• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50322
+
-

اشتغالزایی برای 1200 نفر با تکمیل کارخانه فولاد ازنا

مدیر طرح و برنامه‌‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان: این مجتمع در فاز اول برای 560 نفر و در فاز دوم برای 600 نفر شغل ایجاد می‌کند

صنعت
اشتغالزایی برای 1200 نفر با تکمیل کارخانه فولاد ازنا

فاطمه حافظی|  ازنا - خبرنگار :


قرار بود یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد و ذوب ‌آهن کشور در سال 84 شروع به کار کند تا جایی که مجوز این پروژه در سال 81 دریافت شد. اما این پروژه نیز همچون بسیاری از پروژه‌ها در لرستان در دایره تمام‌نشدنی مشکلات قرار گرفت و روند اجرایی آن کند شد. قریب یک سال خاکبرداری کارخانه به طول انجامید اما روند کار به قدری کند شد که این پروژه از یاد بسیاری از مردم استان رفت.

در این سال‌ها کش و قوس‌های فراوانی توسط مدیرعامل، مسئولان و... برای شروع پروژه و اتمام این طرح انجام شد اما در نهایت نتیجه مثبتی دربر نداشت. با این حال، از سال 93 تاکنون، با پیگیری‌های مسئولان استان، مشکلات و موانع پیش‌ روی این واحد بزرگ تولیدی که برای هزار نفر زمینه اشتغال‌ مهیا خواهد کرد، تا حدودی برطرف شده است. قرار بود فاز اول این کارخانه به تولید تفتال (محصولی شبیه میلگرد اما ظریف‌تر) و فاز دوم آن به تولید ورق‌های فلزی اختصاص پیدا کند اما با ورود ماشین‌آلات به کشور، تولید ورق در اولویت قرار گرفت. 


پیشینه پروژه

مدیر طرح و برنامه‌‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌گوید: مجتمع فولاد و ذوب ‌آهن ازنا یکی از طرح‌های بزرگ استان است که ظرفیت اسمی تولید 2/1 میلیون تن انواع ورق‌های فولادی و در فاز دوم 700 هزار تن شمش فولادی را دارد. «علی شیخ‌مرادی» می‌افزاید: همچنین این مجتمع در فاز اول برای 560 نفر و در فاز دوم برای 600 نفر شغل ایجاد می‌کند. 

وی به پیشینه پروژه هم اشاره و اظهار می‌کند: این پروژه در 8 سال اخیر، به دلیل اختلافات سهامداران و تحریم‌های قبلی، تعطیل شده بود. آنها بارها درصدد فروش این واحد بودند اما چون این پروژه منابع بانکی دریافت کرده بود، کسی آن را تحویل نمی‌گرفت. 

این مسئول ادامه می‌دهد: شرایط به گونه‌ای بود که خود استاندار وقت نیز برای احیای این کارخانه به دنبال خریدار بود تا شاید این اختلافات به اتمام برسد و پروژه تعیین تکلیف شود. اما به دلیل نبود سرمایه‌گذار جدید، سرمایه‌گذار قبلی پای کار آمد و پروژه از 2 سال پیش دوباره احیا شده است. 


مشکل در تامین منابع مالی و برق

شیخ‌مرادی بیان می‌کند: بیشترین مشکل این پروژه بر‌ای تکمیل تامین منابع ریالی است که از محل تسهیلات رونق تولید به میزان 850 هزار میلیون ریال مصوبه دارد. به همین منظور بانک تجارت به بانک صنعت و معدن به عنوان شریک معرفی شده  و تسهیلات هم در مرحله دریافت است. 

وی یادآور می‌شود: تسهیلات ریالی برای تامین زیرساخت‌ها، فونداسیون و... است. این پروژه همچنین 185 میلیون دلار مصوبه ارزی دارد که بیش از 90 درصد آن برای خرید ماشین‌‌آلات هزینه شده است. مدیر طرح و برنامه‌‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان به مشکلات زیرساختی این طرح اشاره و بیان می‌کند: عمده‌ترین مشکل زیرساختی این پروژه تامین برق است. نصب خط انتقال (تیرکوبی و...) صورت گرفته اما کابل‌کشی‌ به کارخانه هنوز انجام نشده است. 

وی می‌افزاید: برقی که برای این منطقه قرار است وصل شود، به عنوان منطقه ویژه و با نرخ دولتی محاسبه می‌شود. اما گویا در این میان مشکلاتی وجود دارد و به همین دلیل تاکنون عملیات کابل‌کشی شروع نشده است. هر روز تاخیر در اجرای برق‌رسانی به تاخیر چند روزه در شروع فعالیت این مجموعه منجر می‌شود. 


زمان اتمام پروژه 

این مسئول اظهار می‌کند: در حال حاضر پروژه دارای پیشرفتی بالغ بر 70 درصد است و اگر منابع ریالی آن به موقع تزریق شود، تا پایان سال 98 تکمیل می‌شود. البته شروع فعالیت تولید این پروژه به تامین برق مرتبط است. مدیر طرح و برنامه‌‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت اجرای طرح اشاره و عنوان می‌کند: در صورت راه‌اندازی طرح، ضمن تولید 2/1 میلیون تن ورق فولادی در فاز اول، امکان ایجاد صنایع پایین‌دستی نیز مهیا می‌شود. 

شیخ‌مرادی همچنین درخصوص موضوع مهمی در ارتباط با این پروژه می‌گوید: در سال جاری 93 پروژه شاخص، محرک و پیشرو در کشور معرفی شده‌اند که از این تعداد 2 طرح و پروژه به لرستان مربوط است. پروژه مجتمع فولاد و ذوب ‌آهن ازنا و لاستیک‌سازی خرم‌آباد جزو این 93 طرح مهم ملی هستند. وی می‌افزاید: با توجه به این‌که برای این پروژه همت ملی وجود دارد، لازم است شرکت شهرک‌های صنعتی و برق باختر نیز برای رفع مشکلات زیرساختی و برقی این مجتمع تدابیر لازم را بیندیشند. 


امضای تفاهمنامه با برق باختر

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان نیز در مورد برق‌رسانی و احداث پست برق در منطقه ویژه ازنا برای این پروژه می‌گوید: برای شروع کار واحدها یا مجتمع‌های تولیدی دولت موظف است انرژی‌ مورد نیاز آنها را تامین کند. 
 «مهرداد زمانی» اظهار می‌کند: در همین زمینه، اوایل سال جاری تفاهمنامه‌ای بین شرکت شهرک‌های صنعتی برق باختر به منظور برق‌رسانی به منطقه ویژه ازنا برای پروژه مجتمع فولاد و ذوب ‌آهن ازنا امضا شد. 
وی می‌افزاید: مبلغ قرارداد 6 میلیارد تومان است که یک میلیارد و 800 میلیون تومان آن به عنوان پیش‌پرداخت به شرکت باختر پرداخت شده است و این شرکت براساس تفاهمنامه باید کار را شروع کند. 
زمانی بیان می‌کند: 2 نوبت مناقصه برای برق‌رسانی به خط ازنا برگزار شده اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها، هیچ پیمانکاری توان انجام کار را نداشته است. به همین دلیل مقرر شده است جلسه‌ای برای تعیین تکلیف این موضوع داشته باشیم که به احتمال زیاد بر روند مبلغ قرارداد نیز تاثیر‌گذار است و موجب افزایش آن می‌شود. 

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان می‌گوید: یکی دیگر از موضوعات به خود شرکت و سرمایه‌گذار مجتمع فولاد و ذوب ‌آهن ازنا برمی‌گردد که به احداث پست برق رغبت نشان نمی‌دهد و تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است. شرکت برق باختر باید برق این واحد صنعتی را تامین ‌کند اما احداث پست برق بر عهده خود سرمایه‌گذار است. 
وی ادامه می‌دهد: اگر هم قرار است شرکت باختر پست برق را برای این واحد بسازد، سرمایه‌گذار باید موضوع را مطرح کند و در اجرا و هزینه‌های آن با این شرکت به توافق برسد. 


با مجتمع فولاد و ذوب‌آهن قراردادی بسته نشده است

معاون فنی شرکت برق منطقه‌ای باختر می‌گوید: احداث پست برق برای مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا بر عهده سرمایه‌گذار است و تاکنون قراردادی با آن در این خصوص بسته نشده است. بیش از 14 سال است که سرمایه‌گذار شرایط را اعلام می‌کند اما برای شروع فعالیت پیگیری انجام نمی‌دهد. «رضا سلطانعلی» می‌افزاید: شرکت برق باختر با شرکت شهرک‌های صنعتی تفاهمنامه‌ای را برای برق‌رسانی به شهرک صنعتی شماره 3 خرم‌آباد و مشارکت در احداث پست برق «مهر شازند» برای منطقه ویژه اقتصادی ازنا امضا کرده است. از نظر ما این خط انتقال برق هیچ ربطی به مجتمع فولاد و ذوب ‌آهن ازنا ندارد و باید پست جدیدی برای این کارخانه ساخته شود. وی بیان می‌کند: از طرف دیگر، شرکت برق منطقه‌ای باختر به عنوان شرکتی دولتی نمی‌تواند برای یک شرکت خصوصی پست برق بسازد. هزینه احداث پست برق حدود 70 تا 80 میلیارد تومان است و شرکت برق باختر نمی‌تواند این هزینه را تقبل کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید