• دو شنبه 10 بهمن 1401
  • الإثْنَيْن 8 رجب 1444
  • 2023 Jan 30
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50427
+
-

کسادی بازار آجیل در شب عید

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل اراک: میزان تقاضای آجیل امسال در مقایسه با سال گذشته 70 درصد کاهش داشته است

بازار
کسادی بازار آجیل در شب عید

آوا صادق| اراک- خبرنگار:


با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و در آستانه آغاز دید و بازدید‌های نوروزی، بسیاری از خشکبارفروشی‌ها و مردم استان مرکزی انتظار داشتند قیمت آجیل در این روزها کاهش پیدا کند، تا همه مردم استان توان خرید این محصول را داشته باشند، اما افزایش چند برابری قیمت آجیل بر بازار شب عید سایه افکنده و مشاهدات خبرنگار همشهری نیز نشان می‌دهد در بازار اراک قیمت هر کیلو آجیل ممتاز 120 هزار تومان، آجیل سفارشی 140 هزار تومان، مغز سنتی 210 هزار تومان، مغز خام 190 هزار تومان و مغز سفارشی 190 هزار تومان است.به دلیل این قیمت‌ها چند روز پیش، پویشی به نام «نخریدن آجیل شب عید» برای تعدیل قیمت‌های خشکبار در اراک و دیگر شهرهای استان مرکزی به راه افتاد و باید دید که این کمپین تا چه اندازه می‌تواند بر کاهش قیمت آجیل و خشکبار تاثیر بگذارد.

این در حالی است که بخش قابل توجهی از آجیل مورد نیاز مردم توسط کشاورزان کشور و استان تولید می‌شود و تغییرات نرخ ارز و تحریم‌ها نباید بر نوسان قیمت آجیل تاثیرگذار باشد، اما وضعیت حاکم بر بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد. به صورتی‌که قیمت بسیاری از خشکبار با افزایش ۳ برابری نسبت به سال گذشته مواجه و بسیاری از فعالان این صنف در بازار اراک با کاهش فروش روبه‌رو شده‌اند. 


قیمت‌های عجیب

«محمدرضا عابدی» یکی از شهروندان اراکی که برای خرید شب عید به بازار آمده درباره قیمت آجیل و خشکبار می‌گوید: با این قیمت‌های نجومی و شرایط نامساعد مالی مردم، خرید آجیل شب عید واقعاً در توان بسیاری از مردم قشر متوسط و ضعیف جامعه نیست. خرید آجیل حتی به مقدار نصف سال گذشته نیز بسیار مشکل شده و به همین دلیل از رفتن به آجیل‌فروشی‌ها خودداری می‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: این روزها اگر بتوانیم اقلام ضروری زندگی‌مان مانند گوشت و مرغ را تهیه کنیم، کار بزرگی کرده‌ایم، اما مطمئن هستم که نمی‌توانم اقلامی همچون آجیل بخرم.

«احمد قربانی» یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: شاید نتوانم به اندازه سال گذشته آجیل و تنقلات بخرم، اما توان خرید نصف آن را دارم، با این وجود برای همراهی با اکثریت جامعه، با خانواده تصمیم گرفتیم که امسال آجیل نخریم. با نخریدن آجیل شب عید، هیچ اتفاق و مشکل خاصی در زندگی مردم نخواهد افتاد. به کمپین «نخریدن آجیل شب عید» می‌پیوندیم تا شاید قیمت‌ها پایین بیاید و همه مردم بتوانند آجیل شب عید را در دید و بازدیدها داشته باشند.


کسادی بازار آجیل و خشکبار

«محمد شکوهی» نیز که یکی از فروشندگان صنف آجیل و خشکبار بازار اراک است، در این باره به همشهری می‌گوید: هر سال شاهد رکود بیشتر در بازار هستیم که امسال با توجه به افزایش چند برابری قیمت آجیل و خشکبار، وضعیت بدتر از هر سال دیگر شده و با کاهش بسیار زیاد میزان خرید مردم روبه‌رو هستیم. ناتوانی مالی، پایین آمدن قدرت خرید مردم و از همه مهم‌تر بالا رفتن عجیب قیمت‌ها باعث شده که کمپین «نخریدن آجیل» راه بیفتد و بازار از چند وقت پیش هم بدتر شود.وی می‌افزاید: دولت باید برای رونق اقتصادی و مشکلات اقتصادی جامعه تدبیر و اندیشه‌ای داشته باشد. وقتی قیمت‌ها هر روز بالاتر می‌رود ما هم که فروشنده هستیم ضرر می‌کنیم. چون میزان فروش روزانه‌مان بسیار پایین می‌آید. 


فروشندگان عامل گرانی نیستند

یک کارشناس اقتصادی و بازاریابی در این مورد می‌گوید: در شرایط رکود و با توجه به ناتوانی مالی خریداران، فروشندگان برای جذب مشتری مجبور به ایجاد رقابت و ارزان‌تر کردن اجناسشان می‌شوند. «نازنین ساجدی» بیان می‌کند: در شرایط رکود، برخی تصور می‌کنند فروشندگان علت گرانی کالاها هستند، اما به جز عده‌ای سودجو، بسیاری از کسبه به فکر تأمین نقدینگی هستند و تنها تمایل به فروش بیشتر دارند، تا افزایش قیمت.وی ادامه می‌دهد: البته وضعیت مردم در ماه‌های پایانی سال به‌گونه‌ای است که بیشتر دهک‌های جامعه توان تأمین هزینه‌های مربوط به سبد خانوار را ندارند و امسال اولویت مردم خرید آجیل شب عید نیست.


کاهش فروش به دلیل گرانی

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آجیل اراک در این باره به همشهری می‌گوید: با توجه به رکود بسیار شدید بر بازار آجیل و خشکبار، میزان تقاضای امسال در مقایسه با سال گذشته 70 درصد کاهش داشته است. البته آجیل و خشکبار به میزان کافی در بازار وجود دارد، اما مردم به دلیل گرانی بیش از اندازه برای خرید تاکنون به بازار مراجعه نکرده‌اند.

«حسن شمس» به راهکارهایی برای کنترل بازار در روزهای پایانی سال اشاره و اظهار می‌کند: امسال بازار آجیل و خشکبار گرچه رونقی ندارد، اما زیر ذره‌بین بازرسان قرار دارد. بازرسان اتاق اصناف و صنعت و معدن جدی‌تر از سال‌های قبل و پررنگ‌تر از گذشته در بازار حضور و نظارت جدی بر قیمت‌ها و کیفیت اجناس دارند، اما نکته مهم این است که جنس گران است و گران‌فروشی با گرانی تفاوت بسیاری دارد و مردم و بازرسان باید این دو را از هم تفکیک کنند.

وی با اشاره به وجود احتکار در این صنف می‌افزاید: در صنف آجیل‌فروشان امکان احتکار به معنای واقعی وجود ندارد، چراکه هم رکود در بازار حاکم است و هم این‌که آجیل و خشکبار فاسدشدنی هستند و حتی خیلی از کسبه جرات خرید بار را ندارند. احتکار بیشتر برای اجناسی که فاسد نمی‌شوند مطرح است.


گرانی و کاهش قدرت خرید مردم

نایب‌رئیس اتاق اصناف اراک نیز می‌گوید: در این روزها گرانی را نمی‌توان انکار کرد. قدرت خرید مردم پایین آمده و این موضوع در بازار اراک و دیگر شهرها به وضوح دیده می‌شود. «مجید بسطامی» بیان می‌کند: با توجه به رکود اقتصادی، گرانی‌ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم، امسال شاهد کاهش فروش همه اجناس به‌خصوص آجیل و خشکبار هستیم. استان مرکزی تولیدکننده آجیل نیست و باید آن را از مراکز تولید خریداری کند و با افزودن سود قانونی، آن را به دست مصرف‌کننده نهایی برساند، اما با وجود این‌که تنها 2 هفته به عید نوروز باقی‌مانده، نه تنها آجیل، بلکه دیگر اقلام نیز در بازار به سختی فروخته می‌شود که این موضوع نشان از ناتوانی مردم در خرید دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید