• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50321
+
-

پیشرفت 60 درصدی در ساخت مترو قم

معاون فنی و عمرانی شهردار قم: برای راه‌اندازی متروی قم در موعد مقرر، نیاز به بودجه و امکانات کافی داریم

شهری
پیشرفت 60 درصدی در ساخت مترو قم

سید محمدمهدی موسوی|  قم- خبرنگار:


 تشدید مشکلات اقتصادی در سال جاری موجب شد تا روند اجرایی طرح‌های عمرانی شهر قم تا حدودی با تأخیر و کندی پیش برود. با وجود مشکلات مالی و بودجه‌ای، اما مدیران شهری تلاش می‌کنند طرح‌های اصلی و محوری شهر که دارای اولویت بوده‌اند، دچار تعطیلی و رکود نشوند. در ردیف بودجه سال گذشته، اجرای 710 طرح پیش‌بینی شده بود که به گفته معاون فنی و عمرانی شهردار قم، 70 درصد از این طرح‌ها انجام شد.

«علیرضا قاری قرآن» که در نشست خبری پایان سال با خبرنگاران در مورد میزان پیشرفت طرح‌ها در سال جاری و پیش‌بینی ادامه فعالیت آنها در سال آینده صحبت می‌کرد، گفت: امسال به دلیل تشدید مشکلات اقتصادی مجبور به مختومه اعلام کردن 30 درصد طرح‌ها شده‌ایم و البته بعضی از آنها به صورت مجدد به پیمانکار واگذار شد.وی اضافه کرد: با وجود مشکلات مالی که امسال را برای ما در عرصه فنی و عمرانی سخت کرد، نیمی از طرح‌ها در سال 97 اجرا شد و بقیه بر اساس اولویت‌هایی که تعیین کرده‌ایم، در سال آینده با همه توان به پیش می‌رود.


آورده مالی در خرید واگن‌های مترو

معاون فنی و عمرانی شهردار قم در مورد آخرین وضعیت متروی قم اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی قبلی، قرار بود تا پایان امسال، فاز اول این طرح را تکمیل کنیم و به این طریق شاهد اتمام عملیات ساخت 2 ایستگاه مترو و تونل آنها باشیم تا بر همین منوال در سال آینده، شاهد راه‌اندازی فاز نخست باشیم. به دلیل مشکلات اقتصادی، تاکنون فاز نخست، 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان 6 ماه اول سال آینده، 2 ایستگاه مترو و تونل آن تکمیل خواهد شد.

وی افزود: برای راه‌اندازی طرح متروی قم در موعد مقرر نیاز به بودجه کافی و نیز امکانات و تجهیزات فراوان داریم که تأمین بخش مهمی از این تجهیزات به واردات از خارج وابسته است.
قاری قرآن بیان کرد: در وضعیت فعلی و پس از کش و قوس‌های فراوان، مسأله تهیه و تأمین واگن متروی قم در قالب قرارداد وزارت کشور با هدف خرید واگن برای شهرداری‌های کلانشهرهایی چون قم از کشور چین نهایی شده است. 

این قطارها با هزینه مصوب دولت برای متروی قم خریداری می‌شوند که البته در این مورد باید از تلاش‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در تصویب این مصوبه و قطعی شدن بحث واردات 7 رام قطار برای متروی 
قم قدردانی کنیم.

وی با ابراز خرسندی از این‌که واگن‌های متروی شهر قم تضمین شده است، افزود: گنجانده شدن سهم خاص شهر قم در قرارداد خرید واگن‌های مترو از چین، دست کم رقمی در حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان آورده مالی مثبت برای کلان‌شهر قم به همراه داشته است که در شرایط سخت اقتصادی فعلی، کمک بسیار مهمی در به سرانجام رسیدن این طرح به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: بیشتر نگرانی و دغدغه ما نسبت به طرح مترو، ناظر به تأمین تجهیزات لازم است، چه آن‌که کارهای عمرانی و ساختمانی فاز اول خط یک متروی قم در سال آینده تکمیل خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهردار قم با بیان این‌که برآورد کلی هزینه اجرای خط 2 مترو رقمی در حدود 10 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: به دلیل هزینه بالای این خط هنوز حفاری تونل آن آغاز نشده و ما تا قبل از پایان خط یک مترو، سراغ خط دوم نمی‌رویم. با وضع فعلی مالی، این کار حداقل تا چند سال آینده هم صورت نخواهد گرفت.


اتصال شمال به جنوب

معاون شهردار قم افزود: یکی از طرح‌های شاخص که در سال آینده به اجرا می‌رسد، طرح محور جمهوری بین میدان امام حسین(ع) تا خیابان یادگار امام(ره) است که بلوار جمهوری را به بلوار بنی‌فضل متصل می‌سازد و برای اجرای این طرح، حدود 20 میلیارد تومان بودجه تعیین شده که فاز دوم آن نیز از انتهای بلوار جمهوری تا بزرگراه امام علی(ع) خواهد بود که به این وسیله تا حداکثر 2 سال آینده در نهایت شمال شهر به جنوب وصل 
خواهد شد.

وی با بیان این‌که همچنان اتفاق خاصی در طرح مونوریل قم صورت نگرفته است به بیان همین توضیحات بسنده کرد که ما در ابتدا می‌خواستیم این طرح در یک فاز به میزان 7/4 کیلومتر تکمیل شود که تصمیم شورای شهر قبلی بود، اما شورای شهر جدید به دلیل مبهم بودن بهره‌برداری از طرح، با هزینه‌کرد مقرر از بودجه شهرداری برای آن مخالفت کرد. بنابراین همچنان اتفاق خاصی در این مورد نیفتاده است.


پیگیری طرح‌های اولویت‌دار

معاون فنی و عمرانی شهردار قم با اشاره به تکمیل سومین رمپ و لوپ پل 9 دی گفت: آخرین رمپ و لوپ این پل تا سال آینده افتتاح می‌شود که با این کار وضعیت ترافیکی و شریان‌های منتهی به آن، شکل مطلوب تری به خود خواهد گرفت.

«علیرضا قاری قرآن» در مورد طرح بلوار کارگر افزود: این طرح از جمله طرح‌‌های بسیار مهم و در عین حال سنگینی است که برای تکمیل فرایند تملک‌های آن چند سال کار مداوم صورت گرفته و با تلاش فراوان اکنون این مسیر به بهره‌برداری رسیده است. تقاطع محور شهرک قدس با آیت‌الله بروجردی نیز در حال تکمیل شدن است و کل این طرح تا آخر امسال به شکل رسمی افتتاح می‌شود.

وی درباره طرح غیرهمسطح ولیعصر(عج) بیان کرد: بر اساس قرارداد، پیمانکار مربوطه باید حداکثر تا آخر شهریور سال آینده کل این طرح را تحویل دهد که امیدواریم این موضوع در زمان مقرر صورت بگیرد.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم اضافه کرد: البته دهانه عریض و روش اجرای این طرح، آن را به یکی از طرح‌های خاص تبدیل کرده است. وجود ایستگاه مترو در محل نیز سبب شده تا این طرح بیش از پیش حساس‌ شود. با این حال می‌کوشیم که بخش بسته شده این میدان تا پایان همین امسال بازگشایی شود و تا پایان بهار سال 98 شاهد افتتاح محور روگذر طرح باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید