• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50400
+
-

آماده‌باش برای چهارشنبه آخر سال

35 پایگاه شهری و 47 پایگاه جاده‌ای در چهارشنبه آخر سال درحالت آماده‌باش خواهند بود

اجتماعی
آماده‌باش برای چهارشنبه آخر سال

طاهره زینالی|  ارومیه – خبرنگار:



آذربایجان غربی در سال 96 جزو 10 استان اول کشور در مصدومیت‌های چهارشنبه آخر سال بود که این مساله ضرورت اطلاع‌رسانی از وجود چنین خطراتی را در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به این روز دوچندان می‌کند. 
چهارشنبه‌سوری یکی از آیین‌های ملی- فرهنگی ایرانیان است و در آخرین چهارشنبه سال مردم در سراسر کشور آن را جشن می‌گیرند. جشن‌هایی که با آیین‌های جذابی از جمله کوزه‌شکنی، قاشق‌زنی، شال انداختن، فال‌گوشی و گره‌گشایی و آجیل مشکل‌گشا همراه بوده، اما سال‌هاست که این آیین‌ها رنگ باخته و جای خود را به شادی‌های کاذب و خطرساز داده است. 

استفاده از مواد آتش‌بازی غیر‌مجاز و مواد محترقه دست‌ساز سال‌هاست که چهارشنبه آخر سال و این مراسم پیشواز از عید را برای بسیاری از خانواده‌ها تلخ کرده است. در سال‌های گذشته به علت استفاده از مواد محترقه دست‌ساز و وسایل آتش‌بازی غیرمجاز شاهد مصدومیت، قطع عضو و حتی فوت تعدادی از هموطنانمان بودیم تا طعم شیرین جشن چهارشنبه‌سوری به کام عزیزانشان تلخ شود. 


ارومیه در صدر آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری

آمارهای ارائه‌شده از سوی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی حکایت تلخی دارد و نشان می‌دهد که سال گذشته تعداد مصدومان مراسم چهارشنبه‌سوری در استان بسیار بالا بود و آذربایجان غربی با ۲۹۶ مصدوم جزو 10 استان اول کشور بوده است. 

به گفته «باقر بهرامی» ارومیه با 109 مصدوم بیشترین تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری سال گذشته را داشته و شهرستان‌های خوی، سلماس و مهاباد در رده‌های دوم تا چهارم مصدومیت‌ها قرار گرفته‌اند.
بهرامی در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: با وجود این‌که امسال هنوز تا مراسم چهارشنبه‌سوری چند روزی مانده، اما یک حادثه منجر به مرگ در شهرستان بوکان داشته‌ایم. به دلیل بی‌اطلاعی و ناآگاهی والدین، بر اثر انفجار مواد محترقه دست‌ساز در یک منزل در بوکان یک نفر فوت کرد و ۵ نفر مصدوم شدند. این مسئول با توصیه به خانواده‌ها برای نظارت بیشتر بر رفتار فرزندانشان در روزهای منتهی به پایان سال اظهار می‌کند:‌ توصیه ما به خانواده‌ها این است که از ساخت و نگهداری مواد محترقه دست‌ساز در خانه به‌شدت خودداری کنند تا دچار حوادث دلخراش نشوند.


آتش‌نشانی 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه هم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به آماده‌باش نیروهای آتش‌نشانی از 25 اسفند تا 15 فروردین سال جدید اظهار می‌کند: ‌220 نیروی آتش‌نشانی ارومیه در 10 ایستگاه شهری و با خودروهای سبک، موتورسیکلت و خودروهای آتش‌نشانی آماده ارائه خدمات هستند.

«ابراهیم شاد قوشچی» می‌افزاید: برای پیشگیری از حادثه، نیروهای آتش‌نشانی در مراکز پرتردد شهر، واحد‌های پرترافیک و مراکز تجاری، بازرسی‌های میدانی انجام می‌دهد. علاوه بر بازرسی‌های میدانی خودرو‌های سیار و تردد موتورسیکلت‌های آتش‌نشانی در شهر، توصیه‌های لازم ایمنی هم به صورت مکرر از طریق صداوسیما و رسانه‌ها پخش و اطلاع‌رسانی می‌شود. شاد قوشچی تاکید می‌کند: امیدوارم در مراسم چهارشنبه آخر امسال که نزدیک‌تر به شب عید و لحظات سال تحویل است، در سایه آگاهی خانواده‌ها و رعایت جوانان شاهد کاهش آمار صدمات ناشی از انفجار مواد محترقه باشیم.


آماده‌باش مرکز فوریت‌های پزشکی

بهرامی از آمادگی کامل مرکز فوریت‌های پزشکی برای چهارشنبه آخر امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: 35 پایگاه شهری و 47 پایگاه جاده‌ای امسال در چهارشنبه آخر سال به صورت آماده‌باش خواهند بود. در تمام مراکز پزشکی و اورژانس‌های بیمارستانی هم علاوه بر مرکز هدایت عملیات بحران و مرکز فوریت‌های پزشکی، پزشکان و جراحان عمومی، چشم‌پزشکان، ارتوپد و پرستاران در حالت آماده‌باش خواهند بود. 

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی بر ضرورت کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال تاکید می‌کند و می‌افزاید: بیماران قلبی و بانوان باردار در شب چهارشنبه‌سوری از تردد در خیابان‌ها و معابر به دلیل صداهای ناهنجار و استرس‌های آنی ناشی از انفجار مواد محترقه بپرهیزند.

وی با بیان این‌که مردم در صورت وقوع حوادث، خونسردی خود را حفظ کرده و در اولین فرصت به اورژانس اطلاع دهند، اظهار می‌کند: در زمان وقوع حادثه اکثر مصدومان و افراد درگیر در سانحه به دلیل استرس و فشار‌های روحی به دلیل عدم آدرس‌دهی دقیق و مناسب باعث ایجاد تاخیر در حضور نیروهای امدادی در صحنه حادثه می‌شوند.  این مسئول از مردم خواست از تماس‌های غیرضروری و مزاحمت‌ها در این شب بپرهیزند تا واحدهای فوریت‌های پزشکی و اورژانس بتوانند با سرعت و به‌موقع در محل حادثه حضور یافته و به مصدومان امدادرسانی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید