فروشهای فوقالعاده بیشتر باشد. فروش 15 درصد زیر نرخ بازار در فروشهای فوقالعاده و در حراجها تا 30 درصد تخفیف قانون تخفیف است.
وی ادامه میدهد: بعضی از واحدهای صنفی در ورودی مغازه خود بنرهای 70درصد تخفیف نصب کردهاند در حالی که این تخفیف با ورود به واحد صنفی شامل 3 رگال یا تعداد محدودی البسه
میشود. رئیس اتحادیه صنف پوشاکفروشان کرج در پاسخ به اینکه چرا تخفیفهای بالای 30 درصد غیر قانونی است، میافزاید: در وضعیت اقتصادی امروز تخفیفهای 70 درصد، یک عدد بخر 2 تا ببر، نصف قیمت حراج و... فریب مشتری محسوب میشود.
صدیق خاطرنشان میکند: در فروشهای فوقالعاده و حراجها نمیتوان تخفیف را برای بخشی از البسه قائل شد، البته باید مجوز این اقدام از اتحادیه پوشاک گرفته شود که این مجوز رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. هر واحد صنفی پوشاک در صورت نداشتن دریافت مجوز برای فروش فوقالعاده و حراج 300 هزار تومان جریمه میشود.
برخورد قانونی با اصناف متخلف
رئیس اتحادیه صنف پوشاکفروشان کرج میگوید: واحدهای صنفی که با تخفیفهای غیرواقعی مشتری را فریب میدهند پلمب میشوند، زیرا در برخی فروشگاهها شاهد بودیم که نوشته بودند کلیه اجناس 30 هزار تومان یا 70 هزار تومان در حالی که این بنر مربوط به سالهای گذشته بود.
«میراسماعیل صدیق» با اشاره به اینکه آخرین تذکر شفاهی به واحدهای متخلف داده شد، میافزاید: از 3500 واحد صنفی مجوزدار اتحادیه پوشاک 10 الی 15 فروشگاه این کار را انجام دادهاند که در مراحل مختلف بنرهای آنها جمعآوری شد. در بازرسی اتحادیه ما از صنوف، پروندهای تشکیل نشد اما در چند روز گذشته با ورود بازرسی صنعت و معدن 12 پرونده برای حراج غیرواقعی تشکیل شد بازرسی صنعت و معدن و گشت تعزیرات نیز با آنها برخورد میکند و با اعمال قانون قاضی، واحد صنفی پلمب خواهد شد.